انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات
انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

تاسیسات الکتریکی

ممکن است قراردادهای زیادی برای دسته‌بندی تاسیسات الکتریکی وجود داشته باشد. این دسته‌بندی‌ها می‌توانند بر اساس کاربری، ولتاژ، جریان و حتی نظرات شخصی باشند.

به‌صورت کلی شبکه‌های الکتریکی بر اساس سطح ولتاژ دسته‌بندی می‌شوند. در استانداردها، حداقل و حداکثر ولتاژ و یک نام برای هر گروه تعیین شده است. دسته‌بندی گروه‌های ولتاژ، در استانداردهای مختلف، کمی باهم تفاوت دارد. در جدول زیر گروه ولتاژها بر اساس استانداردهای IEC  و  ANSI آورده شده است.

(لازم به ذکر است که IEC کوتاه شده ی عبارت International Electrotechnical Commission و ANSI کوتاه شده ی عبارت American National Standards Institute می باشد.)
انرژی برق تولید و منتقل و توزیع می شود

استانداردفشار ضعیف LVفشار متوسط MVفشارقوی HVفوق فشارقوی EHVفوق‌العاده فشارقوی UHV
IECتا ۱KV۱-۳۵KV۳۵-۲۳۰KV۲۳۰KV به بالا
ANSIتا ۱KV۱-۱۰۰KV۱۰۰-۲۳۰KV۲۳۰-۱۰۰۰KV۱۰۰۰KV به بالا

برای آشنا شدن با سطح ولتاژها و موارد استفاده از آن‌ها می‌توان تعاریفی در نظر گرفت. به ‌عنوان ‌مثال:

  1. فشار ضعیف: این گروه حداقل میزان ولتاژ در شبکه‌های توزیع و نقطه‌ی تحویل به مشترکین می‌باشد. در واقع فشار ضعیف ولتاژ تحویلی به ساختمان‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک تا متوسط است. از شبکه‌های فشار ضعیف برای توزیع نهایی توان استفاده شده و نمی‌توان برای انتقال در فواصل زیاد از آن‌ها استفاده کرد. گروه فشار ضعیف در ایران ۲۳۰/۴۰۰ ولت (ولتاژ بین فاز و نول ۲۳۰ و ولتاژ بین فازها ۴۰۰ ولت می‌باشد. این مقدار در گذشته ۲۲۰ و ۳۸۰ ولت بود.) می‌باشد.
  2. فشار متوسط: این گروه یک پله بالاتر از گروه فشار ضعیف است. در واقع این محدوده‌ی ولتاژ برای انتقال توان در فواصل کم و تغذیه‌ی بارهای متوسط تا بزرگ می‌باشد. این ولتاژ تغذیه‌کننده‌ی ترانسفورماتورهای توزیع است. این ترانسفورماتورها در ایستگاه‌های تحت عنوان پست توزیع، به‌صورت زمینی، هوایی، دفنی و … وجود دارد. در خیابان‌ها و نزدیکی کارخانه‌ها این پست‌ها قابل مشاهده هستند. گروه فشار متوسط در ایران دارای مقادیر متفاوتی مانند ۳KV و ۶٫۶KV و ۱۱KV و ۲۰KV و ۳۳KV می‌باشد.
  3. فوق توزیع: در استاندارها گروهی با این نام وجود ندارد اما می‌توان بین ولتاژ فشار متوسط تا فشارقوی یک گروه دیگر در نظر گرفت. در ایران و طبق تعریف شرکت توانیر؛ اصطلاح فوق توزیع به ولتاژ ۶۳ و ۶۶ و ۱۳۲ کیلو ولت گفته می‌شود. این گروه ها برای انتقال توان در فواصل متوسط و تغذیه‌ی پست‌های فوق توزیع استفاده می‌شوند. در پست‌های فوق توزیع ولتاژ ۶۳ کیلو ولت به ولتاژ فشار متوسط تبدیل می‌شود. این پست‌ها در شهرها و نزدیکی بارهای بزرگ وجود دارند.
  4. فشارقوی و بالاتر: در استاندارها بعد از گروه فشار متوسط، چند گروه‌های فشارقوی تعریف شده‌اند. این محدوده از ولتاژها برای انتقال توان در حجم زیاد و در فواصل دور استفاده می‌شود. در نزدیکی شهرها و در پست‌های تحت عنوان پست انتقال، ولتاژ فشارقوی به گروه‌های فوق توزیع و فشار متوسط تبدیل می‌شود. قابل ذکر است که شبکه‌هایی که برای جابجایی توان با ولتاژ فشارقوی استفاده می‌شوند، شبکه‌های انتقال نام دارند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد