انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات
انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

پایان نامه برق قدرت

انجام پایان نامه ارشد برق در تمامی گرایش   

شماره تماس و واتس اپ و تلگرام  : 09906118613


   

 

 

مهندسی برق دارای چهار گرایش است که در زیر بطور اجمالی به بررسی آنها می پردازیم .

۱) مهندسی برق- الکترونیک:

انجام پایان نامه ارشد برق گرایش الکترونیک به دو زیر بخش عمده تقسیم می شود. بخش اول میکروالکترونیک است که شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات از ساده ترین آنها تا پیچیده ترین آنها است و بخش دوم نیز مدار و سیستم نامیده می شود و هدف آن طراحی و ساخت سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان میکروالکترونیک است.

انجام پایان نامه ارشد برق سمینار پروپوزال پروژه های دانشجویی برق کنترل قدرت الکترونیک مخابرا

۲) مهندسی برق- مخابرات:

انجام پایان نامه ارشد برق مخابرات، گرایشی از مهندسی برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات فعالیت می کند. مهندسی مخابرات با ارائه نظریه ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می سازد. پس هدف از مهندسی مخابرات، پرورش متخصصان در چهار زمینه اصلی این گرایش است شامل فرستنده، مرحله میانی، گیرنده و گسترش شبکه که گستره هر کدام عبارتند از

فرستنده: شامل آنتن، نحوه ارسال و …

مرحله میانی: شامل خط انتقال و محاسبات مربوط و …

گیرنده: شامل آنتن، نحوه دریافت، تشخیص و …

گسترش شبکه: مشتمل بر تعمیم خط ارتباطی ساده، ادوات سویچینگ ، ارتباط بین مجموعه کاربرها و …

انجام پایان نامه ارشد برق سمینار پروپوزال پروژه های دانشجویی برق کنترل قدرت الکترونیک مخابرا

۳) مهندسی برق- کنترل:

انجام پایان نامه ارشد برق کنترل، در پیشرفت علم نقش ارزنده ای را ایفا می کند و علاوه بر نقش کلیدی در فضاپیماها و هدایت موشکها و هواپیما، به صورت بخش اصلی و مهمی از فرایندهای صنعتی و تولیدی نیز درآمده است. به کمک این علم می توان به عملکرد بهینه سیستمهای پویا، بهبود کیفیت و ارزانتر شدن فرآورده ها، گسترش میزان تولید، ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته کننده دستی و نظایر آن دست یافت. انجام پایان نامه ارشد برق. هدف سیستم کنترل عبارت است از کنترل خروجیها به روش معین به کمک ورودیها از طریق اجزای سیستم کنترل که می تواند شامل اجزای الکتریکی، مکانیک و شیمیایی به تناسب نوع سیستم کنترل باشد. “اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کنترل ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که هدف این علم، کنترل خروجی های یک سیستم بر مبنای ورودی های آن و با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی آن سیستم می باشد.”

انجام پایان نامه ارشد برق. “علم کنترل فقط در مهندسی برق مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه در شاخه های دیگری از علوم مهندسی و حتی علوم انسانی کاربرد دارد. به عنوان نمونه کنترل فرآیند تصفیه نفت در یک پالایشگاه، کنترل عملکرد یک نیروگاه برق، سیستم کنترل ناوبری یک کشتی و یا کنترل تحولات و تغییرات جمعیتی نمونه های متنوعی از کاربرد علم کنترل می باشد.

گفتنی است که گرایش کنترل دارای زیر بخش های متنوعی مانند کنترل خطی، غیرخطی، مقاوم، تطبیقی، دیجیتالی، فازی و غیره است.” “در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا، مهندسی سازه و مهندسی های دیگر نیز ما شاهد علم کنترل هستیم اما نوع سیستم کنترلی در هر رشته مهندسی متفاوت است. برای مثال در مهندسی مکانیک نوع کنترل، مکانیکی و در مهندسی شیمی براساس فرآیندهای شیمیایی است. اما در کل هدف مهندسی کنترل، طراحی سیستمی است که بتواند عملکرد یک دستگاه را در حد مطلوب حفظ کند. “خودکار کردن یا اتوماتیک کردن خط تولید، یکی دیگر از فعالیت های مهندسی کنترل است. یعنی مهندس کنترل می تواند به گونه ای خط تولید را هماهنگ و کنترل کند که محصول تولید شده طبق برنامه تعیین شده و با بهترین کیفیت به دست آید

انجام پایان نامه ارشد برق سمینار پروپوزال پروژه های دانشجویی برق کنترل قدرت الکترونیک مخابرا

۴) مهندسی برق- قدرت

انجام پایان نامه ارشد برق “هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولید برق در نیروگاهها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. بنابراین یک مهندس قدرت باید به روشهای مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد.” “گرایش قدرت به آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید، توزیع، مصرف و حفاظت از برق می پردازد. به عبارت دیگر دانشجویان این رشته در شاخه تولید با انواع نیروگاههای آبی، گازی و  سیکل ترکیبی آشنا می شوند. و در بخش انتقال و توزیع، روشهای مختلف انتقال برق اعم از کابلهای هوایی و زیرزمینی را مطالعه می کنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی که در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، انسانها و تاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می کنند، مورد بررسی قرار می دهند که از آن میان می توان به انواع رله ها، فیوزها، کلیدها و در نهایت سیستم های کنترل اشاره کرد. یکی دیگر از شاخه های قدرت نیز ماشین های الکتریکی است که شامل ژنراتورها، ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی می شود که این شاخه از زمینه های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.”

آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

انجام پایان نامه ارشد برق. امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است و اگر می بینیم که با این وجود بعضی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می گردند و یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده اند. همچنین یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به دنبال استخدام در موسسه یا وزارتخانه ای نباشد بلکه به یاری آگاهی های خود، نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد. کاری که بعضی از فارغ التحصیلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نیز بوده اند.” ” یکی از اساتید مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته می گوید: “طبق نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور، با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که این نیاز به احداث نیروگاههای جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد. انجام پایان نامه ارشد برق. فرصت های شغلی یک مهندس کنترل نیز بسیار گسترده است چون در هر جا که یک مجموعه عظیمی از صنعت مهندسی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و … وجود داشته باشد، حضور یک مهندسی کنترل ضروری است. یک مهندس مخابرات یا الکترونیک می تواند جذب وزارتخانه های پست و تلگراف و تلفن، صنایع، دفاع و سازمانهای مختلف خصوصی و دولتی شود.”

 توانایی های مورد نیاز و سفارش شده:

انجام پایان نامه ارشد برق. توانایی علمی مهندسی برق نیز مانند مابقی رشته های مهندسی بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات استوار است و هر چه دانشجویان بهتر این مفاهیم را درک کنند، می توانند مهندس بهتری باشند. در این میان گرایش الکترونیک وابستگی شدیدی به فیزیک بخصوص فیزیک الکترونیک و فیزیک نیمه هادی ها دارد. در گرایش مخابرات نیز درس فیزیک اهمیت بسیاری دارد زیرا دروس اصلی این رشته بخصوص در شاخه میدان شامل الکترومغناطیس و امواج می شود.” داشتن ضریب هوشی بالا و تسلط کافی بر ریاضیات، فیزیک و زبان خارجی از ضرورتهای ورود به این رشته است. دانشجوی برق باید ذهنی خلاق و تحلیل گر داشته باشد. همچنین به کار با وسایل برقی علاقه داشته باشد چون گاهی اوقات با دانشجویانی روبرو می شویم که در ریاضی و فیزیک قوی هستند اما در کارهای عملی ضعیف اند. چنین دانشجویانی برای رشته های مهندسی مناسب نیستند و بهتر است رشته های ذهنی و انتزاعی مثل ریاضی یا فیزیک را انتخاب کنند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

انجام پایان نامه ارشد برق فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی برق که مدرک خود را در یکی از چهار گرایش الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل می گیرد، می تواند در یکی از این گرایشها (اختیاری) یا رشته ای که برق زیر مجموعه ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل نماید. این رشته به صورت: مهندسی برق- الکترونیک، برق- قدرت، برق- مخابرات (شامل گرایش های: میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری) برق- کنترل، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)، مهندسی هسته ای (دو گرایش مهندسی راکتور و مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک) است. برای تحصیل در مقطع دکترای تخصصی، می توان، در هر یک از زیرشاخه های تخصصی‌تر گرایشهای یاد شده میزان مورد نیاز واحدها را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد. مسلم است این زیر شاخه ها، گرایشهای تخصصی تر این چهار گرایش است. امکان ادامه تحصیل در کلیه گرایشهای یاد شده در مقطعهای کارشناسی ارشد و تا حد زیادی در دوره دکتری، در داخل کشور وجود خواهد داشت. رشته برق به دلیل کاربردی بودن آن در بسیاری از علوم مهندسی دیگر، برای فارغ التحصیلان امکان تحصیل در بسیاری گرایشها و دانشها را فراهم می کند.

درس های تخصصی مهندسی برق الکترونیک

از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی الکترونیک می توان به درسهای مدارهای الکتریکی، الکترونیک ۲ و ۱، مدارهای منطقی و مخابرات اشاره کرد. بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از: الکترونیک ۳: مبحث اول این درس مربوط به پاسخ فرکانسی است که به طور اجمال عوامل مربوط به کاهش بهره در فرکانسهای بالا و پایین (در واقع بالاتر و پایین تر از پهنای باند میانی) و روشهای به دست آوردن فرکانسهای قطع بالا و پایین را در تقویت کننده های ترانزیستوری مورد بررسی قرار می دهد. در مبحث دوم پایداری تقویت کننده های فیدبک مورد توجه قرار می گیرد.

تکنیک پالس: در درسهای مدار و الکترونیک، دانشجویان با سیگنالهای سینوسی و پاسخ مدارهای خطی و یا غیرخطی به آنها آشنا می شوند، امروزه و با توجه به رشد روزافزون فن آوری دیجیتال، کمتر مدار الکترونیکی یافت می شود که در آن فقط سیگنالهای سینوسی به کار رفته باشد. پالس در حالت کلی به سیگنالهایی گفته می شود که تغییرات جهش داشته باشند. از مهمترین این سیگنالها که در درس تکنیک پالس هم مورد بررسی قرار می گیرد، سیگنالهای پله، مربعی، مورب و نمایی هستند.

میکروپروسسور: پس از پیدایش الکترونیک دیجیتال و جنبه های جذاب و ساده طراحیهای دیجیتال و کاربردهای فراوان این نوآوری، با تکنولوژیهای SSI , MSI ، ادوات الکترونیک دیجیتال، مانند قطعات منطقی به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولین میکروپروسسور ۴ بیتی را با فن آوری ۲SI طراحی و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلی ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفت و این گام اول در پیدایش و ظهور میکروپروسسورها بود.

معماری کامپیوتر: در این درس معماری داخل ۸ بیتی ها و نحوه اجرای دستورالعملها در این پردازنده ها، بررسی حافظه ها و روش دستیابی میکروپروسسورها به اطلاعات حافظه، معرفی زبان اسمبلی پردازنده های ۸ بیتی و ایجاد توانایی جهت نوشتن برنامه ای برای عملکردی خاص به کمک میکروپروسسورها و معرفی قطعات جانبی مورد استفاده توسط ریزپردازنده ها، مورد مطالعه قرار می گیرد.

مدارهای مخابراتی: درس مدار مخابراتی به بررسی ساختار و یا طراحی مدارهایی می پردازد که در فرکانسهای بالا کار کرده و یا به نوعی در ارسال پیام در گیرنده و فرستنده نقش دارند. در این درس ابتدا با نویزهای حرارتی، ترقه ای و … آشنا شده و راههایی برای محدود کردن نویز پیشنهاد می شود، سپس مدارهای تشدید و تبدیل امپدانس که به منظور انتقال حداکثر توان به کار می روند مورد بحث قرار می گیرد.

فیزیک مدرن: در فصل اول این درس با پرداختن به نسبیت خاص دانسته های علمی ما کاملاً اشتباه از آب درآمده و با پرداختن به اصولی نظیر اتساع زمان، پدیده دوپلر، انقباض طول، نسبیت جرم، جرم و انرژی همه دانسته های ما را دست کم در حیطه دانستن از بین می برد. فصلهای دیگر درس به موضوعاتی نظیر خواص ذره ای امواج، پدیده فتوالکتریک، نظریه کوانتومی نور، پرتوایکس، پراش ذره، ساختار اتمی و مکانیک کوانتومی می پردازد.

فیزیک الکترونیک: شامل مطالعه خواص سیلیکون، بلورشناسی، روشهای ساخت قطعات و مدارهای نیمه هادی، تحلیل و طراحی این مدارها، به دست آوردن مشخصات قطعات و یکی از مهمترین زمینه های کاری و تحقیقاتی در رشته الکترونیک است. پیش نیاز این قسمت تسلط بر درس دریاضی مهندسی و معادلات دیفرانسیل و مختصری در فیزیک کوانتوم و فیزیک مدرن می باشد.

درس های تخصصی مهندسی برق- قدرت

انجام پایان نامه برق از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی قدرت می توان به دروس مدار، الکترومغناطیس، الکترونیک، ماشین و بررسی اشاره کرد. بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از: ماشینهای الکتریکی ۳: این درس از جمله درسهایی است که دیدی صنعتی به دانشجو می دهد. مبحث این درس را می توان به دو فصل مهم ترانفسورمرهای سه فاز و ماشینهای سنکرون تقسیم بندی نمود. ترانسفورهای سه فاز و ماشینهای سنکرون: وسایلی الکتریکی هستند که بیشتر جنبه صنعتی دارند و کاربردهای بسیار زیاد ترانسهای سه فاز در انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، تبدیل ولتاژ در ابتدای همه کارخانه ها و کارگاههای بزرگ صنعتی و … بر هیچ کس پوشیده نیست. در این درس در مورد انواع آرایشهای این تراسنها، کلیه گروههای موجود و کاربرد هر نوع، بحث جامعی می شود. ماشینهای مخصوص (ویژه): به تعبیری می توان این درس را نقطه عطف درسهای تخصصی این گرایش دانست. زیرا این درس به بررسی در مورد ماشینهای ویژه می پردازد که این ماشینها در وسایل خانگی کاربرد فراوان دارند. الکترونیک قدرت: الکترونیک قدرت در عمل بین الکترونیک و قدرت، آشتی برقرار کرده است. به طور مثال می توان با فرمان یک ریزپردازنده که حدود ۵ ولت و ۲۰۰ میلی آمپر است یک کارخانه را راه اندازی کنیم. در زمینه الکترونیک قدرت المانهایی نظیر تریستور، ترانزیستور و … کاربردهای فوق العاده زیادی دارند. از مزایای این قطعات تحمل توانهای بالا می باشد.

بررسی سیستمهای قدرت ۲: این درس بیشتر در مورد انتقال انرژی و مشکلات موجود در این راه صحبت می کند. از جمله مطالب ارائه شده در این درس می توان به پخش بار اقتصادی در شبکه های قدرت، اتصال کوتاههای متقارن و نامتقارن روی شبکه قدرت و پایداری سیستمهای قدرت اشاره نمود.

تولید و نیروگاه: این درس یکی از درسهای بسیار جذاب این گرایش است، زیرا برخلاف دیگر درسها، زیاد به مسائل نظری، نمی پردازد و جنبه بسیار عملی دارد. آشنایی با انواع نیروگاهها (آبی، اتمی، بادی، بخار، …) و همچنین بحث کلی در مورد این نیروگاهها و روشهای کاری آنها از مباحث این درس است.

رله و حفاظت: یک شبکه قدرت را باید در مقابل خطرات احتمالی (اتصال کوتاهها) محافظت کرد. از وسائلی که در این مورد استفاده می شود می توان به رله ها اشاره کرد که بسته به نوع رله به محض ایجاد یک حالت خطا و یا خرابی در شبکه وارد عمل شده، قسمتی از شبکه را جدا کرد.

عایق و فشار قوی: با توجه به تفاوتهای ولتاژهای فشار قوی با ولتاژهای فشار ضعیف، به طور حتم تولید، اندازه گیری و بهره برداری از این ولتاژها تفاوتهای عمده ای با ولتاژهای فشار ضعیف دارد و برای عایق بندی شبکه فشار قوی باید از عایقهای مخصوصی استفاده کرد. فصل نخست این درس به بررسی این مقوله می پردازد. در بخش دوم این درس انواع تخلیله الکتریکی، مراحل مختلف آن در عایقها و اثرات مختلف شکست بر عایق مورد بررسی قرار می گیرد.

ترمودینامیک: شاید اولین سوالی که در مرحله اول به ذهن برسد ارتباط این درس با درسهای برق باشد. کاربرد اصلی مطالب این درس مبحث تولید نیروگاه است. زیرا هنگام آشنایی با انواع نیروگاهها (نیروگاه بخار، گازی و اتمی باید اطلاعاتی در مورد سیکل کاری آنها داشته باشیم، پس داشتن اطلاعاتی در مورد ترمودینامیک ضروری است.

ابزار دقیق: اصطلاح ابزار دقیق به ابزاری اطلاق می شود که سیگنالها را ثبت و نشان داده و یا باعث انتقال سیگنالی بین اجزای مختلف سیستم می شوند. این درس به معرفی سیستمهای کنترل و ابزار دقیق و همچنین معرفی اجزای این سیستمها می پردازد.

مانع رشد صنعت الکترونیک و میکروالکترونیک در دنیا نه سرمایه است و نه فن آوری و نه بازار. البته همه اینها محدودیت ایجاد می کند ولی فعالً محدودیت اصلی که اجازه نمی دهد کار از حدی جلوتر برود عبارت است از نیروی کار کیفی. آنچه خواندید نظر قائم مقام فنی یکی از بزرگترین مجموعه های میکروالکترونیک بلژیک است و بیانگر آن است که امروزه برای موفقیت در مهندسی برق گرایش الکترونیک باید از سطح علمی و مهارت فنی خوبی برخوردار بود. دکتر فتوت احمدی استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف نیز در تایید همین سخن می گوید: برای مثال در طراحی “IC” احتیاج به سرمایه گذاری عمده ای نیست، بلکه هوشمندی طراح و دانش فنی خوب، بسیار اهمیت دارد..

انجام پایان نامه ارشد برق رشته‌ی الکترونیک

هنرستان های فنی و حرفه ای

انجام پایان نامه ارشد برق. در سال ۱۳۰۱ هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در ایران پایه‌گذاری شد. در همان سال، رشته‌ی برق نیز در هنرستان فنی تهران (شهیدبهشتی) در خیابان قوام‌السلطنه قدیمی (سی‌ تیر) راه‌اندازی شد. از آن تاریخ تا کنون متناسب با تغییرات سیستم آموزشی کشور و فناوری‌های روز چندین بار تغییرات کلی و جزئی داشته است. رشته‌ی الکترونیک یکی از زیرمجموعه‌های مرتبط با رشته‌ی برق است که امروزه در کلیه‌ی رشته‌های صنعتی و غیر صنعتی نفوذ کرده است. رشته‌ی الکترونیک رشته‌ای است که بر اساس چارچوب تعریف‌شده برای آموزش‌های کاردانی پیوسته در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی طراحی و تدوین شده است. تحصیل کنندگان در این رشته می‌توانند در دو مسیر تعریف‌شده‌ی تحت عناوین دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردان فنی و حرفه‌‌ای دانش‌آموخته شوند.

انجام پایان نامه ارشد برق کاردانی و کارشناسی

انجام پایان نامه ارشد برق. دانش آموختگان دوره‌ی متوسطه‌ی الکترونیک فنی و حرفه‌ای فردی با کسب مهارت در رشته‌ی خود قادر است در سطوح مختلف کارگر فنی فعالیت می کنند. آنها می توانند به صورت خوداشتغال در زمینه‌های گوناگون مانند فروش قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی، سرویس، نگهداری و تعمیر دستگاه‌های کوچک الکترونیکی کارآفرین باشد. کاردان فنی رشته‌ی الکترونیک به عنوان تکنسین الکترونیک شناخته شده و می‌تواند خلأ بین کارگر و مهندس را پر کند و ارتباط بین این دو را در صنایع برقرار سازد. کاردان فنی می‌تواند خود به عنوان کارآفرین در صنایع مرتبط با الکترونیک نیز فعالیت داشته باشد. هدف رشته‌ی الکترونیک، تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد است که بتواند علاوه بر انجام وظایف شهروندی با استفاده از آموخته‌های خود در کلیه‌ی حرفه‌های مرتبط با رشته‌ی الکترونیک در سطوح میانی به عنوان کارگر فنی و تکنسین اشتغال یابد. این رشته با توجه به ماهیتی که دارد برای آقایان و خانم‌ها مناسب است؛ بنابراین هر دو جنسیت می‌توانند در این رشته تحصیل کنند.

آینده رشته‌ی الکترونیک

با توجه به نفوذ الکترونیک در کلیه‌ی شاخه‌های آموزشی حتی شاخه‌های نظری و پزشکی،‌ به نظر می‌رسد کاربرد این رشته در سطوح مختلف حتی بیش‌‌تر از گذشته توسعه یابد. بنابراین در صورت ایجاد توانایی‌های متناسب با فناوری‌های نوین، زمینه‌ی اشتغال برای این دانش‌آموختگان کماکان مهیا خواهد بود.

توانایی دانش‌آموختگان رشته‌ی الکترونیک

انجام پایان نامه ارشد برق. از آن‌جا که رشته‌ی الکترونیک در دوره‌ی کاردانی دارای گرایش‌های متفاوتی از قبیل الکترونیک صنعتی، مخابرات، رادیو و تلویزیون و الکترونیک عمومی است، توانایی‌ این دانش‌آموختگان پس از طی دوره‌ی کاردانی متناسب با گرایش خواهد بود. در مجموع برای دوره‌ی ۲ ساله توانایی‌های مشترکی وجود دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

توانایی‌های مشترک دوره‌های کاردانی در گرایش‌های مختلف

  1. کار با انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیکی
  2. نصب، راه‌اندازی و استفاده از تجهیزات الکترونیکی ساده در بخش خدمات و صنعت
  3. تشخیص عیوب و نواقص تجهیزات در بخش‌های خدماتی و صنعت
  4. تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی
  5. سرپرستی بخش‌های کوچک تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته‌ی الکترونیک
  6. آموزش مهارت علمی و عملی رشته‌ی الکترونیک در سطح تعیین‌شده
  7. تجهیز و راه‌اندازی کارگاه و آزمایشگاه الکترونیک در سطح مختلف

طول دوره‌ی تحصیلی

انجام پایان نامه ارشد برق طول دوره‌ی آموزشی در رشته‌ی الکترونیک ۲ سال است.تعداد واحد‌های درسی در دوره‌ی کاردانی متناسب با گرایش در حدود ۷۳ واحد است. دوره‌ی کاردانی به صورت ۴ یا ۵ نیم‌سال اجرا می‌شود.

 شغل های دردسترس

  • تعمیرکار لوازم الکتریکی خانگی ساده
  • نصب و راه‌اندازی وسایل الکترونیکی ساده
  • مونتاژکار مدارهای الکتریکی
  • تکنسین (فن‌ورز) تعمیر وسایل و تجهیزات الکترونیکی
  • تکنسین (فن‌ورز) نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های الکترونیکی و ماشین‌آلات صنعتی
  • طراح و مجری طرح‌های الکترونیکی ساده
  • سرپرست خط تولید صنایع و خدمات الکترونیکی
  • اپراتور سیستم‌های الکترونیکی

امکان ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر

انجام پایان نامه ارشد برق. همه دانش‌آموختگان دوره‌ی کاردانی رشته‌ی الکترونیک می‌توانند در آزمون‌های کارشناسی ناپیوسته‌ی سازمان سنجش و آموزش کشور، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی و کاربردی شرکت کنند و پس از قبولی در دوره‌ی کارشناسی ناپیوسته ادامه‌ی‌ تحصیل دهند. یاد‌آور می‌شود که دانش‌آموختگان دوره‌ی کارشناسی ناپیوسته مانند تمام دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند در آزمون‌های ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد شرکت کنند و پس از پذیرفته شدن در آزمون، ادامه‌ی تحصیل دهند.

انجام پایان نامه ارشد برق سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی انجام پایان نامه کاردانی کارشناسی ارشد برق کنترل قدرت الکترونیک مخابرات

انجام پایان نامه ارشد برق. تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد است که بتواند علاوه ‌بر انجام وظایف شهروندی با استفاده از آموخته‌های خویش در حرفه‌های مربوط به الکتروتکنیک در سطوح میانی (تکنسین) خدمات لازم را ارائه کند. رشته‌ی الکتروتکنیک شاخه‌ی فنی ‌و حرفه‌ای از رشته‌های گروه تحصیلی برق است. با توجه به پیشرفت‌های فناوری و وارد شدن ریزپردازنده‌ها در کلیه‌ی لوازم خانگی و سیستم‌های الکتریکی به نظر می‌رسد که کاربری این رشته در سطوح مختلف حتی بیش‌تر از گذشته توسعه یابد. انجام پایان نامه ارشد برق. لذا زمینه‌ی اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته کماکان مهیا خواهد بود. اما به لحاظ تغییراتی که در سامانه‌ی صنعتی برقی رخ می‌دهد، می‌بایستی تجدید نظر کلی در برنامه‌ریزی رشته و تولید کتاب‌های آموزشی با توجه به فناوری اطلاعات صورت گیرد.

میزان خلاقیت، ابتکار و نوآوری مورد نیاز

انجام پایان نامه ارشد برق. با توجه به این‌که فرد در طول دوران تحصیلی و هم‌چنین پس از آن‌که جذب بازار کار می‌شود به ‌طور طبیعی با مسائل و موارد مختلف فنی در ارتباط خواهد بود، لازم است برای تحصیل و به‌کارگیری آموخته‌های خود ذهنی خلاق و روحیه‌ای مبتکرانه داشته باشد تا بتواند در شرایط مختلف به سرعت تصمیم بگیرد و هم‌چنین می‌بایستی از پیشرفت‌ علوم در زمینه‌ی صنعتی کشور به بهترین وجه استفاده نماید.

توانایی فراگیر پس از دوره‌ی ۲ساله‌ی کاردانی

  1. اجرای سیم‌کشی ساختمان‌های کوچک
  2. باز کردن و بستن لوازم خانگی برقی متداول به ‌منظور سرویس و رفع عیوب ساده‌ی آن
  3. بازپیچی موتورهای الکتریکی سه‌فاز و تک‌فاز و ترانسفورماتورهای کوچک
  4. کابل‌کشی و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی کوچک با کلیدهای کنتاکتورها و رله‌های قابل برنامه‌ریزی
  5. ترسیم مدارهای الکتریکی مختلف بر روی پلان ساختمان با استفاده از نرم‌افزار مربوط
  6. تحلیل مسائل ساده‌ی مدارها و ماشین‌های الکتریکی

توانایی‌های فراگیر پس از دوره‌ی دوساله‌ی کاردانی

  1. توانایی طراحی و محاسبه‌ی مدارهای روشنایی و تأسیسات الکتریکی در سطح محدود
  2. توانایی اجرای نقشه‌های شبکه‌ی هوایی و زمینی
  3. توانایی تعمیر و نگهداری شبکه‌های فشار ضعیف و قوی و نحوه‌ی اتصال مفصل به کابل
  4. توانایی تحلیل مدارهای الکتریکی، دیجیتال و مباحث ماشین‌های الکتریکی سه‌فاز و مخصوص
  5. توانایی تحلیل و پیاده‌سازی مدارهای قابل کنترل به کمک PLC
  6. توانایی سیم‌پیچی موتورها، ترانسفورماتورها و آرمیچرهای مختلف
  7. توانایی در اجرای طرح‌های تأسیساتی کوچک و راه‌اندازی ماشین‌آلات
  8. نصب، راه‌اندازی و استفاده از تجهیزات الکتریکی ساده در بخش صنعت و خدمات
  9. توانایی تعمیر و نگهداری قسمت‌های الکتریکی ماشین‌های صنعتی
  10. سرپرستی بخش‌های کوچک تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته‌ی الکتروتکنیک
  11. آموزش مهارت‌های علمی رشته‌ی الکتروتکنیک در سطح تعیین‌کننده

نرم افزارهای مهم در برق

نرم افزار Proteus Professional 8.6 SP2

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 
 
 

نرم افزار شبیه سازی مدارفرمان

 
 

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پروژه های دانشجویی برق امروزه توسعه صنعت نرم افزاری در رشته های فنی به خصوص در رشته مهندسی برق پیشرفت بالایی کرده است. پس من سعی دارم در هر ماه یک نرم افزار کاربردی رشته برق را برای شما دوستان عزیز در وب خود قرار بدهم در این پست سعی دارم نرم افزار شبیه سازی مدار فرمان را برای شما قرار دهم.

نرم افزار PLC Cimon

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 
 

نرم افزار Dwf Viewer

 

 

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توان نقشه های الکتریکی و صنعتی را خواند.

نرم افزار طراحی و رسم نمودار

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 
روش محاسبه قبض برق
 

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق با اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه ها مردم در صدد آن هستند که در مصرف برق صرفه جویی بکنند . پس قبل از آنکه قبض برای شما بیاید خودتان هزینه برق مصرفی را محاسبه کنید. از طریق لینک زیر می تواند این برنامه تحت اکسل را دانلود نمایید.

نرم افزار طراحی مدارات بصورت سه بعدی

برای طراحی مدارات به صورت سه بعدی این نرم افزار را دانلود نمایید.


نمونه تصویر دوم

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 

عملکرد رله ها

انجام پایان نامه ارشد برق محافظت از سیستم‌های تولید و انتقال نیرو یک مبحث کاملاً اختصاصی است و در شرکتهای وزارت نیرو تنظیم و محاسبات مربوط به نصب دستگاههای، حفاظتی مورد نیاز توسط قسمت مربوط (رولیاژ و کنترل مدار) انجام می‌گیرد که بحث رله و حفاظت موکول می‌نماییم. به طور کلی دستگاههای محافظت بر مینای برقراری جریان، ناتعادلی جریان، ولتاژ برابر قدری ورودی و خروجی از شینه‌ها و ترانسفورماتورها جریان در هر دو ـ انتهای سیم بندی واحدها، درجه حرارت و یا کمیتهای تنظیم می‌شوند.

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

عملکرد رله‌های حفاظتی:

انجام پایان نامه ارشد برق محافظت از سیستم‌های تولید و انتقال نیرو یک مبحث کاملاً اختصاصی است و در شرکتهای وزارت نیرو تنظیم و محاسبات مربوط به نصب دستگاههای، حفاظتی مورد نیاز توسط قسمت مربوط (آلیاژ و کنترل مدار) انجام می‌گیرد که بحث رله و حفاظت موکول می‌نماییم. به طور کلی دستگاههای محافظت بر مینای برقراری جریان، ناتعادلی جریان، ولتاژ برابر قدری ورودی و خروجی از شینه‌ها و ترانسفورماتورها جریان در هر دو ـ انتهای سیم بندی واحدها، درجه حرارت و یا کمیتهای تنظیم می‌شوند. چنانچه سیستم از حالت عادی خارج شود رله‌ها وضعیت جدید را تشخیص داده و با بستن اتصالات در مداری که توسط ولتاژ DC تغذیه می‌گردد فرمان لازم جهت عملکرد دیژنکتورها و کلیدها را صادر کرده و در نتیجه خطوط، ترانسفورماتور و یا سایر دستگاهها را از مدار خارج می‌نماید.

کمیتهای عمومی مورد استفاده حفاظت عبارتند از:

  1. جریان اضافی.
  2. ناتعادلی جریان.
  3. ازدیاد و یا کاهش بیش از حد ولتاژ.
  4. کاهش امپدانس.
  5. دیفرانسیل (تفاوت).
  6. تعادل فازها.
  7. فرکانس (بیشتر یا کمتر از حد نرمال).
  8. درجه حرارت.
  9. مقایسه.

انجام پایان نامه ارشد برق با توجه به حالات فوق‌الذکر رله‌های مخصوص طرح و ساخته شده‌اند که در موارد بسیاری مجموعه‌ای از رله‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت کاربرد سیستم‌ها، رله‌ها معمولاً ‌طوری طراحی می‌شوند که با جریان و ولتاژ کم در حدود ۱ الی ۱۰ آمپر در سیم پیچهای و ۱۱۵ ولت در سیم‌پیچهای ولتاژ تحریک شده و فرمان قطع  صادر نمایند. به منظور استفاده از قدرت سیستم جهت تغذیه این گونه رله‌ها و بدلیل زیاد بودن ولتاژ و جریان در سیستم از ترانسفورماتورهای ولتاژ و جریان استفاده نموده و با کاهش این مقادیر آنها را قابل استفاده برای مدار تغذیه رله‌ها می‌نمایند.

عملکرد رله دیفرانسیل
 

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق جریان هجومی به دلیل به اشباع رفتن هسته در زمان برق دار کردن ترانسفورماتور بوجود می آید .ویژگی اصلی جریان داشتن مولفه دی سی بزرگ و داشتن هارمونیک های زیاد و اندازه بزرگ می باشد . این جریان تنها در طرف اولیه به وجود می آید . درصورتی که مداری که اتصال کوتاه در ترانسفورماتور را تشخیص می دهد جریان را در نظر نگیرد همواره بلافاصله بعد از برق دار کردن ترانسفورماتور رله دیفرانسیل عمل کرده و باعث خارج شدن ترانسفورماتور از مدار می شود. در این مقاله روشی برای حذف اثر جریان هجومی در عملکرد غلط رله دیفراسیل ارائه می گردد

 
 
شبیه سازی اثر انواع اتصالات ترانسفورماتور در کاهش هارمونیک ها
 

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق با پیشرفت روز به روز قطعات الکترونیکی و الکترونیک قدرت و ورود این ابزار ها در صنعت هارمونیک وارد سیستم تولید شده اند . هارمونیک ها اعوجاجی هستند که به واسطه بارهای غیر خطی بوجود می آیند که سیستم را دچار مشکلات عدیده ای از جمله عمل نکردن درست تجهیزات می شوند . پس با مطالعه این مطلب با روش های شبیه سازی شده این مشکل رو می توان کم تر کرد.

 
حفاظت و رله
 
 
 
 

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق یکی از مطالعاتی که شرکت DSTAR در آمریکا در مورد کابل های زمینی انجام داده است ، بررسی اثرات ولتاژهای گذرای ضربه در آنها به دلایلی همچون صاعقه می باشد . نقص کابل های زمینی با عایق پلی اتیلنی و امثال آن بخشهایی از صنعت را دچار مشکل کرده است. یکی از دلایل اصلی خرابی های زودرس، اضافه ولتاژهای مکرری است که بعلت حالت های گذرا در سیستم ایجاد می شوند .

انجام پایان نامه ارشد برق یک سیستم کامل آزمایشی در آزمایشگاه GE (جنرال الکتریک) برای آزمایش روشهای مختلف حفاظت کابل در مقابل اضافه ولتاژ ایجاد شده است. این مجموعه شامل کابل نوترال مرکزی لخت بوده که در یک محفظه انعطاف پذیر حمل می گردد و امکان آزمایش کابل های کوتاه( ft300 ) و بلند ( f t 1350 ) را فراهم می کند. برای انجام آزمایش ولتاژ ضربه یک سر کابل را به یک riser pole وصل نموده که از طریق آن ولتاژ ضربه شبیه سازی شده صاعقه به آن اعمال میگردد. ولتاژ ضربه مشابه صاعقه توسط یک مولد ولتاژ ضربه از نوع مارکس با قابلیت تولید ولتاژ ضربه ۶ میلیون ولتی تولید می گردد. طرح های مختلف از نحوه نصب برقگیر با یکدیگر مقایسه گردیده اند. در بعضی از آنها صرفا” در محل riser pole برقگیر نصب شده ودربعضی دیگر علاوه بر riser pole در طول کابل نیز برقگیر قرار داده شده است. انجام پایان نامه ارشد برق یکی از یافته های مهم این بود که معلوم شد در سیستم های کابل نواری یا دو شاخه ای ، اضافه ولتاژ شدید تر عمل کرده و در این سیستم ها نیاز به توجه بیشتری در نصب برقگیرها می باشد . نتایج حاصل از این آزمایشها اکنون بوسیله شرکتها جهت بهینه سازی حفاظت کابل در مقابل اضافه ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.

فن آوری ترانسفورماتور های HTS در جهان

 

انجام پایان نامه ارشد برق پس از کشف مواد HTS در سال ۱۹۸۶ ، تحقیقات جهت امکان عملی ساخت ترانسفورماتورهای HTS شروع شد. طبق برآورد های اولیه، در صورت استفاده از این ترانسفورماتورها ، بیش از ۳۵% نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی، صرفه جویی می شد. اما با توجه به مشخصات ناشناخته تلفات ac ، این مقدار بطور دقیق قابل محاسبه نبود. در تحقیقی که در سال ۱۹۹۳ در آمریکا انجام شد، معلوم شد که هزینه لازم در طول عمر  مفید ترانسفورماتورHTS بطور متوسط ، نصف هزینه ترانسفورماتور معمولی است . بدین ترتیب در صورت استفاده از  این نوع ترانسفورماتورها در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ مبلغ ۲۵ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد. تحقیقات در سال ۱۹۹۴ نشان داد در صورت استفاده از ترانسفورماتورهای HTS در محدوده قدرت تا ۵۰۰ MVAصرفه جوئی در هزینه ۷۰% (نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی ) و کاهش وزن آنها ۴۰% خواهد بود.

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق در ژاپن بدلیل تراکم بالای جمعیت ، یکی از فواید اساسی ترانسفورماتورهای HTS ، کاهش قابل ملاحظه وزن و حجم آنهاست . همان گونه که کابلهــــــای HTS  قابلیت انتقال بیشتر توان را از طریق کانالهای موجود دارا هستند، ترانسفورماتورهای HTS نیز می توانند در فضای موجود، قدرت بیشتری نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی تامین کنند. بهمین دلیل در ژاپن مزیت کوچک شدن فضای اشغال شده و وزن ترانسفورماتورها بعنوان مهمترین مزیت این نوع ترانسفورماتورها مطرح است . در اروپا ، علاقه به استفاده از ترانسفورماتورهای کوچک HTS در قطارهای سریع السیر ، رشد روز افزونی یافته است . پتانسیل وکشش بازار جهانی برای ترانسفورماتورهای ابررسانا بیش از ۱ میلیارد دلار میباشد .

انجام پایان نامه ارشد برق بررسی آمارهای موجود نشان میدهد که در ایالات متحده بیش از۹۰% ترانسفورماتورها، قدرتی در محدوده ۱۰ تا ۱۰۰  MVA داشته وقیمت مجموع آنها، برابر با ۷۰% قیمت کل ترانسهای موجود درامریکا می باشد. درحال حاضرسه پروژه H TS درایالات متحده ، اروپا وژاپن درحال انجام هستند.جدول زیر ترکیب تیمهای تحقیقاتی،ظرفیت ترانسفورماتورهای تحت توسعه و مواد HTS مورد استفاده توسط هریک ازگروهها را نشان می دهد.

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 

انجام پایان نامه ارشد برق جریان هجومی به دلیل به اشباع رفتن هسته در زمان برق دار کردن ترانسفورماتور بوجود می آید .ویژگی اصلی جریان داشتن مولفه دی سی بزرگ و داشتن هارمونیک های زیاد و اندازه بزرگ می باشد . این جریان تنها در طرف اولیه به وجود می آید . درصورتی که مداری که اتصال کوتاه در ترانسفورماتور را تشخیص می دهد جریان را در نظر نگیرد همواره بلافاصله بعد از برق دار کردن ترانسفورماتور رله دیفرانسیل عمل کرده و باعث خارج شدن ترانسفورماتور از مدار می شود. در این مقاله روشی برای حذف اثر جریان هجومی در عملکرد غلط رله دیفراسیل ارائه می گردد.

شبیه سازی اثر انواع اتصالات ترانسفورماتور در کاهش هارمونیک ها
 
ساختمان ترانسفورماتور های روغنی

 


انجام پایان نامه ارشد برق قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتورهای قدرت روغنی عبارتند از:
١ – هسته یک مدار مغناطیسی
٢- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
٣- تانک اصلی روغن
به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
١- کنسرواتوریا منبع انبساط روغن
٢ – تپ چنجر
٣ – ترمومترها
٤- نشان دهنده های سطح روغن
٥ – رله بوخهلتز
٦- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شکن
٧- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
٨- پمپ و فن ها
٩- شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانک
١٠ – شیرهای مربوط به پرکردن و تخلیه روغن ترانس
١١ – مجرای تنفسی و سیلیکاژل مربوط به تانک اصلی و تب چنجر
١٢ – تابلوی کنترل
١٣ – تابلوی مکانیزم تب چنجر
١٤ – چرخ ها

انجام پایان نامه ارشد برق انجام پروژه های دانشجویی برق ساختمان ترانسهای قدرت روغنی :
قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتورهای قدرت روغنی عبارتند از:
١ – هسته یک مدار مغناطیسی
٢- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
٣- تانک اصلی روغن
به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
١- کنسرواتوریا منبع انبساط روغن
٢ – تپ چنجر
٣ – ترمومترها
٤- نشان دهنده های سطح روغن
٥ – رله بوخهلتز
٦- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شکن
٧- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
٨- پمپ و فن ها
٩- شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانک
١٠ – شیرهای مربوط به پرکردن و تخلیه روغن ترانس
١١ – مجرای تنفسی و سیلیکاژل مربوط به تانک اصلی و تب چنجر
١٢ – تابلوی کنترل
١٣ – تابلوی مکانیزم تب چنجر
١٤ – چرخ ها

 ١٥ – پلاک مشخصات نامی

روشهای حفاظت از ترانسفورماتور های خشک

 

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق ترانسفورماتور خشک به ترانسفورماتور هایی گفته می شود که قسمت های آن داخل روغن قرار ندارد. این ترانسفورماتور از یک هسته و دو سیم پیچ تشکیل شده است ( برای ترانسفورماتور تکفاز ).

تعیین سطح مقطع

تعیین سطح مقطع کابل فشارقوی

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 
 
 
جریان هجومی
 
 

جریان هجومی ناشی از وصل ترانسفورماتور

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

توزیع نیرو

عوامل مهم افزایش زمان خاموشی برق

انجام پایان نامه ارشد برق بطور کلی هرگونه خاموشی برق و به درازا کشیدن زمان آن ضایعه ای تلخ و نامناسب است آن دسته از خاموشیهای برق که در اثر عواملی طبیعی یا ضعف و نقص تجهیزات و تاسیسات رخ می دهند خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند بدو شک نرخ پایین خاموشی برای هر شرکت برق یک امتیاز مثبت است و برخی شرکت ها رقابت در کاهش نرخ خاموشی را یکی از اهداف اصلی تعریف و تعقیب می نمایند .

قرائت کنتور از راه دور


انجام پایان نامه ارشد برق هدف از این مطلب بررسی و اجرای روشی است که تحولی مهم در روند رایج قرائت کنتورهای مختلف به وجود می آورد. به طوری که بدون ایجاد کوچکترین دستکاری در ساختمان اصلی کنتور و فقط با نصب دستگاه مورد نظر بر روی آن عمل قرائت از کنتور صورت می گیرد.

 
 
طراحی دقیق پست های فوق توزیع
 
 
 
 

انجام پایان نامه ارشد برق پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق با توجه به اینکه پست های فشارقوی دارای تنوع و پیچیدگی و گستردگی در طرح های خود می باشند. لذا در این فایل سعی شده که نقشه ها براساس استاندارد مورد تایید وزارت نیرو که در شرکتهای برق منطقه ای اکثر نقاط کشور مورد استفاده قرار می گیرد تهیه شوند همچنین این برنامه دارای قابلیت ها و  ویژگیهای بسیار زیادی می باشد تا علاوه بر سرعت و دقت بالا کار با آن توسط کاربران به راحتی صورت گیرد . این موضوع در نتایج شبیه سازی انجام شده قابل مشاهده می باشد.

طراحی و ساخت کنترل کننده توان راکتیو
 


انجام پایان نامه ارشد برق در میان مصرف کننده های متعدد انرژی الکتریکی موتور های القایی بطور وسیع در کاربرد های مختلف مورد بهره برداری قرار می گیرند. راه اندازی باعث بوجود آمدن فرورفتگی عمیق ولتاژ و جریان یورشی در پریود راه اندازی می گردد که در نتیجه باعث خدشه دار شدن کیفیت تغذیه در توزیع انرژی الکتریکی می گردد. در این مقاله جهت بهبود بازده موتور و بهبود کیفیت تغذیه در قالب یک طرح پژوهشی یک نوع کنترل کننده توان راکتیو پیشنهاد می گردد.

صرفه جویی در شبکه های انتقال و توزیع
 
 

انجام پایان نامه ارشد برق پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور شرکت های توزیع و برق منطقه ای و بطور کلی وزارت نیرو با تقلیل فاحش یارانه ها مواجه شده و مجبور به موازنه دخل و خرج گردند و به اصطلاح خودگردان شوند. بنابراین برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد مبلغ صورتحسابهای مشترکین از بابت انرژی الکتریکی . خانواده وزارت نیرو از جمله شرکت های برق منطقه ای ملزم به پرهیز از برخی گشاده دستی ها خواهند شد

 

 

 

انتقال نیرو

 

علت سوختن دسته فیوز کات اوت

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

طراحی و ساخت هشدار دهنده دیجیتال خاموشی برق
 
 

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

انجام پایان نامه ارشد برق امروزه نیاز شبکه انتقال و توزیع به سیستم های اتوماسیون پوشیده نمی باشد. ولی به دلیل اینکه هزینه بالایی دارد فقط بعضی از پست های کلیدی و مانوری کشور شامل این سیستم می باشند ولی شرکت برق و توسعه در حال تلاش و کوشش می باشد که این میزان سیستم را بیشتر بکند. از مزیت هایی که این سیستم می تواند داشته باشد به شرح زیر می باشد .

  1. کاهش انرژی توزیع نشده
  2. کاهش زمان خاموشی مشترکین
  3. افزایش رضایت مندی مشترکین
  4. کاهش سرقت در صنعت برق

سیستم عیب یابی و تشخیص خطا در پست های انتقال


انجام پایان نامه ارشد برق تشخیص خطا در پست های انتقال و رفع به موقع آن در کوتاه ترین زمان ممکن از ارزش بالایی برخوردار می باشد . در هر پست آلارم ها و نشانگر هایی وجود دارد که در هنگام بروز خطا عکس العملی از خود نشان می دهند که کسی که به عنوان اپراتور در آنجا قرار دارد باید این خطا را رفع کند که در این فایل یک روش کاربردی برای حل این مشکلات بیان شده است که توصیه می شود آن را مطالعه نمایید.

 
 
 
ترانسفورماتور جریان
 
 


روش های تشخیص پیری CT ها

انجام پایان نامه ارشد برق اگر چه بازرسی دوره ائی تجهیزات فشار قوی در شرکت های برق معمول است اما این کار به تنهایی برای نگهداری تجهیزات کافی نیست. شرکت Red Electrica de Espana (REE) دست به ابتکار تازه ای در زمینه نگهداری CT های فشارقوی زده است. از میان ۲۰۰۰ ترانسفورماتور جریانی که در شبکه این شرکت نصب شده اند حدود ۷۳% در سطحKV 400هستند که طی سالیان گذشته بیش از سایرین دچار نقص شده اند. شرکت  REEدریافت که CT های مورد آزمایش ساختار های گوناگونی دارند. حتی CT های ساخته شده توسط یک سازنده ساختارهای متفاوتی دارند برای مثال کاغذهای گرافیت کربنی که برای بهبود توزیع میدان الکتریکی و در تپ های خازنها بکار می رود اشکال متفاوتی دارند. براساس این مشخصه های گوناگون می باشد که پیری الکتریکی و حرارتی عایق شکل های مختلفی از خرابی را ایجاد می کنند که بر عمر  CT تأثیر می گذارند.

انجام پایان نامه ارشد برق اگر چه بازرسی دوره ائی تجهیزات فشار قوی در شرکت های برق معمول است اما این کار به تنهایی برای نگهداری تجهیزات کافی نیست. شرکت Red Electrica de Espana (REE) دست به ابتکار تازه ای در زمینه نگهداری CT های فشارقوی زده است. از میان ۲۰۰۰ ترانسفورماتور جریانی که در شبکه این شرکت نصب شده اند حدود ۷۳% در سطحKV 400هستند که طی سالیان گذشته بیش از سایرین دچار نقص شده اند. شرکت  REEدریافت که CT های مورد آزمایش ساختار های گوناگونی دارند. حتی CT های ساخته شده توسط یک سازنده ساختارهای متفاوتی دارند برای مثال کاغذهای گرافیت کربنی که برای بهبود توزیع میدان الکتریکی و در تپ های خازنها بکار می رود اشکال متفاوتی دارند. براساس این مشخصه های گوناگون می باشد که پیری الکتریکی و حرارتی عایق شکل های مختلفی از خرابی را ایجاد می کنند که بر عمر  CT تأثیر می گذارند.

انجام پایان نامه ارشد برق   انجام پایان نامه ارشد برق   انجام پایان نامه ارشد برق
 
 
 
راکتور شنت

انجام پایان نامه ارشد برق وجود راکتور شنت در شبکه های انتقال و توزیع سب کاهش ولتاژ در شبکه می شود یعنی زمانی اضافه ولتاژ در شبکه بوجود می آید راکتور شنت را وارد مدار می کنند تا ولتاژ را تصحیح نماید.

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

 
 
 
 
 
 
تیر و کراس آرم کامپوزیتی
 
 

تیر و کراس آرم کامپوزیتی

انجام پروژه های دانشجویی برق مخابرات الکترونیک کنترل قدرت رشته ارشد مهندسی برق انجام پروژه های دانشجویی برق تولید انتقال توزیع برق در نیروگاهها فضاپیماها هدایت موشکها کنترل مدار مجتمع افزاره های میکرو نانو الکترونیک آنتن پردازش سیگنال

ژنراتور ها

مقدمه: هدف از انجام این تحقیق بررسی سیر تحقیقات انجام شده با موضوع ژنراتورها(ساختمان و اساس کار و سیر تکاملی ژنراتوها بخصوص ژنراتور های سنکرون ) است . به این منظور ، بررسی مقالات منتشر شده که با این موضوع مرتبط بودند و جمع آوری خلاصه مطالبی از منابع صورت گرفت و بعد چکیده آنها استخراج شد .


ژنراتورها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است . ساخت اولین نمونه ژنراتور (سنکرون) به انتهای قرن ۱۹ برمی گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود. در کانون این تحول ، یک هیدروژنراتور سه فاز ۲۱۰ کیلو وات قرار گرفته بود. عیلرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. مهمترین محدودیتها در جهت افزایش و سطح ولتاژ ژنراتورها ، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک سازی بود .در راستای رفع این محدودیتها ترکیبات مختلف عایقهای مصنوعی، استفاده از هیدروژن برای خنک سازی و بهینه سازی روشهای خنک سازی با هوا نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشت به نحوی که امروزه ظرفیت ژنراتورها به بیش از ۱۶۰۰DC  افزایش یافته است.

 در جهت افزایش ولتاژ ، ابداع پاورفرمر در انتهای قرن بیستم توانست سقف ولتاژ تولیدی را تا حدود سطح ولتاژ انتقال افزایش دهد. به نحوی که برخی محققان معتقدند در سالهای نه چندان دور ، دیگر نیازی به استفاده از ترانسفورماتورهای افزاینده نیروگاهی نیست.
همچنین امروزه تکنولوژی ژنراتورهای ابررسانا بسیار مورد توجه است، انتظار می رود با گسترش این تکنولوژی در ژنراتورهای آینده ، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند.

ژنراتورها:

ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می نماید.کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است ، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می رود.
دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتورها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان  مغناطیسی قرار گرفته ، عبور کند میدان ، نیروی مکانیکی بر آن وارد می کند.
ژنراتور ها دارای دو اصل هستند: قسمتها و میدان که آهنربای الکترو مغناطیسی با سیم پیچ هایش و آرمیچر و ساختاری که از کنتاکتورحمایت می کند و کار قطع میدان مغناطیسی و حمل جریان القاء شده ژنراتور یا جریان ناگهانی به موتور را دارد است . آرمیچر معمولا” هسته ی نرم آهنی اطراف سیم های القائی که دور سیم پیچ ها پیچیده شده اند ، است .
ژنراتور ها از دو قسمت تشکیل شده اند: قسمت متحرک را رتور و قسمت ساکن آن را استاتور می گویند . رتور ها نیز از نظر ساختمان دو دسته اند: ماشین های قطب صاف و ماشین های قطب برجسته.
همچنین ژنراتورها بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده رتور آنها چه نوع توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می شوند:

۱) توربو ژنراتورها: در این وسیله گرداننده رتور ، توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابراین توربوژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانائی ایجاد دورهای بسیاربالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربوژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر وارزان ترتمام می شود.

۲) هیدرو ژنراتور ها :  در آن وسیله گرداننده رتور توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدروژنراتور دارای قطب برجسته بوده و دارای سرعت کم می باشد.

۳)  دیزل ژنراتور ها :   در قدرت های کوچگ و اظطراری وسیله گرداننده رتور دیزل است که در  این موره هم قطب های رتور آن برجسته می باشد.

 
 

بهره برداری اقتصادی از کابل ها، قوس مجدد و اضافه ولتاژ های ناشی از آن در کلید فشار قوی

بهره برداری اقتصادی از کابل ها

برای بهره برداری اقتصادی از کابل ها، انتخاب بهینه سطح مقطع از اهمیت خاصی برخوردار است. در این جزوه عوامل مؤثر در انتخاب کابل مورد بررسی قرار می گیرند ، لازم به ذکر است که برای انتخاب بهینه سطح مقطع محاسبه تلفات و محاسبه اقتصادی نیز لازم می باشد که در این قسمت به آن پرداخته نشده است.

معیارهای انتخاب کابل را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

الف) ولتاژ نامی.

ب) انتخاب سطح مقطع با توجه به جریان دهی کابل.

پ) در نظر گرفتن افت ولتاژ مجاز.

ت) تحمل جریان اتصال کوتاه توسط کابل.

در این فایل در مورد کلیدهای فشارقوی نوع هوای فشرده که برای قطع و وصل جریانها در شبکه استفاده شده است بحث خواهد شد. البته در این نوع کلیدها چون کلید به ازای قطع جریانهای عیب در یک محدوده فرضی ساخته شده است در قطع جریانهای بار و کمتر از جریانهای عیب مشکلی به نام پدیده برش جریان و در نتیجه فوس های مجدد و اضافه ولتاژهای ناشی از آن بوجود می آید که برای حل این نوع مسایل از کلیدهای خاص بصورت کلیدهای با مقاومت های مرزی و محفظه های قطعی کمکی استفاده می شود که در فایل زیر به آن پرداخته شده است.

مطالب کلی از اطلاعات مربوط به پستها و تجهیزات انها

 

۱- انواع پستهای فشار قوی از نظر عملکرد
۱- پستهای از نظر وظیفه ای که در شبکه بر عهده دارند به موارد زیر تقسیم بندی می شوند
الف: پستهای افزاینده ولتاژ
این پستها که به منظور افزایش ولتاژ جهت انتقال انرژی از محل تولید به مصرف بکار می روند معمولا در نزدیکی نیروگاهها ساخته می شوند.
ب: پستهای کاهنده ولتاژ:
این پستها معمولا در نزدیکی مراکز مصرف به منظور کاهش ولتاژ ساخته می شوند.
ج: پستهای کلیدی:
انجام پایان نامه ارشد برق این پستهای معمولا در نقاط حساس شبکه سراسری و به منظور برقراری ارتباط بین استانهای مختلف کشور ساخته می شوندو معمولا رینگ انتقال شبکه سراسری را بوجود می آورند در این پستها تغییر ولتاژ صورت نمی گیرد و معمولا بخاطر محدود کردن تغییرات ولتاژ از یک راکتور موازی با شبکه استفاده می شود در بعضی از مواقع از این راکتورها با نصب تجهیزات اضافی مصرف داخلی آن پست تامین می شود.
د: پستهای ترکیبی تا مختلط
این پستها هم به عنوان افزاینده یا کاهنده ولتاژ و هم کار پستهای کلیدی را انجام می دهند و نقش مهمی در پایداری شبکه دارند.
۲- انواع پستهای از نظر عایق بندی
الف: پستهای معمولی
انجام پایان نامه ارشد برق پستهایی هستند که هادی های فازها در معرض هوا قرار دارند و عایق بین آنها هوا می باشند و تجهیزات برقرار و هادیها بوسیله مقره هایی که بر روی پایه ها و استراکچرهای فولادی قرار دارند نصب می شوند این پستها در فضای آزاد قرار دارند در نتیجه عملکرد آنها تابع شرایط جوی می باشد.
ب: پستهای گازی یا پستهای کپسولی ) G.I.S)
انجام پایان نامه ارشد برق در این پستها بجای استفاده از عایق های چینی و شیشه ای p.v.c از گاز هگزا فلوئور سولفور به عنوان عایق استفاده می شود این گاز نقاط برقدار را نسبت به یکدیگر و نسبت به زمین ایزوله می کند در این نوع پستها کلیه تجهیزات درون محفظه قرار دارند و طوری طراحی شده اند که گاز به بیرون نشت نکند از محاسن این پستها اشغال فضای کم می باشد و چون در فضای بسته قرار دارند تابع شرایط جوی نمی باشند و از معایب آنها به دلیل تکنولوژی بالای که دارند تعمیر و نگهداری آنها مشکل است.
*** اجزاء تشکیل دهنده پستها ***
۱- سوئیچگیر(سوئیچ یارد):Switchgear
2- ترانسفورماتر قدرت:Power Transformer
3- ترانسفورماتور زمین:Ground Transformer
4- ترانسفورماتور مصرف داخلی:Staition Service ( T )
5- جبران کننده ها:Componsators
6- تاسیسات جانبی:

*سوئیچگیر:
انجام پایان نامه ارشد برق به مجموعه ای از تجهیزات که در یک ولتاژ معین رابطه بین دو باس را برقرار می کند گفته می شود وشامل قسمتهای زیر است:
۱- باسبار (شینه): Bas bar
2- کلیدهای قدرت:Circuit Breaker
3- سکسیونرها: Disconector Switch
4- ترانس جریان: Current Transformer
5- ترانس ولتاژ:Voltage Transformer 6- مقره اتکایی: (P.I)
7- برقگیر:Lighting Arester
8- تله موج: Line Trap
9- واحد منطبق کننده:L.M.U= Line Matching Unit

* جبران کننده ها:
۱- خازنها
۲-سلفها(راکتورها)

*تاسیسات جانبی:
۱- اتاق فرمان.
۲- اتاق رله .
۳- باطریخانه.
۴- دیزل ژنراتور.
۵- تابلو توزیع AC
6- تابلو توزیع DC
7- باطری شارژر.
۸- روشنایی اضطراری.
۹- روشنایی محوطه.
۱۰- تاسیسات زمین کردن و حفاظت در مقابل صاعقه.
*بی خط:
به موقعیت ست و تعداد ورودیها و خروجیها بستگی دارد و به مجموعه ای از تجهیزات که تشکیل یک خط ورودی یا خروجی را بدهند بی خط گفته می شود که شامل:
۲- برقگیر
۳- ترانس جریان
۴- لاین تراپ
۵- سکسیونر ارت
۶- سکسیونر خط
۷- ترانس جریان
۸- سکسیونر
۹- بریکر
۱۰- سکسیونر
*بی ترانس:
به تعداد ترانسهای قدرت بستگی دارد و به مجموعه تجهیزاتی که ارتباط باسبار و ترانسفورماتور را برقرار می نماید بی ترانس گفته می شودو شامل:
۱- سکسیونر
۲- بریکر
۳- سکسیونر
۴- ترانس جریان
۵- ترانس ولتاژ
۶- برقگیر
*تله موج یا تله خط یا موج گیر:Line Trap, vawe Trap

انجام پایان نامه ارشد برق از خطوط انتقال نیرو به منظور سیگنالهای مختلف نظر سیگنال اندازه گیری و کنترل ار راه دور,مکالمات تلفنی,تله تایپ,حفاظت جهت ارسال و دریافت فرمان از پست های دیگر نیز استفاده می شود. جهت جلو گیری از تداخل این سیگنالها که دارای فرکانس بالا می باشند و جدا کردن آنها از فرکانس سیستم قدرت و هم چنین به منظور جلو گیری از انتقال سیگنال به قسمتهای دیگر و امکان ایجاد عملکرد صحیح از موج گیر استفاده می شود.موج گیرباید طوری باشد که بتواند حداکثر جریان نامی و جریانهای اتصال کوتاه را تحمل نماید, موج گیر بطور سری در انتهای خطوط انتقال نیرو و در ایستگاهها نصب می شود و بعد از ترانسفورماتورهای ولتاژ قرار می گیرد) در انتها و ابتدای خطوط قرار می گیرد).
سیگنالهای p.L.c دارای فرکانس بالا بوده و در شبکۀ ایران از ۳۰khz تا۵۰۰khz تغییر می کند.موج گیرها معمولا از یک سلف که دارای هسته می باشد و یک مجموعه خازن و مقاومت که مجموعا بطور موازی با هم قرار گرفته اند تشکیل می شود از سلف(سیم پیچ) جریان خط بطور مستقیم عبور نموده و مجموعه خازن و مقاومت معمولا در داخل سیم پیچ نصب می گردند.
انجام پایان نامه ارشد برق در یک موج گیر برای تغییر فرکانس و پهنای باند مسدود کننده فقط با تعویض خازن و تغییر ظرفیت آن این عمل صورت می گیرد. به منظور حفاظت لاین تراپ در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی که ممکن است در دو سر لاین تراپ پدید آید از برقگیر استفاده می شود.
*موج گیرها در پستهای فشار قوی به سه طریق نصب می شوند:
۱- بصورت آویزی
۲- نصب موج گیر بر روی مقره اتکایی
۳- نصب موج گیر بر روی ترانسفورماتور ولتاژ.(مزیت این طرح صرفه جویی در زمین پست است.)
*تذکر :موج گیرها فقط در دو انتهای خطوطی که سیستم P.L.C بین دو پست برقرار باشد نصب می گردد و معمولا بر روی دو فاز نصب می شوند.( گاهی بر روی یک فاز ویا هر سه فاز نیز نصب می گردند.)
*کلیدهای قدرت (بریکر):
انجام پایان نامه ارشد برق کلیدهای فشار قوی تنها یک وسیلۀ ارتباطی بین مولدها و ترانسفورماتورها و مصرف کنندها و خطوط انتقال انرژی و یا مجزا کنندۀ آنها از یکدیگر نیستند,بلکه حفاظت دسیگاهها و سیستمها الکتریکی را در مقابل جریان زیاد بار و جریان اتصال کوتاه به عهده دارند.
*شرایط و مشخصات بریکرها:
**در حالت بسته: باید در مقابل عبور جریان بار و حتی جریان شدید اتصال کوتاه از خود مقاومت قابل ملاحظه ای نشان ندهند و نیز در مقابل اثرات حرارتی و دینامیکی این جریانها در یک زمان طولانی دارای پایداری و ثبات قابل ملاحظه ای باشند
**در حالت باز : بریکرها باید قادر باشند اختلاف سطح الکتریکی موجود بین دو کنتاکت باز را بطور کاملا مطمئن تحمل نماید.
– تمام قسمتهای کلید در شرایطی که هم پتانسیل فشار را الکتریکی شبکه هستند باید در موقع قطع و یا در حالت وصل بطور کاملا مطمئن نسبت به زمین و نسبت به قطبها و تیغه های دیگر ایزوله و عایق باشند.
– بریکرها باید قادر باشند مدار الکتریکی را در زیر ولتاژ نامی ببندند( بریکرها معمولا برای ولتاژ ماکزیمم شبکه طراحی می شوند).
– بریکرها باید قادر باشند مدار الکتریکی را در ضمن عبور جریان باز کنند.
– بریکه ها باید قابلیت سرعت عملکرد بالایی در قطع و وصل مدار الکتریکی را داشته باشند.
– بریکرها محدودیت جریانی ندارند و برای بزرگترین جریانهای اتصال کوتاه ساخته می شوند.
– یکی از مشخصات مهم بریکرهای قدرت زمان تاخیر در قطع کلید است. این زمان عبارت است از حدفاصله بین لحظه فرمان قطع توسط رله مربوط و آزاد کردن ضامن قطع کلید تا خاموش شدن کامل جرقه.

