خودران بودن دیگر تنها مختص خودروهای کوچک نیست؛ شرکت مرسدس بنز که نخستین اتوبوس شهری خودران خود را رونمایی کرده بود از آغاز به تولید اولین مجموعه اتوبوسهای برقی و تجاری سازی شده خود، با هدف تسهیل رفت و آمدهای درون شهری و کاستن از ترافیک و آلودگی هوا خبر داد. این شرکت تفاهم نامهای را با یک شرکت خدمات حمل و نقل عمومی در آلمان امضا کرده تا به موجب آن استفاده عمومی از اتوبوسهای برقی بنز در این کشور تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ آغاز شود.این خودرو که “اتوبوس آینده” نام دارد، مسیر ۲۰ کیلومتری فرودگاه اسخیپول آمستردام تا شهر هارلم را با موفقیت طی کرد و پیچهای جاده، تقاطعها و مناطق مسکونی را بدون کمک راننده گذراند. این اتوبوس از جدیدترین سیستم خودران مرسدس موسوم به “سیتی پایلوت” (CityPilot) استفاده میکند. این سیستم اجازه میدهد اتوبوس در مسیرهای ویژه تا حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر تا حدی بطور خودران حرکت کند. البته در همه شرایط، یک راننده باید برای نظارت بر ایمنی در اتوبوس حضور داشته باشد.

این اتوبوسها بر مبنای مسیر حمل و نقل پیش بینی شده طراحی شده و بر همین اساس از ظرفیتهای متفاوت باتری برخوردار خواهند بود. همچنین اتوبوسهایی که برای مسیرهای کوتاه تر به کار گرفته میشوند، از سرعت شارژ باتری بالاتری برخوردار خواهند بود که بتوانند بدون وقفه به فعالیتهای خود ادامه دهند. “اتوبوس آینده” با توجه به داشتن جیپیاس، رادار و دوربین، فقط برای خط ویژه طراحی نشده و میتواند در ایستگاهها توقف داشته، از تونلها عبور کند، با چراغ راهنمایی ارتباط برقرار کند و در مواجهه با موانع و عابران پیاده ترمز کند. برخلاف سایر خودروهای خودران، این اتوبوس به شبکه شهری متصل بوده، از این رو میتواند با چراغهای راهنمایی و سایر زیرساخت های شهری ارتباط برقرار کند. همچنین هوش مصنوعی این اتوبوس به آن اجازه میدهد تا راحتی بیشتری را در زمان حرکت برای مسافران فراهم کند. در این اتوبوسها از باتریهای برقی لیتیومی استفاده شده و موتور برقی آنها قادر به تامین گرمای کافی در داخل محیط اتوبوس خواهد بود. این امر به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر میشود.

البته خودروساز آلمانی قصد ندارد سیستم سیتی پایلوت اتوبوس آینده را به شکل کامل تولید کند بلکه بخشهایی از این سیستم را در اتوبوسهای شهری پیادهسازی میکند تا برای مثال آنها بتوانند بطور خودران بین ایستگاهها حرکت کنند. مرسدس همچنین قصد دارد که از فناوری نیمهخودران برای ارتقای بهرهوری دستگاههای انتقال قدرت خود که درصد آلایندگی آنها نزدیک صفر است، استفاده کند. اتوبوس آینده تنها به نمایش فناوری رانندگی خودران مرسدس نپرداخته بلکه همچنین ایده این شرکت برای سفرهای شهری راحتتر و فناورانهتر را نشان داد. مسافران در این اتوبوس میتوانند تلفنهای همراه خود را بطور بیسیم و از طریق پدهای شارژ القائی شارژ کنند و در عین حال، اطلاعات را روی نمایشگرهای بزرگ بررسی کنند.پیش از این شرکت مرسدس بنز پیش بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد از اتوبوسهای شهری جدید از گازوئیل و بنزین و دیگر سوختهای فسیلی برای تامین انرژی خود استفاده نخواهند کرد.