هماهنگ‌کننده (Coordinator)

مهم‌ترین گره در هر شبکه‌ی زیگبی که وظیفه‌ی شکل دادن شبکه و مدیریت ارتباطات را بر عهده دارد هماهنگ‌کننده (Coordinator) نام دارد. در واقع بدون وجود هماهنگ‌کننده، شبکه‌ی زیگبی شکل نمی‌گیرد. باید توجه داشت که در هر شبکه‌ی زیگبی، یک و فقط یک عدد گره هماهنگ‌کننده (Coordinator) باید وجود داشته باشد. از گره Coordinator میتوان همه داده های گره ها را جمع آوری کرده و یا برای آن ها داده ارسال نمود. در صورتی که  coordinator به هر دلیلی در دسترس نباشد شبکه Down ( غیر فعال ) می شود. بنابراین گره Coordinator همیشه باید روشن باشد.

مسیریاب (Router)

مسیریاب‌ها دقیقاً همان کاری را می‌کنند که پایان‌افزارها انجام می‌دهند با این تفاوت که از مزیت توان مصرفی پایین بی‌بهره‌اند. علت استفاده از روتر این است که ارتباطات بی‌سیم محدودیت‌هایی دارند و یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها بعد مسافت بین دو گره ارتباطی است. فرض کنید هر گره زیگبی حداکثر بتواند با گره‌های دیگر در فاصله‌ی 100 متری خود ارتباط برقرار کند. حال اگر بخواهیم گره‌هایمان اندازه‌گیری‌هایی در فواصل 1 کیلومتری انجام دهند باید از گره های مسیریاب استفاده نماییم. گره‌های مسیریاب علاوه بر این که قابلیت اندازه‌گیری دارند می‌توانند مانند تقویت کننده‌ی سیگنال عمل کنند. کافی‌ است در هر نقطه که می‌دانیم سیگنال زیگبی تضعیف خواهد شد (مثلاً در همان فواصل 100 متری) یک عدد گره مسیریاب قرار دهیم. این گره همیشه باید روشن باشد در غیر این صورت شبکه با اختلال عملکرد مواجه می شود.

پایان‌افزار (End Device)

پایان‌افزارها همواره در نقاطی قرار می‌گیرند که یا می‌خواهیم کمیتی را اندازه‌گیری کنیم و یا دستگاهی را کنترل کنیم. در مثال فوق باید در هر اتاق یک گره از نوع End Device قرار دهیم تا خروجی سنسور دما را دریافت کرده و به مرکز کنترل ارسال کند. ویژگی مهمی که پایان‌افزارها دارند این است که توان مصرفی خیلی پایینی دارند و می‌توان برای تغذیه‌ی آن‌ها از باتری به مدت طولانی استفاده کرد. این مزیت باعث می‌شود تا استفاده از شبکه‌ی زیگبی در مناطق دورافتاده برای پیاده‌سازی سیستم‌های پایش و اندازه‌گیری بسیار مقرون به صرفه باشد.