انجام پایان نامه ارشد برق ویژگیهای مشترک بریکرها:

۱- داشتن مکانیزم عملکرد قطع و وصل : operating Mechanism
2- داشتن مکانیزم خاموش کردن جرقه در اتاق جرقه: Arcextinction Inarcing Chamber
3- داشتن کنتاکتهای اصلی بریکر(کنتاکتهای ساده و متحرک): Fixed& Moving Contacts
4- داشتن سیم پیچ های قطع و وصل: Triping coil& Closing Coil
5- داشتن کنتاکتهای فرعی: Auxiliary Contact
6- داشتن مدارات کنترل بریکر: Control Circuits Circuit Breaker
*انواع بریکر از نظر محل نصب:
۱- نصب در فضای آزاد:Out Door
2- نصب در تاسیسات داخلی: In Door
*بریکرها بر اساس مکانیزم خاموش کردن جرقه بصورت زیر تقسیم بندی می شوند:

۱- بریکر تانک روغن یا روغنی: Bulk Oil Circuit Breaker
2- بریکر کم روغن یا نیمه روغنی: Minimum Oil Circuit Breaker
3- بریکر گازی SF6 : Sulphur- hexafluoride(sf6) C.B
4- بریکر با محفظهء خلاء: Vacuum Circuit Breaker
5- بریکر هوایی: Air Circuit Breaker
6- بریکر هوای فشرده: Air Blast Circuit Breaker

*بریکرهای روغنی:
جرقه , روغن دی الکتریک را تجزیه می نماید و گازهای ناشی از این تجزیه باعث افزایش فشار درون محفظه ای که قطع کننده درآن نصب می شود می گردد. گازها از طریق سوراخ هایی درون محفظه هدایت می گردند و جرقه درون سوراخ ها کشیده شده و توسط جریان گاز خنک میگردد. هنگامیکه بریکر یک مدار فعال را قطع می نماید, روغن بخاطر گرمای شدید تجزیه شده و گازها و بخارات همچون گازH2 به مقدار ۷۰ درصد C2H2به مقدار ۲۰ درصد و CH2 به مقدار ۱۰ درصدو مقدار کربن از روغن متصاعد می شود که از میان گازهای مذکور هیدوژن( H2 ) از قدرت دی الکتریک خوبی برای حذف و از بین بردن قوس الکتریکی برخوردار است , پس از قطع جرقه فضای کنتاکتها توسط روغن دی الکتریک تازه پر می گردد و قدرت عایقی کافی بین کنتاکتها تامین می گردد.
.
*نقش روغن در بریکرهای روغنی:
۱- برای عایق کردن کنتاکتها از بدنه تانک روغن و نیز از زمین.
۲- برای آماده کردن یک واسطۀ عایقی در میان کنتاکتها بعد از خاموش شدن جرقه.
۳- برای تولید هیدروژن در مدت بوجود آمدن قوس.
نکته: در این نوع کلیدها عموما یک کنتاکت متحرک و دو کنتاکت ثابت وجود دارد.
*نکات ضعف بریکرها روغنی:
۱- روغن باعث کربونیزه شدن و ایجاد رسوبات در داخل کلید می شود.
۲- ترکیب هوا و هیدروژن باعث ایجاد انفجار و آتش سوزیهای خطرناک می شود.
۳- ترشح و نشت از مخزن امکان آتش سوزی و انفجار را در بر دارد ,این محدودیت نیاز به یک تانک روغن بزرگ دارد که در ولتاژ و جریانهای خیلی زیاد امکان ساخت تانک روغن متناسب با آن جریان و ولتاژ وجود ندارد.
۴- حجم بسیار زیادی را اشغال می نماید بخصوص در ولتاژ های بالا.
۵- به سرویس و بازدید مرتب از کنتاکتها و روغن نیاز دارد.
۶- برای کلید زنی های مکرر مناسب نیستند.
۷- در بریکرهای روغنی هر سه فاز می توانند داخل یک تانک قرار داشته باشند و یا اینکه هر فاز تانک مخصوص به خود را داشته باشند.
*دلایل خاموش شدن جرقه:
۱- طولانی شدن قوس( ناشی از عملکرد بازوی مکانیکی).
۲- خنک شدن جرقه.
*با افزایش طول جرقه,سطح تماس جرقه با روغن بیشتر شده در نتیجه انتقال حرارت روغن بیشتر و قوس خنک تر می شود.

*دیسکانکت( سکسیونر): Discon nect
کلیدهای غیر قابل قطع و وصل در زیر بار و جریانهای اتصال کوتاه می باشند,این نوع کلیدها فاقد محفظۀ خاموش کنندۀ جرقه هستند و تیغه ها کاملا قابل رویت می باشند و هدف از بکار گیری آنها در پست های فشار قوی جدا کردن دو قسمت پست از یکدیگر می باشند.
*سکسیونرها در ولتاژهای متفاوت ساخته می شوند و از سه قسمت اساسی ساخته می شوند:
۱- تیغه های حامل جریان
۲- مقره های اتکایی
۳- مکانیزم عمل کننده و اهرمهای مربوطه

*مکانیزم عمل کنندۀ سکسیونرها:
۱-دستی: که در اینحالت مکانیزم عمل کننده توسط دست تحریک می شود.
۲-موتوری: که مکانیزم عمل کننده توسط یک موتور الکتریکی که به یک سیستم گیربکس متصل است به اهرمهای عمل کننده نیرو وارد می کنند و باعث باز و بسته شدن سکسیونرها می شود.
*انواع دیسکانکتها:
۱- دورانی( دوستونی):
در ولتاژهای ۱۳۲kv و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند و عملکرد آنها بصورت موازی با سطح زمین با زاویۀ ۹۰ درجه صورت می گیرد.
۲- دورانی( عمودی):
که در تمام سطوح ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرند.( سکسیونر تیغه ای)
۳- قیچی شکل( پاندو گراف):
در جاهایی که اختلاف ارتفاع دارند معمولابکار می رود.
۴- دسیکانکتهای زانوئی( چاقویی):
۵- دیسکانکت زمین: Earthing Switch & Grounding Switch
این دیسکانکتها معمولا دارای یک اینترلاک الکتریکی و یا مکانیکی با سکسیونرهای خط و یا ترانسها,راکتورها, بانکها خازنی می باشند بدین مفهوم که تا سکسیونر سر خط یا ورودی به ترانس باز نباشد بسته نخواهد شد و تا زمانی که سکسیونر زمین بسته باشد سکسیونر مربوط بسته نخواهد شد.

*شرایط باز و بسته شدن دیسکانکتها:

  1. تنها در مدار جریانهای شارژ خازنی خطوط یا جریانهای مغناطیس کنندگی ترانسهای توزیع کوچک وجود داشته باشد.
  2. با باز و بسته شدن کلید ولتاژ دو سر کلید تغییر نکند.
  3. بعلت اینکه کلیدها در زیر جریان باز و یا بسته نمی شوند و جریان عبوری از آنها تقریبا صفر است زمان قطع و وصل در سکسیونرها خیلی بیشتر از بریکرها است.
  4. برای اطمینان از عملکرد دیسکانکتها در ارتباط با بریکر مدارات فرمانی بنام اینترلاک سیستم در نظر گرفته می شود که این سیستم اینترلاک هم می تواند الکتریکی باشد و هم مکانیکی.

**برقگیر(L.A) Lighting Arester

انجام پایان نامه ارشد برق برای حفاظت تجهیزات در مقابل اضافه ولتاژهایی که می توانند توسط دو عامل زیر در شبکه قدرت ایجاد شود از برقگیر استفاده می شود:

  1. عوامل بیرونی از قبیل صاعقه و رعد و برق
  2. عوامل داخلی که بر اثر اختلالات شبکه و مواردی نظیر سوئیچینگ,اتصال کوتاه و یا رزونانس ممکن است پیش آید.

*خصوصیات تجهیزات حفاظتی در مقابل اضافه ولتاژ بطور کلی عبارتند از:

  • در مقابل ولتاژ نامی شبکه هیچ عکس العملی نشان ندهند.
  • در مقابل اضافه ولتاژهای بوجود آمده بسیار سریع عکس العمل نشان دهند تا به تجهیزات سیستم آسیب نرسد.
  • قابلیت عبور جریان های بسیار زیاد را داشته باشند.
  • پس از رفع اضافه ولتاژ و رسیدن ولتاژ به مقدار نامی عبور جریان از برقگیر قطع و مدارات کاملا باز گردد.

*انواع برقگیرها:
۱- برقگیر میله ای
۲- برقگیر سوپاپی
۳- برقگیر اکسید روی z no

*مشخصات برقگیر:

۱- ولتاژ نامی : Rated Voltage

انجام پایان نامه ارشد برق که عبارت است از حداکثر مقدار مؤثر ولتاژی که برقگیر در دو سر خود می تواند کند و عملکردی نداشته باشد.

۲- فرکانس نامی : Rated Fregaency

F=50 Hz or 60 Hz – ,فرکانس شبکه ایکه برقگیر در آن نصب می شود

۳- ولتاژ جرقه با فرکانس صنعتی: Paver Frequency Spark Over Voltage
– عبارت است از حداقل مقدار ولتاژی که در فرکانس صنعتی و در صورت اعمال به برقگیر باعث ایجاد جرقه در دو سر آن می شود.

۴- ولتاژ جرقه ای ناشی از موج ضربه ای: Impulse Spark Over Voltag
– مقدار پیک موج ضربه ای ۱٫۲/۵۰ میکرو ثانیه که در صورت اعمال به برقگیر باعث
آن می شود.
۵- حداکثر جریان تخلیه:Rated Discharge Current
– حداکثر جریانی که از برقگیر می تواند عبور نماید در هنگام تخلیه بدون آنکه به
برقگیر صدمه ای وارد گردد.
۶- ولتاژ باقیمانده:Residerad Voltage
– مقدار ولتاژی که در صورت عملکرد برقگیر در دو سر آن ظاهر می شود که بستگی به جریان برقگیر دارد.

*کنتور برقگیر: Arester Conter
-برای اینکه تعداد دفعاتی را که برقگیر در اثر اضافه ولتاژها عمل کرده واز خود جریان
عبور داده است از جهت کاربرد آن در طراحی های آینده و برداشتهای آماری داشته
باشیم از کنتور استفاده می کنیم. به ازای هر بار عملکرد برقگیر کنتور یک شماره را
ثبت خواهد کرد که با توجه به آن تعداد عملکردها در پایان هر ماه , فصل یا سال قابل
قرائت و ثبت خواهد بود.

ترانسفورماتورهای اندازه گیری

در شبکه قدرت ولتاژ و جریان بقدری زیاد هستند که نمی توان از آنها مستقیما برای عملکرد رله ها و دستگاههای اندازه گیری(آمپر متر و ولتمتر) استفاده کرد به همین دلیل از وسایلی به نام ترانسهای جریان و ولتاژ استفاده می شود تا کمیات الکتریکی را متناسب با ولتاژ و جریان شبکه در سطحی قابل استفاده برای رله ها و دستگاههای اندازه گیری در اختیار آنها قرار دهند.
بعبارت دیگر ترانسفورماتورهای اندازه گیری , ترانسفورماتورهای کاهنده ای هستند با قدرت خیلی کم که جریان و ولتاژ را به مقدار قابل سنجش برای دستگاههای اندازه گیری کاهش می دهند و وسایل اندازه گیری و حفاظتی(رله ها) از شبکه قدرت ایزوله و مجزا می گردند.

*ترانسفورماتور ولتاژ: (P.T)

ترانسفورماتوری است که در آن ولتاژ ثانویه متناسب و همفازی با ولتاژ اولیه بوجود می آید و
برای تبدیل ولتاژ یک سیستم به ولتاژی مناسب جهت وسایل اندازه گیری و یا حفاظتی بکار می رود و نیز مدارات اندازه گیری وحفاظتی را از مدار قدرت ایزوله می سازد.
انجام پروژه های دانشجویی برق این ترانسفورماتورها نیز نظیر سایر ترانسفورماتورها بر اساس القاء الکترومغناطیس عمل نموده و ولتاژ فشار قوی را به ولتاژهای استاندارد تبدیل می نماید.
P.T- ها در ولتاژهای زیاد دارای مخزن روغن بوده که سیم پیچهای اولیه وثانویه را درون خود جای می دهد و شامل قسمتهای زیر است:

– سیم پیچ فشار قوی
– سیم پیچ فشار ضعیف
– مواد عایقی که در ولتاژهای بالا معمولا روغن و در ولتاژهای پایین از نوع خشک می باشد
– هسته
– جدار عایقی خارجی آن

*ترانسفورماتورهای ولتاژ از نظر ساختمان به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- نوع تک بوشینگی:Single Bushing
2- نوع دو بوشینگی: Double Bushing

برای اندازه گیری ولتاژ فاز به زمین از P.T های تک بوشینگی استفاده می شود.
P.T های تک بوشینگی از نظر ساخت ارزان قیمت بوده و بصورت ستاره تهیه می شوند.
P.T ها کلا بصورت موازی در شبکه قدرت نصب می شوند.

P.T ها باید دارای خصوصیات زیر باشند:

۱- افت ولتاژ و افت توان در سیم پیچ های اولیه و ثانویه حداقل باشد.
۲- فلوی پراکندگی بسیار کم باشد.
۳- هسته به اشباع نرود.

انجام پروژه های دانشجویی برق نکته مهم: بهترین حات برای P.T این است که ثانویه آن باز باشد یعنی امپدانس بالایی داشته باشد تا جریان عبوری از آن بسیار محدود گردد.

*تفاوت P.TوC.T :

تفاوت آنها در پارامترهای مدار معادل یعنی:

۱- تفاوت در مقاومت سیم پیچها
۲- تفاوت در مشخصه هسته ها

عموما P.T ها بصورت تکفاز مورد استفاده قرار می گیرند.

*کاربرد P,T ها:
– در سیستم حفاظت
– در سیستم اندازه گیری

انجام پایان نامه ارشد برق که کاربرد P.T ها بصورت مشروح چنین است:

– اندازه گیری ولتاژ
– اندازه گیری توان
– اندازه گیری ضریب قدرت
– بهره گیری برای مدار سنکرون چک
– استفاده در حفاظتهای O/V—U/V—Directional

*P.T باید در جایی نصب گردد که از بی برق بودن فیدر مطمئن شویم پس محل نصب P.T:
– در دو سر خطوط انتقال ودر کنار Line Trap.
– در ورودی و خروجی ترانس قدرت.
– در زیر هر شین باید P.T وجود داشته باشد.

* ملاحظات عمومی در P.T*

۱- در ثانویه P.T می توان از چندین کر استفاده کرد که هر کر امکان دارد از چندین تپ تشکیل شده باشد. از یک دسته از کرها برای اندازه گیری واز دسته دیگر برای حفاظت استفاده می شود که کلاس دقت کرهای اندازه گیری باید بالاتر از کرهای حفاظتی باشد.
۲- در بعضی از موارد امکان دارد که ثانویه P.T اتصال کوتاه گردد که باعث می شود جریان زیادی از ثانویه P.T عبور نماید که چون هسته P.T در نزدیکی اشباع کار می کند باعث صدمه دیدن P.T خواهد شد به همین منظور از فیوز (MCB) استفاده می شود و هر کر یک (MCB) برای خودش باید داشته باشد.

– ترمینالهای ثانویه در P.T با حروف کوچک و در طرف اولیه با حروف بزرگ مشخص می گردند. تپ ها در ثانویه در قسمت راست و تعداد کرها در ثانویه با رقم در سمت چپ مفهوم می شوند.

انجام پروژه های دانشجویی برق تعاریف و کمیات مهم در P.T :

* ولتاژ نامی
* نسبت تبدیل و همیشه فاز به زمین مد نظر است
* بار در ثانویه P.T( بردن)
* خروجی نامی ترانس
* درصد خطای ولتاژ
* خطای جابجایی فاز
* کلاس دقت

سطح عایقی:

ضریب ولتاژ نامی:

مصرف میزان اضافه ولتاژ مجاز روی p.T است که این ضریب به مدت زمان اضافه ولتاژ بستگی داردمثلا:
p.T ها بطور معمول۱۰ درصد اضافه ولتاژ را تحمل می نماید.
P.T ها بطور معمول ۵۰ درصد اضافه ولتاژ را به مدت ۶۰ Secتحمل می نماید.
p.T ها بطور معمول ۱۰۰ درصد اضافه ولتاژ را به مدت ۳۰ Sec تحمل می نماید.

‍‍‍Capacitor Voltage Transformer Or C.V.T

انجام پروژه های دانشجویی برق انجام پروژه های دانشجویی برق ترانسفورماتور ولتاژ خازن عبارت است از یک وسیلۀ تقسیم کنندۀ ولتاژ با استفاده از خازن ویک ترانسفورماتور الکترومغناطیسی. دستگاه تقسیم کنندۀ ولتاژ از تعدادی خازن بصورت سری درست شده است با انتقال یک ولتاژ به دو سر مجموعۀ خازن بعلت وجود مقاومت خازن Xc افت ولتاژهایی در دو سر هر یک از خازنها بوجود می آید. در صورتی که خازنها را با ظرفیت یکسان انتخاب کنیم افت ولتاژ دو سر هر یک از خازن ها برابر خواهد بود.
در ولتاژهای بالاتر از ۶۳ kv بعلت سهولت در طراحی و از نظر اقتصادی از C.V.T استفاده می نمایند. قدرت خروجی( بردن Burden ) C.V.T یا P.T ها به طریق استاندارد IEC یکی از مقادیر زیر است (۱۶۰,۲۰۰,۳۵۰,۵۰۰ Va) از ترانسفورماتورهای ولتاژ خازن در سیستم های مخابراتی پست موسوم به( P.L.C ) power line Carrier نیز استفاده می شود.

