انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات
انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

اصالت سنجی پایان نامه

رفع مشکل سامانه همانندجو و کاهش درصد برای پایان نامه در تمامی رشته دانشگاهی






 

 


نکته برای اعتبار سنجی منابع تحقیقاتی در نگارش مقاله و کتاب

www.writeme.ir

چگونه منابع معتر تحقیق را شناسایی کنیم؟ برای آموزش روش های تشخیص و سنجش میزان اعتبار یک منبع برای نگارش مقاله یا پایان نامه کلیک کنید.

***چگونه منابع معتبر تحقیق را بشناسیم

یکی از مواردی که در نگاشتن پایان نامه، مقاله و هر نوع پژوهش آکادمیکی باید به آن توجه کرد، این است که منابع معتبر تحقیق خود را بشناسیم. منابع تحقیق را می توان از راه ها و پایگاه های مختلفی گردآوری و تألیف کرد؛ مانند مجله های علمی، کتاب، وب سایت و روزنامه ها. بعضی از پایگاه های گفته شده، جزو پایگاه های غیر تخصصی و برخی دیگر جزو پایگاه های تخصصی به شمار می روند. هنگام نگارش پایان نامه باید از صحت و اعتبار منابع خود مطمئن شویم. در ادامه این مقاله، چگونگی شناسایی منابع معتبر تحقیق توضیح داده شده است.

منابع تخصصی و منابع غیرتخصصی

روزنامه یکی از منابع غیرتخصصی به شمار می رود. مخاطب های این منبع، عموم مردم هستند و بنابراین مخاطبین گسترده ای دارد. مقاله های روزنامه را نویسندگانی حرفه ای می نویسند. این نویسنده ها ژورنالیست هایی هستد که در زمینه خاصی تخصص ندارند. آنها متن خود را در حوزه های عمومی و با زبانی متداول می نویسند. مقاله های روزنامه ها، قالب خاص و مشخصی ندارند و به ندرت دارای منبع و پاورقی هستند.

اما در برابر منابع غیرتخصصی، منابع تخصصی قرار دارند. از جمله این منابع، مجله های علمی و کتاب ها هستند. مخاطب های منابع تخصصی، پژوهشگرها، دانشجوها و به طور کلی جامعه علمی هستند. متخصصین و پژوهشگرها، مقاله های این پایگاه داده را می نویسند و برای این کار، از زبانی تخصصی و فنی بهره می گیرند. این منابع، دارای قالبی استاندارد، همراه با جدول، شکل و نیز منابعی از مقاله های پیشین هستند.

منابع تخصصی و غیرتخصصی با این هدف از هم متمایز می شوند که میزان اعتبار و عمق پژوهش را در زمینه ای خاص معین کنیم و به این ترتیب از ارزش آکادمیک آنها آگاه شویم. البته در صورت نیاز، در پایان نامه و مقاله نیز می توان از منابع غیرتخصصی استفاده کرد.

ارجاع به منابع تخصصی

پایگاه های داده تخصصی، منابع آکادمیکی هستند که پیش از آنکه به چاپ برسند، از فرآیند داوری همتا عبور می کنند و به همین دلیل، پژوهشگران به این منابع اعتماد دارند. در این قسمت از مقاله، به بررسی سه دسته از منابع تخصصی شامل مجله های علمی، کتاب و منابع آنلاین، پرداخته شده است.***

***مجله­های علمی

مقاله هایی که در مجلات علمی چاپ می شوند، چند ویژگی دارند:

نویسندگان: همه مقاله ها دربرگیرنده اسم های نویسندگان و درجه علمی آنها، وابستگی سازمانی، آدرس ایمیل و رایانامه است. کسانی که یک مقاله می نویسند، در زمینه موضوع مقاله تخصص دارند و به یک سازمان، مؤسسه و یا دانشگاه وابسته هستند. این نویسندگان ممکن است در مجله های دیگر نیز مقاله های علمی چاپ کرده باشند.

ناشران: معمولاً ناشران عبارتند از مؤسسه های انتشاراتی آکادمیک، دانشگاه ها، مؤسسه های پژوهشی، افراد حرفه ای یا دیگر متصدیان صنعت نشر. این مؤسسه ها نتایج پژوهشی را چاپ می کنند. مواردی که در وب سایت مجله ها درج می شوند، شامل اطلاعات اصلی مثل اسم های اعضای تحریریه و سردبیر. می شوند که به چاپ نتایج پژوهشی می پردازند.

برای آنکه اعتبار مجله های علمی را تشخیص دهید، می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید:

* در مجله های داخلی، برای آنکه از اطلاعات تماس آگاهی یابید، به صفحه های «تماس با ما» یا «درباره ما» مراجعه کنید و در مجلات بین المللی، از صفحه های«Contact Us» یا «about us» استفاده کنید. بعضی مواقع مؤسسه ها یا انجمن های علمی، صاحب امتیاز مجله ها هستند. برای آنکه درباره این مؤسسه ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می توانید نام آنها را در اینترنت جست و جو کنید. همچنین برای کسب آگاهی از نوع داوری همتا، سیاست ها، مجوزها و حق تألیف مجله ها، می توانید در وب سایت مجله ها تحقیق کنید.

* مطمئن شوید که اطلاعاتی که در وب سایت مجله ها آمده است، به روز است. همچنین یکی از مواردی که باید به آن توجه و آن را بررسی کنید، وابستگی مجله ها به سازمان های تجاری، احزاب سیاسی یا سازمان های ذی نفع است. با آگاهی از این اطلاعات، می توانید دریابید که اطلاعاتی که در وب سایت مجله ها نوشته شده است، غرض ورزانه است یا خیر.

راهنمای نویسندگان: مجلات باید نوع مقاله هایی را که چاپ می کنند و نیز راهنمای نگارش مقاله ها را، به طور دقیق و جامع در وب سایت خود قرار دهند.

* معیارهای مجله ها: در برخی از مجله ها، اطلاعاتی از تأثیرات علمی مجله درج شده است. مانند:

Eigen factor ، SC Imago ranking، Cite Score، Source Normalized Impact per paper.**


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد