ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
رله ضربهای(رله راه پله و یا Impuls Relays )برای راه پله ها و محل هایی که مصرف کننده باید از چندین محل خاموش و روشن شود مورد استفاده قرار می گیرد. رله ضربهای تشکیل شده است از یک بوبین با هسته آهنی که یک اهرم در بالای آن قرار دارد. وقتی ولتاژ به بوبین وصل میشود، اهرم به طرف هسته کشیده میشود. در انتهای اهرم یک زائده پلاستیکی وجود دارد. در مقابل این زائده یک چرخ دنده به اندازه ۸/۱ دور دوران میکند. در زیر این چرخ دنده کنتاکتی وجود دارد که با چرخش چرخ دنده قطع و وصل میشود. طریقه قطع و وصل به این ترتیب است که روی محور چرخ دنده یک مکعب وجود دارد که هنگام دوران ، در یک مرحله سطح صاف مکعب و در مرحله بعد راس مشترک بین دو سطح جانبی مکعب روی کنتاکت قرار میگیرد و به این ترتیب مدار را قطع و وصل میکند.
معمولا این رلهها با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکنند. غالبا در داخل رله یک طرف بوبین به یک طرف کنتاکت اتصال داده شده است که در این حالت تعداد ترمینالهای خروجی رله سه عدد است. برای اتصال رله ضربهای به مدار از شستی استارت استفاده میکنند. خلاصه عملکرد: این رله با یکبار وصل برق به بوبین آن ، کنتاکتش وصل می شود و اگر ولتاژ بوبین قطع شود بازهم کنتاکت آن وصل می ماند و در وصل مجدد ولتاژ بوبین، کنتاکت آن قطع میشود. از این رله میتوان برای مدار فرمان قطع و وصل یک موتور توسط یک شستی استفاده کرد.