‍‍‍‍‍‍‍ Current TransFormer Or C.T

C.T ها بصورت سری با شبکه قرار می گیرند و هدف عدم تاثیر ‍C.T بر روی شبکه است و به همین دلیل باید:
۱- امپدانسی مغناطیسی کنندگی C.T بسیار کم باشد.
۲- در حالت بی باری ثانویۀ C.T‍ باید حتما اتصال کوتاه گردد.

دلایل اتصال کوتاه شدن ثانویۀ ‍C.T:

در ترانسهای جریان یا ‍C.T ها جریان اولیه تویط شبکۀ قدرت می شود و بار ‍‍C.T( امپدانسی که در ثانویۀ C.T قرار می گیرد نظیر آمپرمتر و رله) تاثیری بر روی جریان اولیه نداشته و جریان شبکۀ قدرت را تغییر نمیدهد زیرا این امپدانس در مقایسه با امپدانس بار شبکۀ قدرت مقدار ناچیزی است ,در حالتی که ثانویۀ C.T باز می باشد فلوئی که در هستۀ C.T بوجود می آید ناشی از جریان اولیه که همان شبکۀ قدرت است می باشد و بعلت اینکه جریانی در ثانویۀ ایجاد نمی شود که این ولتاژ می تواند سبب آسیب رساندن به عایقهای ‍‍C.T‍‍ و در نهایت سبب منهدم شدن ‍‍C.T می شود, علاوه بر این القاء ولتاژ زیاد در ثانویۀ C.T می تواند خطرات جانی برای اپراتور پست که در ارتباط با تابلوهای فرمان است ایجاد نماید.

*نکتۀ قابل توجه در مورد:
انجام پروژه های دانشجویی برق در مورد ‍C.T ها این است که همیشه یک سر سیم پیچ ثانویۀ کلیۀ ترانسهای جریان را باید زمین کرد, علت این امر این است که در شرایط مختلف احتمال القاء ولتاژ بسیار زیاد در سیم پیچ ثانویه وجود دارد, از طرف دیگر از بین رفتن عایق بین ثانویه و اولیه می تواند برای افرادی که در حال کار کردن با دستگاه می باشند خطرناک باشد به این ترتیب زمین کردن ثانویه موجبات حفاظت افراد را فراهم می نماید.

ملاحضات عمومی در مورد C.Tها:

* از اولیۀC.T جریان شبکه عبور می کند. * جریان ثانویه در ‍‍C.T تابعی از جریان اولیه است.
* بار ‍C.Tوسایل اندازه گیری و حفاظتی است.
* از مهمترین مشخصات C.T lp/ ls است.
* جریان ثانویۀ‍‍‍C.T ها معمولا یک و پنچ آمپر است.
* تعداد کرهای C.T به شش تا هم می رسد.
* جنس هستۀ C.T معمولا از سیلیکن ,آهن ,یا نیکل –آهن است.

عایق های بکار رفته در C.T‍‍ ها:

عایق خشک Low Voltage

انجام پایان نامه ارشد برق مقره چینی , عایق زرین قالب گیری شده Medium Voltage

روغن و کاغذ آغشته به روغن High Extera High Voltage

کمیات و مشخصات الکتریکی دقتی C.T ها:

۱- نسبت تبدیل جریان lp/ls
2- بردن, امپدانس در ثانوبۀ C.T
3- درصد اختلاف بین جریان نامی و جریان واقعی
۴- خطای جریان یا خطای نسبت تبدیل
۵- جابجایی در فاز جریان, اختلاف فاز بین ۱p/1s
6-خطای مرکب
۷- حد دقت جریان اولیه
۸- ضریب حد دقت نامی
۹- کلاس دقت
۱۰- سطح عایقی
۱۱- ولتاژ نامی
۱۲- حد حرارتی جریان کوتاه مدت) ۱th)
13- حد جریان دینامیکی Idyn
14-ولتاژ شروع اشباع

انجام پایان نامه ارشد برق دلیل عمدۀ خطا در C.T امپدانس مغناطیس کنندگی و موءلفۀ جریان بی باری ۱۰ است. تفاوت عمدۀ ‍C.T ها و ترانسها قدرت در نقطۀکار آنها می باشد.
ترانسهای قدرت همیشه در زانوی منحنی کار می نمایند در حالیکهC.T باید دور از زانوی منحنی ناحیۀ عملکرد قرار داشته باشد تا خطای اندازه گیری کم شود مخصوصا در کرهایی از C.T که برای حفاظت استفاده می شوند نقطۀ کار ‍‍C.T باید بسیار پایین باشد تا هنگام بروز فالت ‍C.T به اشباع نرود.
C.T باید دارای هسته ای با ضریب نفوذپذیری بالا باشد که در نتیجه مقطع هسته بزرگتر می شود.

*مکان نصب ‍C.T :

۱- ملاحظات فنی برای اندازه گیری و حفاظت
۲- طرح شینه بندی
۳- سهولت انجام تعمیرات
۵- ملاحظات اقتصادی

هر C.T حداقل چهار کر دارد:
۱- یک کر برای اندازه گیری
۲- یک کر برای حفاظت اصلی
۳- یک کر برای پشتیبان
۴- یک کر برای حفاظت شین

انجام پایان نامه ارشد برق می دانیم که روغن C.T روغن بسته ای بوده که در طول عمر C.T نیاز به تعویض ندارد, پس اگر ‍‍ C.T دارای نشتی روغن گردد می بایستی در همان مراحل توسط اپراتور ایستگاه و در اسرع وقت به واحد تعمیرات اطلاع داد تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام گردد. زیرا اگر قسمتهای عایقی C.Tبدون روغن باقی بماند: C.Tدر مدت کوتاهی منفجر و خسارات زیادی را به تجهیزات جانبی وارد می کند. پس اپراتورهای هر شیفت باید نسبت به روغن C.Tبسیار حساس و هر گونه نشتی را بلافاصله به واحدهای ذیربط اطلاع دهند.پس موارد زیر از وظایف اپراتور هر شیفت می باشد:
*در صورت وجود هر گونه نشتی از روغن ‍‍C.T مخصمصا از قسمت زیر مقره ها و یا از ترمینال باکس ‍‍C.T می بایستی موضوع توسط اپراتور شیفت بدون درنگ به سرپرست واحد بهره برداری و واحد تعمیرات اطلاع تا در مورد تعمیر و یا خروج اضطراری آن اقدام گردد.
*چنانچه میزان نشتی روغن در حدی باشد که نمای ‍C.T خالی از روغن گردد, اپراتور شیفت
انجام پایان نامه ارشد برق بایستی ضمن اطلاع به مرکز کنترل, بلافاصله C.T را از مدار خارج و آن را کاملا ایزوله نماید. سپس موضوع را به سرپرست واحد بهره برداری ایستگاه و گروه تعمیرات اطلاع و گزارش نماید.

انجام پایان نامه ارشد برق روشهای تولید برق DC:

۱- باطری
۲- ژنراتور برق DC
3- مبدل AC-DC( یکسو ساز): Reactifair

مصرف کنندگان برق DC در پست:

۱- لامپها و آلامهای هشدار دهنده
۲- رله های حفاظتی
۳- سیستم و دستگاههای مخابراتی = ) voc 48-50( ) (voc
4- بوبین قطع ووصل بریکر و سکسیونرها
۵- روشنایی اضطراری: Emergency light
6- موتورهای بریکر و سکسیونر ۱۲۵(voc)=
7- زنگ اعلان خطر
۸- موتور تپ چنجر ترانسهای قدرت.

روشهای تامین برق DC در ایستگاه عبارتند از :

۱-استفاده از باطری.
۲-استفاده از باطری شارژر. Battry Charger
-در صورتی گه برق AC مورد نیاز ایستگاه بهر دلیلی قطع گردد, باطریها برق DC مورد نیاز ایستگاه را به مدت زمان معینی تامین می نماید که این مدت زمان بستگی به آمپر ساعت باطریها و مقدار مصرف از باطریهاست.

انجام پایان نامه ارشد برق موارد مصرف باطری ها:

۱- سیستم های مخابراتی و روشنایی اضطراری U.P.S
2- سکوهای نفتی درون دریا که از ساحل دورند و نیاز به انرژی دائمی دارند.
۳- بیمارستانها و سیستم اعلان خبر.
۴- تغذیۀ DC ایستگاهها و نیروگاههای برق.

انواع شارژرها

۱- استاتیک که از یکو سازها هستند.
۲- دینامیک- موتور ژنراتور DC-کوپل موتور ژنراتورDC .
باطری و باطری شارژر:
انجام پایان نامه ارشد برق در هر یک از ایستگاههای انتقال حداقل یک دستگاه باطری شارژر و یک سری (۱۱۰,۱۲۰,۱۲۷)۱۲Vdc برای حفاظت تجهیزات و یک دستگاه شارژر۴۸ Vdc و یک سری باطری ۴۸Vdc برای لامپهای سیگنال و سیستم P.l.C وجود دارد در بعضی از دستگاههای بزرگ دو دستگاه شارژر همراه با دو سری باطری و یا یک دستگاه باطری شارژر و دو سری باطری وجود دارد.
بهترین حالت استفاده از دو دستگاه باطری شارژر و دو سری باطری می باشد زیرا که حفاظت کلی پست یعنی عملکرد رله های حفاظتی و چراغهای آلام و سیستم P.l.C از طریق برق DC یعنی باطری تامین می گردد,لذا اگر بعضی باطری شارژر صدمه ببینند و یا برق AC پست قطع گردد.
اولا در صورت سالم بودن باطریها , نیز فقط چند ساعت دوام خواهند داشت و وقتی که ولتاژ آنها به ۸۰% ولتاژ نامی برسد قطع و وصل بریکرها با مشکل مواجه خواهد شد, ثانیاچون که باطریها به صورت سری می باشند در صورتی که یکی از باطریها تخلیه یا صدمه ببینند مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد که در صورت بروز فالت در شبکه و بر روی تجهیزات و یا خطوط می تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد پس باید:
* در کلیۀ ایستگاههای انتقال و حتی فوق توزیع مهم از دو دستگاه باطری شارژ و دو سری باطری استفاده کرد.
* حداقل یک دستگاه باطری شارژ و چند عدد باطری در پست و یا در محلی در دسترس وجود داشته باشد تا در هنگام بروز حوادث بتوان در اسرع وقت از آنها استفاده کرد.
* باید بطور مرتب و دقیق و بکارگیری دستورالعمل های مربوط در نگهداری باطریها نهایت تلاش را بعمل آوریم.
پس با توجه به نکات ذکر شده در بالا بطور مرتب و مداوم از باطریها بازدید و سرویس بعمل آورد که این مهم در سه قسمت صورت می گیرد:
۱- از لحاظ ظاهری
*چک کردن Plag Vent( دریچه ها) اگر در پوش آنها بسته نمی شدند و یا معیوب بودن آنها را تعویض نمائیم.
* چک کردن کانکتورها از لحاظ استحکام اتصالات
*در صورت وجود شوره بر روی سلها و اتصالات آنها را با بورس سیمی تمییز کنیم( از حلال آلی و یا معدنی استفادن نکنیم).
* اتصالات نهایی باطری به شارژر را از طریق فیوز( کلید) چک کنیم.

۲- چک کردن وضعیت الکترولیت و الکترودها:
*سطح الکترولیت را چک می کنیم که باید بین دو علامت MinوMax روی باطری و نزدیک
Maxباشد.
* غلظت الکترولیت را با غلظت سنج اندازه بگیریم که در حد نرمال باشد.
Kg/lite 1.24(+/-) 0.01
* دمای الکترولیت را توسط دماسنج مخصوص اندازه می گیریم این دما باید بین ۴۵ C –۱۵C باشد.
* رنگ الکترودها را بازدید می کنیم اگر بیش از حد روشن شده باشند نشان دهندۀ وجود سولفات سرب بر روی الکترودها می باشد پس باید طبق دستورالعمل رفتار نمائیم.
۳- چک کردن ولتاژ باطریها:
* ولتاژ کل سلهارا از زیر فیوزها چک نمائید.
* ولتاژ هر سل را اندازه بگیرید و دقت کنید در رنج مجاز خود باشند حدود۲٫۲ولت در هر سل باشد.

تعریف پیل الکتروشیمیایی:

تبدیل انرژی شمیایی به الکتریکی که از دو قسمت اساسی ساخته می شود:
۱- قسمتهای اصلی پیل که از دو فلز مشابه ساخته شده اند.
۲- الکترولیت که از مایع و جامد ساخته می شود
از نظر واکنش درونی پیل ها به دو دسته تقسیم می شوند:
۱- پیل های گالوانی : در واکنش خودبخودی که در درون آن صورت می گیرد در اثر واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می شود.
۲- پیل های الکترولیتی : پیل الکتروشیمیایی که از الکتریسیته منبع خارجی برای انجام واکنش غیر خودبخودی در داخل آن استفاده می شود. که این پیل را اصطلاحا باطری می نامند, همانطوری که می دانیم این منبع خارجی در ایستگاه برق شارژر است. عامل احیاگر الکترود دهنده (کاتد) و عامل اکسیدگر الکترود گیرنده( آند) است. الکترودی که در آن عمل اکسیداسیون صورت می گیرد آند و الکترودی که در آن احیا صورت می گیرد کاتد است. در پیل های گالوانی پتانسیل کاتد از آند بیشتر است یعنی مثبت تر است چون الکترودی که احیا می شود الکترونهای آن بخادج رفته و بار مثبتی روی آن باقی می گذارد.
انجام پروژه های دانشجویی برق در انداکسیداسیون باعث انتقال الکترون بدون الکترود گردیده و در آن ایجاد بار منفی می نماید.
در پیل های الکترولیتی باز هم اکسیاسیون در آند صورت می گیرد ولی چون فرایند بخودی خود انجام نمی گیرد الکترونها باید از آن قسمت خارج گردیده و کاتد ذخیرهای از الکترونها برای انجام واکنش احیا داشته باشد پس در باطریهای الکترولیتی پتانسیل آند از کاتد مثبت تر است.
*عملیات شارژر در چهار حالت صورت می گیرد:
۱- حالت شارژر اولیه: Initial
از این حالت شارژر باطریها زمانی استفاده می شود که باطریها برای بار اول تحت شارژ گذاشته می شوند و کاملا خالی هستند. در این حالت شارژر مانند یک منبع عمل می کند. بعد از زمان کافی( مطابق با ظرفیت باطریهای نصب شده) شارژر را بطور دستی از حالت اولیه خارج می گردانیم, یاطریها بعد از اینکه یکبار شارژ شدند مجددا دشارژ می شوند و بعد از این عملیات مجددا باطریها شارژ می گردند در اینحالت ولتاژ هر سلول باطری ۲٫۶v- 2.75v قرائت می گردد.
۲- شارژ سریع: Boost Chang
در صورتی که از باطریها کار گرفته شده باشد و مدتی از برق DC باطریها استفاده شده باشد و نیاز است که مجددا باطریها حالت اولیه خود را بدست آورده از این نوع شارژ استفاده می شود.
۳- شارژ اتوماتیک: Automatic Charg
در صورت قطع و وصل برق دستگاه شارژ AC بمدت بیش از ده دقیقه شارژر بصورت اتوماتیک به مدت بیست دقیقه به حالت Boost رفته و سپس بحالت Flating باز می گردد.
۴- شارژ نگهداری یا شارژ آرام: Flating Charg
در این صورت باطریها بصورت آماده بکار نگهداری می شوند و اینوع شارژ اغلب در ضمن کار عادی باطری بطور خود به خود صورت می گیرد. می دانیم که باطری ایده آل دارای مقاومت درونی صفر و در نتیجه تافات درونی صفر می باشد در حالیکه باطریها ایده آل نبوده و نیاز به شارژ مداوم دارند به علت تلفات انرژی ناشی از مقاومت درونی باطری. ولتاژ نامی مورد نظر در اینحالت برای هر سل باطری ۲٫۲۳v می باشد.

*تعیین غلظت محلول باطری:

بوسیلۀ یک دستگاه چگالی سنج غلظت محلول را اندازه گیری می کنند که غلظت مجاز را که بین ۱٫۲۱-۱٫۱۹ گرم بر سانتیمتر مکعب در بیست درجه سانتی گراد است بدست می آورند. جهت رسیدن مجاز با ریختن آب مقطر یا محلول پتاس بداخل محلول اینکار صورت می گیرد.

