انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات
انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

باتوجه به وجود موتورهای تکفاز در بسیاری منازل و صنایع، بر آن شدیم که در این مبحث، تعمیر موتور تکفاز را با تمام جزییات بررسی نماییم، جهت تعمیر موتور تکفاز لازم است این مراحل را بطور کامل انجام دهید. امیدواریم این مقاله مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول
  

تعمیر موتور تکفاز

دراین دستور العمل ها به شما آموزش می دهیم که چگونه موتور الکتریکی تک فاز قدیمی را از نو سیم پیچی کنید. در مراحل بعدی به شما آموزش خواهیم داد که باز کردن موتور الکتریکی، جدا کردن یاتاقان ها،نمودار سیم پیچ، سیم پیچی جدید موتور، انتخاب خازن درست و بازسازی موتور با یاتاقان های جدید را چگونه انجام دهید. این پروسه زمان بر است و حدود دو روز طول می کشد تا موتور را از نو سیم پیچی کنید و تمام قطعات قدیمی آن را جایگزین کنید و آن را بازسازی کنید.

البته لازم به ذکر است برای اینکه متوجه شویم که آیا موتور ما سالم است یا ایراد دارد به مقاله " نحوه تست موتور تک فاز " مراجعه نماییم

مرحله 1 : چگونه متوجه شویم که موتوری که در دست شما است، یک موتور تک فاز است ؟

شماتیک مدار موتور تک فاز

شماتیک مدار موتور تک فاز

خازن ها و کنتاکت های استاتورسیم های خروجی از استاتور ( باید 4 سیم از استاتور خارج شده باشد)                                      خازن راه انداز و دایم کار         

موتور تک فاز معمولا دارای دو سیم پیچ است، اصلی با مقاومت کمتر  (یک میدان مغناطیسی ضربانی تولید می کند) و کمکی با مقاومت بزرگتر (جهت چرخش موتور را تعیین می کند). باید خازنی  روی موتور وجود  داشته باشد. مقدار آن برای موتورهای الکتریکی مختلف متفاوت است (برای موتورهای کوچکتر حدود 20 میکروفاراد). دو خازن می تواند روی موتور باشد، خازن دائم کار و خازن راه انداز. ظرفیت خازن دائمی پایین و ظرفیت خازن راه انداز بالاتر است.

برای اطلاع بیشتر دو مقاله "نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز" و "تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز" را مشاهده بفرمایید.

مرحله 2: ابزار

اگر ابزار حرفه ای نداشته باشید، سیم پیچی و جداسازی قطعات موتور کار بسیار وقت گیری می باشد. در این مرحله شما به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  •     ابزارهای اساسی (پیچ گوشتی، چکش، آچار ...)
  •     پولی کش برای درآوردن یاتاقان ها
  •     قلم هایی برای بریدن سیم پیچ قدیمی
  •     مشعل گاز (یا تجهیزات گرم کن دیگر)

مواد مصرفی:

  •     سیم مسی
  •     ورق عایق
  •     نخ برای نخ بندی استاتور
  •     اسپری روان کننده (WD-40 یا مشابه آن)
  •     لاک سیم پیچی موتور    

مرحله 3 : باز کردن موتور    

    گام اول:

 باز کردن موتور 1

 باز کردن موتور 1

چند عکس از موتور بگیرید و پوشش حفاظتی فن را بردارید. معمولا کاور یا پوشش با پیچ روی بدنه پیچ نشده است و فقط روی بدنه چفت شده است. همه اجزای باز شده موتور را در یک جعبه قرار دهید تا آنها را گم نکنید.



    گام دوم:

بازسازی موتور

پره فن را به آرامی گرم کنید و آن را در بیاورید، مراقب باشید که آن را نشکنید، بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید، شما می توانید با کمک دو پیچ گشتی بزرگ آن را جدا کنید. همانطور که در تصویر می بینید پره خنک کننده موتور ما خراب است و ما نیاز به یک پره جدید داریم. پس از جدا کردن پره، گیره را از روی محور جدا کنید.

    گام سوم:

باز کردن موتور 3

 علامت گذاری تک تک موقعیتها بر روی قسمت اتصال درپوش به بدنه (معمولا ما می توانیم اعداد 1، 2، 3 دریک سمت درپوش درج می کنیم، تا بتوانیم به راحتی آن را جمع کنیم). پیچ های اتصال درپوش را باز کنید. درپوش موتور را بردارید و آن را در جعبه ای در کنار قطعات دیگر قرار دهید.

    گام چهارم:

باز کردن موتور 4

وقتی درپوش را برداشیتم، پیش بینی هایمان درست از آب در آمد. یکی از سیم پیچ های

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد