ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
به نکات کلیدی در مورد موتور در این بخش اشاره شده است. 1- علت افزایش جریان در لحظه ی راه اندازی چیست؟ابتدا لازم است با پدیده ی لغزش و مفهوم آن آشنا شویم . لغزش در واقع نسبتی بین سرعت میدان گردان مغناطیسی و سرعت موتور ( سرعت استاتور ) می باشد . در واقع نسبت اختلاف بین این دو را به نشان می دهد ، طبیعتا هرچه این مقدار کوچکتر و به صفر نزدیک تر باشد راندمان بالا تر جریان کمتر و دمای کمتر موتور و .... را در بر دارد. فرمول زیر فمول لغزش می باشد: s=ns-nr/ns sلغزش nsسرعت میدان مغناطیسی استاتور nr سرعت مکانیکی روتور سرعت میدان مغتاطیس از رابطه ی 120f/p=ns بدست می آید که f فرکانس و p تعداد قطب ها ی موتور می باشد و سزعت روتور چون یک پدیده ی مکانیکی است به راحتی از روش های شمارش تعداد دور به دست می آید . نکته : در لحظه ی راه اندازی لغزش برابر یک است و در لحظه ی حرکت بدون بار لغزش حداقل و نزدیک به صفر است . پس در راه اندازی لغزش از یک تا حدودا صفر تغییر می کند . اگر مدار معادل یک موتور القایی سه فاز را در نظر بگیریم متوجه می شویم مقاومت استاتور رابطه عکس دارد پس اگر لغزش رو به صفر میل کند مقاومت بی نهایت شده و جریان کم می شود ( در لحظه ی راه اندازی جریان حداکثر در لحظه ی حرکت بی بار جریان حداقل می باشد .)
2/ ستاره مثلث یا مثلث ستاره: یکی از روش های کنترل سرعت تغییر ولتاژ است . در لحظه ی راه اندازی اگر ولتاژ را کم کنیم در نتیجه جریان افزایش یافته و موتور با گشتاور بیشتری حرکت می کند وبعد از راه اندازی به جریان و ولتاژ عادی نیاز داریم تا موتور آسیب نبیند این ایده در حرکت به صورت مثلث ستاره به به وقوع می پیوندد. اما در موتور های بزرگتر به دلیل جریان های بالا و تاثیر روی شبکه و نیاز به کابل های زخیم باید از روش ستاره مثلث استفاده کرد . معمولا موتور های بالای 10کیلو وات را به عنوان موتور های بزرگ به حساب می آورند .