*سیستم تغذیۀ ایستگاه اعم از AC و DC.

۱- حالت نرمال :

  • تامین برق AC مورد نیاز ایستگاه از طریق ترانس مصرف داخلی Station Service
  • باطری شارژر:که شارژر ضمن تولید برق DC مورد نیاز همزمان نسبت به شارژ باطریها نیز اقدام می نماید.

۲- حالت اضطراری:

  • برق AC قطع می باشد که در اینصورت در صورت موجود بودن دیزل ژنراتور برق AC تامین می گردد.
  • برق AC اعم از S.S و دیزل ژنراتور قطع است که در این صورت برق مورد نیاز ایستگاه را با باطری ها تامین می نمایند.

روش تامین سه فاز AC در ایستگاه:

۱- ترانس مصرف داخلی:S.S
2-دیزل ژنراتور

*مصرف کنندگان برق AC در ایستگاه:
انجام پایان نامه ارشد برق روشنایی محوطه , اتاقهای فرمان, رله, باطریها و سایر اتاقهای موجوددر ایستگاه.
سیستم تهویه ایستگاه, وسایل برودتی و حرارتی, فن های خنک کنندۀ ترانسهای قدرت, پمپ آب, پریزها و کلیدها, شارژرهای ۴۸و۱۲۵ ولت DC , موتورهای سه فاز مربوط به تعویض تپ ترانسهای قدرت , روشنایی پانلهای اتاق فرمان و رله و مارث لینگها تغذیه تریپ دیوایس بریکرهای ۳۳Kv Trip Device)) شارژرهای بی سیم دستی و چراغ های روشنایی اضطراری دستی, تغذیۀ بی سیم ثابت گویا و غیره.

شینه بندی یا Bus bar Arrangment

انجام پایان نامه ارشد برق باس بار یا شینه عبارت است از یک هادی به شکل لوله ای یا سیمی و یا تسمه ای که انرژی الکتریکی از نیروگاهها, ترانسفورماتورها و یا خطوط انتقال و از طریق آن به مراکز مصرف منتقل می شود بعبارت ساده تر شینه یک هادی است که بوسیلۀ انشعابات متعدد به منابع تولید و مراکز مصرف متصل است.
شینه بندی : نحوۀ ارتباط الکتریکی فیدرهای مختلف را به یک باس و به یکدیگر و ایجاد ساختار و اتصالات بین تجهیزات را شینه بندی گویند.

عوامل مؤثر در شینه بندی:

• قابلیت اطمینان و تداوم سرویس دهی
• موقعیت پست در شبکه
• ولتاژ و ظرفیت پست
• اهمیت مصرف کننده
• وضعیت پست از نظر توسعۀ و تعمیردر حالت کار عادی شبکه Switching

انواع شینه بندی:

۱- سیستم بدون باسبار Without Busbor
2- سیستم تک شینه Busbar Single
3- شینه بندی اصلی و انتقالی Main & Transfer Busbar
4- شینه بندی دوبل( دو شین اصلی ) Duplicate Busbar
5- شینه بندی دوبل با دیسکانکت موازی
Duplicate Busbar with By pass Disconec

۶- شینه بندی یک و نیم بریکری One & halfe Breaker System
7- شینه بندی دو بریکری Double Breaker System
8- شینه بندی حلقوی Ring Busbar System
9- شینه بندی ترکیبی Combined System
10- سیستم های شینه بندی با بیش از دو شین

۱- سیستم بدون باسبار: without Busbar
این طرح اصولا بندرت و تنها در پست های کم اهمیت و یا موقتی استفاده می شود و دارای معایب زیر است:
– برای انجام تعمیرات روی هر یک از تجهیزات کل پست بی برق می شود.
– با بروز هر اتصال کوتاهی در روی خط و یا هر قسمت از مدارات داخل پست کل پست بدون برق خواهد شد.
– ضریب اطمینان بسیار کمی دارد.
– برای تغذیه های کوتاه مدت بکار می رود.
– امکان مانور روی تغذیه کننده ها وجود ندارد.
** تنها مزیت سیستم بدون باسبار حفاظت ساده و ارزان قیمت آن است.
۲- سیستم تک شینه: Single Busbar
مزایا: هزینۀ کم
حفاظت و عملیات ساده
در این سیستم تمام انشعابات روی یک شین و توسط یک بریکر با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند.
معایب:
• با اتصال کوتاه روی شین تمام پست بی برق می شود.
• در صورت تعمیرات روی یک انشعاب آن انشعاب بدون برق می شود.
• امکان توسعۀ ایستگاه بدون خاموشی کل ایستگاه وجود ندارد.
این نوع شینه بندی مناسب برای مصرف کننده هایی است که امکان تغذیه از ایستگاه دیگر را داشته باشند.

انجام پایان نامه ارشد برق می توان برای برطرف کردن بعضی از معایب طرح فوق از بریکر ( Bus Section = Bus Tie)
و یا از دیسکانکت استفاده کرد. در صورتی که برای قطع طولی شین از دیسکانکت استفاده شده باشد برای قطع و وصل آن یک طرف شین بدون برق باشد ولی در صورت استفاده از بریکر می توان در هر شرایطی بریکر را باز و بسته نمود.

در صورت استفاده از بریکر باس شکن در صورت اتصالی روی هر فسمت از شین, همان قسمت بدون برق می شود و تداوم و سرویس دهی بهتری را دنبال خواهد داشت و بریکر باس شکن در حالت کار عادی ایستگاه بسته نگه داشته می شود.
۳- شینه بندی اصلی و انتقالی: Main & Transfer Busbar
انجام پایان نامه ارشد برق در صورت اتصال کوتاه روی شین تمام انشعابات بدون برق خواهد شد مگر اینکه از باس شکن استفاده نمائیم.
در حالت کار عادی سیستم تنها شین اصلی برقرار بوده و از شین فرعی استفاده نمی شود و بریکر کوپلر باز است. و بریکر باس کوپلر در هر زمان تنها می تواند جانشین یکی از بریکرهای خطوط و یا ترانس شود
در این سیستم از یک شین اصلی و از یک شین فرعی که ارتباط دو شین توسط یک بریکر موسوم به Bus Coupler امکان پذیر است, هر انشعاب از طریق بریکر به شین اصلی و از طریق دیسکانکت به شین فرعی وصل است. بریکر باس کوپلر در صورت اشکال در هر یک از بریکرها می تواند جایگزین آنها شود. پس هنگام جایگزینی باس کوپلر بجای هر یک از بریکرهای خط و یا ترانس, ابتدا باید دیسکانکتهای طرفین کوپلر را بست و بعدا بریکر کوپلر بسته شده و در نهایت سکسیونر متصل به شین فرعی بسته و بریکر خط یا ترانس را از مدار خارج می نمایند.
در صورتی که تعداد انشعابات از شین اصلی زیاد باشد گاهی شین اصلی و فرعی به دو یا چند بخش نیز تقسیم می گرددکه ارتباط بخش ها در شین اصلی معمولا از طریق بریکر ودر شین فرعی از طریق دیسکانکت انجام می شود باید توجه داشت که توسعۀ ایستگاه بدون خاموشی کامل آن امکان پذیر نیست.ولی در صورت استفاده از باس شکن می توان یک طرف آن را برای توسعه بدون برق کرد.
شین بدون خاموشی قابل تعمیر نیست ولی بریکرهای خط و یا ترانس بدون خاموشی خط و یا ترانس قابل تعمیرند.
در صورت استفاده از باس شکن, باس کوپلر برای دو طرف در نظر گرفته می شود و در صورت استفاده از باس شکن در شین فرعی, می توانیم دو بریکر را در آن واحد تعمیر نمائیم.
انجام پروژه های دانشجویی برق معمولاً این نوع شینه بندی تا سطح ولتاژ ۱۳۲ Kv مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- شینه بندی دوبل (دوشین): Duplicate Busbar
نقش بریکر کوپلر در این شینه بندی با بریکر کوپلر در شینه بندی اصلی و انتقالی متفاوت است.
انجام پایان نامه ارشد برق می توان با استفاده کردن از دیسکانکت D.S بدون خاموشی از دو شین اصلی استفاده شود هر انشعاب دارای سه دیسکانکت است که دو دیسکانکت امکان اتصال از یک شین به شین دیگر به این صورت است که ابتدا دیسکانکتهای مربوط به کوپلر و بریکرکوپلر را بسته و پس دیسکانکتهای شین دوم را بسته و شین اول را باز می نمایند در صورتی که تعداد انشعابات زیاد باشد می توان از بریکر Bus section استفاده کرد که در اینصورت برای هر بخش از شین یک بریکر کوپلر مورد نیاز خواهد بود. در این سیستم می توان تعدادی از انشعابات را از یک شین و تعدادی دیگر را از شین دوم تغذیه کرده توسعه پست بدون برق کردن پست امکان پذیر است.

*عیب اساسی:
انجام پایان نامه ارشد برق تعمیر بریکر خط و یا ترانس, خاموشی انشعاب مربوطه را بدنبال خواهد داشت تا سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرند.

۵- سیستم شینه بندی با دو شین اصلی و دیسکانکت موازی:

انجام پایان نامه ارشد برق این سیستم در واقع ترکیبی از دو سیستم شینه بندی دوبل و اصلی انتقالی است. هر یک از دو شین می توانند در حالت عادی در مدار باشند و دیگری بعنوان درز و مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی که در بریکر هر انشعاب نقصی وجود داشته باشد می توان یک مسیر موازی به کمک بریکر کوپلر ایجاد کرد و بدون خاموشی انشعاب مربوطه نسبت به رفع اشکال از بریکر معیوب اقدام کرد. بدین ترتیب مزیت های دوسیستم در یک سیستم جمع شده است. اما به لحاظ تعداد زیاد دیسکانکتها, کنترل و حفاظت کل سیستم پیچیده تر و نیز از نظر اقتصادی گرانتر خواهد بود.
این نوع شینه بندی نیز معمولا در پستهای با ولتاژ ۱۳۲ Kv که دارای اهمیت زیادی باشند و گاهی در پسی های با سطح ولتاژ ۲۳۰Kv نیز مورد استفاده قرار می گیرند

۶- سیستم شینه بندی یک و نیم بریکری : One & half Breaker System
انجام پایان نامه ارشد برق سیستم های شینه بندی تاکنون معرفی شده است بهنگام کار عادی پست همگی فقط دارای یک شین بر قرار هستند و شین دوم معمولا بصورت رزرو بوده و باری روی آن قرار ندارد. در چنین سیستم هایی چنانچه اتصال کوتاهی روی شین برقرار رخ دهد تمام بریکرهای تغذیه کننئه انشعابات توسط سیستم حفاظت باسبار تریپ خواهند خورد و کل پست و یا بخشی از آن برای مدتی بی برق خواهد شد در پست هایی با ولتاژ ۲۳۰Kv و بالاتر که معمولا ایستگاهایی در یک منطقه قرار دارند بی برق شدن یک بخش از پست می تواند منجر به خاموشیهای گسترده ای هر چند کوتاه مدت گردد بخصوص در نواحی پر مصرف که دارای کارخانجات و مجتمع های صنعتی بزرگ باشد این مسئله بیشتر اهمیت خواهد داشت. لذا برای بالا بردن قابلیت اطمینان سیستم و پایداری شیکه از سیستم های شینه بندی گرانتر ولی مطمئن تری استفاده می شود که سیستم یک ونیم بریکری یکی از آنها ست.
انجام پایان نامه ارشد برق در این نوع شینه بندی برای هر دو انشعاب سه بریکر وجود دارد( برای یک انشعاب یک ونیم بریکر هزینه شده است ). امکان مانور روی بریکرها و انشعابات زیاد است و هیچ انشعابی با معیوب شدن یک یریکر تغذیه کننده آن از مدار خارج نمی شود چون در هر لحظه دو مسیر تغذیه برای هر انشعاب وجود دارد. سیستم دارای دو شین اصلی بوده که در حالت عادی کارکرد هر دو برقرار بوده و کلیۀ بریکرها نیز در مدار می باشند. به این ترتیب در صورتی که روی هر یک از اتصال کوتاهی رخ دهد هیچ یک از انشعابات از مدار خارج نخواهد شد. توسعۀ ایستگاه بدون قطع هیچ یک از انشعابات امکان پذیر است.در این سیستم شینه بندی:
• تمام کلیدها در حالت عادی وصلند.
• در صورت اتصال کوتاه روی شین بریکرهای مربوطه به همان شین بدون برق خواهند شد.
• در صورت اتصالی روی هر انشعاب دو بریکر از مدار خارج خواهند شد.
• امکان تعمیر هر کدام از بریکرها و شین ها بدون قطع انرژی امکان پذیر است.
• توسعه پست براحتی امکان پذیر است.
تا سطح ولتاژهای ۲۳۰kv و ۴۰۰kv مورد استفاده دارند. و نقش عمده در این نوع شینه بندی بعهدۀ بریکرهاست.

آثار وقوع خطا

آثار وقوع خطا به سه دسته تقسیم می نمایند:
* بر اثر بروز خطا ممکن است واحدهای ژنراتور موجود در یک نیروگاه از حالت سنکرون خارج شده و باعث خروج آن از شبکۀ قدرت شود که این خود ممکن است باعث ناپایداری شبکه گردد.
* خسارات شدید به تجهیزاتی که در آنها فالت ایجاد شده است بخصوص اتصال کوتاه که اثرات حرارتی و مکانیکی شدیدی دارد.
*خسارت و آسیبی که ممکن است به تجهیزات سالم در نزدیک محل بروز خطا وارد شود.
**هدف از طراحی یک سیستم حفاظتی:
* تامین شرایط مناسب جهت تداوم کار بدون وقفه سیستم قدرت که این مهم با تشخیص فالتهای سیستم در حداقل زمان ممکن و جدا کردن کمترین عنصر از سیستم قدرت بطوری که فالت بوجود آورده برطرف یا محدود گردد. تحقق خواهد یافت.
* رله گذاری حفاظتی باید اطلاعات مناسبی از نوع و محل وقوع فالت را ارائه دهد تا ضمن تسریع در کار تعمیرات لازم , بتوان با استفاده از این اطلاعات قابلیتهای سیستم حفاظتی را بهبود بخشید.
Fault : وقوع حالتهای غیر عادی در سیستمهای قدرت فالت نامیده می شود.

آنالیز فالت های سیستم قدرت:

انواع فالت Fault
11- * اتصال کوتاه
۷- * افزایش و کاهش ولتاژ از حد مجاز
* تغییر فرکانس
* بازگشت توان
* عدم تعادل بار
* کاهش امپدانس
* اضافه جریان
*فالت های غیر الکتریکی
*دیفرنسیل( اختلاف)

انجام پایان نامه ارشد برق از بین فالتهای فوق الذکر اتصال کوتاه از همه مهمتر است و اتصال کوتاه عبارت است از فالتی که موجب انحراف الکتریکی از مسیر اصلی آن شود که انواع اتصال کوتاه عبارتند از:
۱- اتصال کوتاه سه فاز به هم Three Phase Clear Of Earth
2- اتصال کوتاه سه فاز و اتصال به زمین Three Phase to Earth
3- اتصال کوتاه دو فاز به یکدیگر Phase To Phase
4- اتصال کوتاه یک فاز با زمین Single Phase To earth
5- اتصال کوتاه دو فاز با یکدیگر و با زمین phase to phase to earth
6- اتصال کوتاه دو فاز با هم و فاز دیگر با زمین Phase to Phase Pluse
Single Phase to earth

*علت وقوع فالت:

انجام پایان نامه ارشد برق مهمترین دلایل وقوع فالت عبارتند از :
ضعف مقاومت عایقی, افزایش درجه حرارت بیش از حد مجاز, افزایش سطح ولتاژ و یا بطور کلی شرایط الکتریکی و یا مکانیکی که سیستم برای تحمل آن طرح شده است.

انجام پایان نامه ارشد برق نحوۀ کنترل فالتهای سیستم قدرت:
جلوگیری از بروز فالت بوسیلۀ طراحی صحیح, انتخاب تجهیزات مناسب, تعمیر و نگهداری اجزاء و بهره برداری مناسب بطوریکه احتمال وقوع فالت به حداقل مقدار ممکن برسد بدیهی است که ملاحظات اقتصادی عامل محدود کننده ای در این روش می باشد.
* کاهش اثر فالت بوسیلۀ تجهیزات سیستم حفاظتی :
با توجه به اینکه جلوگیری از بروز فالت بطور قطعی غیر ممکن است لزوم طرح سیستم حفاظتی که بتواند در صورت بروز فالت, آن را محدود و برطرف نموده و اثرات سوء آن را کاهش دهد لازم است.
*پارامترهای تشخیص فالت:
****۱- جریان, یکی از مهمترین پارامترهای تشخیص فالت است که بطرق زیر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد:
* بر اثر بروز فالت مقدار دامنۀ جریان سیستم از مقدار نرمال بیشتر شده که این افزایش می تواند نشان دهندۀ وقوع فالت باشد. مثل فول شدن یک خط یا یک ترانس.
* در موقع بروز فالت( برخی فالتهای) تعادل بین جریانهای ورودی و خروجی دستگاه تحت حفاظت از حالت عادی خارج می شود لذا با مقایسۀ دائمی جریانهای ورودی و خروجی میتوان حالت عدم تعادل را بعنوان نشانه ای از فالت تلقی کرد. مثل حفاظت دیفرانسیل در ترانس, ژنراتور وباسبار.
* به هنگام بروز دستۀ دیگری از فالتها جریان از مسیر اصلی خود منحرف شده و این انحراف جریان از مسیر اصلی می تواند مشخصۀ خوبی برای تشخیص فالت باشد. مثل اتصال کوتاه که یک خط انتقال و یا یک شینه.
Ir+Is+It=0 در حالت عادی
انجام پایان نامه ارشد برق که نشانه ای از بروز فالت است ( غیراز صفر = Ir+Is+It) در حالت غیر عادی
۲- ولتاژ: با اندازه گیری دائم دامنه ولتاژ میتواند کاهش ولتاژ در لحظۀ بروز فالت و یا افزایش غیر مجاز آن را تشخیص داد.
Vr+Vs+Vt=0 در شرایط عادی
( غیر صفرVr+Vs+Vt=) در شرایط غیر عادی
۳- امپدانس:
انجام پایان نامه ارشد برق مقدار امپدانس دیده شده شبکه از یک نقطه مثلا پست در حالت کار عادی دارای مقدار معینی است که از رابطۀ z= v/i قابل محاسبه است در هنگام بروز فالت و اتصال کوتاه با کاهش ولتاژ و افزایش جریان امپدانس بشدت کاهش می یابد و در نتیجه می توان با مقایسۀ دائمی امپدانس فعلی با امپدانس رفرنس به وقوع فالت پی برد.
۴- فرکانس: تغییر ناگهانی بار موجب تغییر فرکانس شده و هر تغییر فرکانس در شبکه نشان دهندۀ وقوع فالت است.
۵- جهت توان:
انجام پایان نامه ارشد برق در حالت کار عادی شبکه توان اکتیو در جهت معینی از طرف مولد به طرف مصرف کننده جاری است ولی در زمان بروز فالت بخصوص در شبکه های رینگ که تغذیه از دو سو می باشد جهت توان بطرف محل اتصالی تغییر می یابد یا در هنگام کار دو ژنراتور موازی در شرایط غیر عادی یکی از ژنراتورها بصورت موتور عمل کرده و باری برای ژنراتور دیگر محسوب می گردد که در این گونه موارد تغییر جهت نشانۀ بروز فالت است.
۶- پارامترهای غیر الکتریکی:
در یک سیستم تحت حفاظت بروز فالت موجب تغییر پارامترهایی نظیر دما, فشار, حجم گاز, سطح روغن, تجزیۀ روغن, تصاعد گاز وغیره می گردد که با کنترل هر یک از این پارامترها می توان به وقوع فالت پی برد.
*عناصر یک سیستم حفاظتی عملکرد آنها:
۱- ترانسدیوسرها یا مبدلها ) (C.T- P.T- C.V.T
2- سنسورها( رله ها)
۳- مدار شکن( بریکرها)
انجام پایان نامه ارشد برق در این سیستم ترانسدیوسرها وضعیت سیستم را حس کرده و آن را به کمیتی قابل استفاده و تشخیص برای سنسورها تبدیل می نماید و سنسورها نیز با دریافت پارامترهای سیستم از تراندیوسرها شرایط عادی را از غیر عادی تمیز می دهند. در شرایط عادی سیستم کنترل فعال است و در شرایط غیر عادی سیستم حفاظت فعال داشته و در این شرایط فرامین حفاظتی بر دستورات کنترل اولویت داشته و با صدور فرمان جهت بریکرها شرایط رفع عیب را فراهم می آورد و قسمتهای معیوب را از قسمتهای سالم جدا می کند. علاوه بر عناصر ذکر شده اجزای دیگری مانند فیوزها, مدارات ارتباطی بین و انتهای سیستم حفاظتی, مدارات تریپ سیستم DC در یک سیستم حفاظتی نقش دارند.

مشخصات و خصوصیات سیستم حفاظت:

۱- قابلیت اطمینان: Reliability
انجام پایان نامه ارشد برق اعتماد و اطمینانی که به سیستم حفاظتی می توان داشت و بصورت زیر بیان می گردد: دفعاتی که سیستم عمل می کند
( ———————— = قابلیت اطمینان)
دفعاتی که سیستم باید عمل کند

**مهمترین عوامل افزایش و کاهش Reliability یک سیستم حفاظت عبارتند از:
* طراحی
* استفاده از تجهیزات مناسب و کافی
* نصب
* بهره برداری
۲- قابلیت انتخاب: Selectivity
انجام پایان نامه ارشد برق خاصیتی از سیستم حفاظت که به موجب آن در موقع بروز فالت تنها قسمتهای معیوب از سیستم جدا شده و قسمتهای سالم به حالت عادی باقی بمانند. که خود بر دو نوع می باشد:
الف- سلکتیو مطلق: در صورتی که سیستم حفاظتی تنها نسبت به فالتهای زون خود حساس باشد آن را سلکتیو مطلق گویند.( مثل رلۀ دیفرنسیل, R.E.F )
ب- سلکتیو نسبی: در صورتی که سیستم حفاظتی علاوه بر زون خود نسبت به فالتهای زونهای دیگر نیز حساس باشد آن را سلکتیو نسبی گویند.( O/C و دیستانس)
۳- تمایز- فرق گذاری Discrimination
انجام پایان نامه ارشد برق یک سیستم حفاظتی مناسب باید بتواند شرایط عادی سیستم را از وضعیت غیر عادی آن بخوبی تشخیص دهد یا بعبارت دیگر بتواند حالتهای بروز فالت را از حداکثر تغییرات مجاز تشخیص دهد مثل جریان هجومی ترانسها قدرت, یا جریان راه اندازی موتورهای آسنکرون, نوسانات سیستم قدرت که در تمام حالات فوق سیستم حفاظت نباید فعال گردد.
۴- پایداری ( Stability): سیستم با تریپهای غیر ضروری مواجه شده و اصطلاحا دارای پایداری باشد.
۵- حساسیت: Sensitivity
حساسیت یک سیستم حفاظت مربوط به مقادیر لازم برای عملکرد آن است مثلا هر چه مقدار مینیمم جریان لازم برای عملکرد رله ای کمتر باشد آن رله ای حساس تر است.

۶- سرعت: Speed
انجام پایان نامه ارشد برق سرعت یکی از خصوصیات حفاظتی مناسب است و باید فالت حادث شده را در حداقل زمان ممکن بر طرف یا محدود سازد.
زمان عملکرد بریکر + زمان عملکرد رله = زمان حذف فالت

۷- مناسب و کافی بودن: Adequateness
انجام پایان نامه ارشد برق باید با توجه به پارامترهای زیر حفاظت کافی و مناسب را برای هر قیمت در نظر گرفت و نباید مسائل اقتصادی باعث حفاظت ناقص گردد:
* قدرت تجهیزات تحت حفاظت
* محل تجهیزات تحت حفاظت
* قیمت و اهمیت تجهیزات تحت حفاظت
انجام پایان نامه ارشد برق مثلا حفاظت ترانسهای نیروگاه و ایستگاههای برق خیلی مهمتر و کاملتر از یک ترانس توزیع است.

ناحیۀ حفاظتی ( زون حفاظتی): Zone of protection
انجام پایان نامه ارشد برق  انجام پروژه های دانشجویی برق  انجام پروژه های دانشجویی برق شبکۀ قدرت را به بخش هایی تقسیم کرده و برای هر یک از آنها طرحهای حفاظتی با توجه به خطایی که برای آن پیش می آید در نظر گرفته می شود که به هر یک از این بخش ها زونهای حفاظتی گفته می شود که این نواحی حفاظتی باید همپوشانی( Over Lap ) داشته باشند وهیچ نقطه ای از شبکه نباید بدون حفاظت باقی بماند.C.T ها طوری قرار می گیرند که بریکرها در محل تداخل دو منطقه قرار گیرند.

رلۀ حفاظتی:

انجام پایان نامه ارشد برق به دستگاهی گفته می شود که کمیت های الکتریکی مانند ولتاژ و جریان و یا غیر الکتریکی مانند درجه حرارت, سطح روغن و غیره را بعنوان ورودی دریافت داشته و در صورتی که این کمیات از محدودۀ عادی خود خارج شوند رله فعال شده و عملکرد مناسبی را انجام می دهد.

حفاظت اولیه:

انجام پایان نامه ارشد برق حفاظتی است که با وقوعFault در ناحیۀ حفاظتی مربوط در کوتاهترین زمان معین خطا را بر طرف نماید. انجام پروژه های دانشجویی برق که در صورتی که حفاظت اولیه دچار مشکل شود آنگاه حفاظت ثانویه Back Up با تاخیر زمان مشخصی وارد شده و خطا را بر طرف می نماید. معمولا سرعت عملکرد حفاظت اولیه بیشتر از حفاظت Back UP است.
**دلایل پیش بینی حفاظت Back UP :
* ممکن است بروز اشکال و یا نقصی در هر یک از عناصر سیستم حفاظت اصلی مانع عملکرد آن گردد.
*در زمانهای تست و یا تعمیرات که حفاظت اصلی از مدار خارج می شود سیستم بدون حفاظت نباشد.
** عواملی که باعث عمل نکردن سیستم حفاظت اصلی می شوند:
* نرسیدن ولتاژ یا جریان صحیح به رله ها
* عمل نکردن رله ها
* بروز اشکال در مدارات تریپ از رله تا بریکر
* مدار قطع کننده یا مکانیزم کلید کار نکند
انجام پایان نامه ارشد برق حفاظت های پشتیبان به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- حفاظت پشتیبان محلی( موضعی) : local
2- حفاظت پشتیبان از راه دور : Remote
3- حفاظت پشتیبان مدار شکن( حفاظت نقص بریکر): Breaker Failure Protection (B.F.P)
-حفاظت محلی, مثل حفاظت یک خط با رلۀ دیستانس بعنوان حفاظت اصلی و حفاظت O/C یا E/F بعنوان Back UP و حفاظت از راه دور مثل رله های دیستانس بین دو ایستگاه برق.

B.F.P** :
انجام پایان نامه ارشد برق  انجام پایان نامه ارشد برق  انجام پایان نامه ارشد برق  این حفاظت در صورت عدم عملکرد مدار شکن ( در حالی که رله های حفاظتی مربوط فرمان قطع را صادر کرده اند) این مورد را تشخیص داده و پس از تاخیر زمانی مناسب فرمان قطع را به کلیۀ مدار شکن هایی که می توانندمدار شکن معیوب را تغذیۀ نماید ارسال می دارد.

**حفاظت واحد( محدود) :
* مرز تشخیص وجود دارد و محدودۀ عملکرد آن معلوم است.
* با تغییرات در شبکۀ قدرت محدودۀ آن و عملکرد آن تغییر پیدا نمی کند.
* قدرت تشخیص مطلق دارد.
* عموما زمان عملکرد پائینی دارند و نیاز به هماهنگی با سایر حفاظت ها را ندارند مثل R.E.Fو دیفرانسیل.

**حفاظت غیر واحد:
* مرز تشخیص و محدودۀ عملکرد معینی ندارند.
* با تغییر در شبکۀ قدرت محدودۀ عملکرد آن تغییر پیدا می نماید.
* قدرت تشخیص نسبی است.
* نیاز به هماهنگی با سایر حفاظت ها را دارد, هم بعنوان حفاظت اصلی و هم Back UP استفاده می شود, مثل دیستانس و O/C .

***تعاریف مقدماتی در رله های حفاظتی:
۱- کمیت مشخصۀ رله: کمیتی است که مقادیر آن مشخص کنندۀ شرایط عملکرد یا عدم عملکرد رله است. مثلا کمیت رلۀ جریان زیاد شدت جریان است.
۲- کمیت یا کمیتهای محرک رله: کمیتهای الکتریکی مانند جریان و ولتاژ که به تنهایی و یا به صورت یک ترکیب باید به رله اعمال شود تا عملیات خود را که برای آن منظور طراحی شده است انجام شود. مثلا رلۀ جریانی کمیت محرکۀ آن جریان و رلۀ دیستانس کمیت محرکۀ آن ولتاژ و جریان است.
۳- منحنی مشخصۀ رله‌: منحنی که بر اساس منحنی مشخصۀ رله ترسیم می گردد و مرز بین عملکرد و عدم عملکرد را معلوم می نماید.
۴- تنظیم رله: آن مقدار از کمیت مشخصه که سبب می شود رله عمل کند که عمدتا بصورت ضریب و یا درصدی از کل جریان می باشد.
۵- تحریک رله Pick UP : به تغییر وضعیت رله از حالت سکون به حالت عمل را گویند مثلا اگر رله ای روی Tap =2 تنظیم شده باشد در اینصورت Pick UP= 2.1 خواهد شد.
۶- Drop Out = برگشت رله:
به تغییر وضعیت رله از حالت عمل به حالت سکون را گویند مثلا اگر رله ای روی Tap=2 تنظیم شده باشد در این صورت Drop out =1.85 می باشد.
۷- نشان دهندۀ وضعیت رله: Flag
انجام پایان نامه ارشد برق بواسطۀ آن که پس از وقوع خطا و رفع آن توسط رله, سیستم به وضعیت قبلی خود بر می گردد و این مراحل طی چند میلی ثانیه صورت می گردد برای تشخیص اینکه از بین رله های موجود کدام یک عملکرد داشته است از نشان دهنده (Flag) استفاده می شود که در رله های الکترومکانیکی نشان دهنده به صورت یک صفحۀ کوچک قرمز رنگ بوده که در هنگام عملکرد ظاهر می شود و در رله های میکروپروسسوری به صورت نشان دهنده هایی LED یا LCD می باشد.

رله فوق جریانی : Over Current relays
اصول رله های فوق جریانی:
انجام پایان نامه ارشد برق در این رله ها یک دیسک آلومینیومی می تواند در حوزۀ مغناطیسی یک فاصلۀ هوایی که عامل بوجودآورده این حوزه می تواند جریان و یا ولتاژ یا ترکیب دو تا باشد. عامل بوجود آورنده فلو جریانی است که در سیم پیچ A جاری می شود

واحدهای تشخیص دهندۀ یک رلۀ یک رلۀ فوق جریانی:

۱- واحد آنی : در صورتی که جریان خیلی شدید روی شبکه حادث شود فرمان تریپ بصورت آنی صادر می شود و اساس کار بدین صورت است که وقتی جریان خیلی شدید باشد فلوی بوجود آمده در هسته باعث بوجود آمدن نیروی الکترومغناطیسی شده و در نتیجه سبب جذب اهرمی می گردد و جذب این اهرم باعث بسته شدن کنتاکت ودر نتیجه فرمان قطع صادر می شود این واحد بصورت عنصری از جریان تنظیمی بصورت X In است.
۲- واحد جریانی : در صورتی که مقدار جریان ورودی به رله از میزان جریان تنظیمی واحد آنی کمتر ولی از مقدار جریان تنظیمی واحد جریانی بیشتر باشد این واحد پیک آپ کرده و باعث فعال شدن واحد جریانی می گردد.
۳- واحد زمانی: پس از اینکه واحد جریانی پیک آپ کرد واحد زمانی فعال می شود و پس از سپری شدن زمان تنظیمی Time Dealy فرمان تریپ صادر می شود آنچه در واحد زمانی تنظیم می شود پارامتری است بنام T.M.S( ضریب تنظیم زمانی) که در رله های الکترومغناطیسی با تغییر فاصلۀ کنتاکتهای ثابت و متحرک و رله های الکترونیکی با تغییر یک المان مثل یک مقاومت صورت می گیرد.

انواع رله های جریان زیاد از لحاظ منحنی مغناطیسی:

رلۀ اورکارنت با زمان ثابت:
انجام پایان نامه ارشد برق انجام پروژه های دانشجویی برق انجام پروژه های دانشجویی برق رله هایی هستند که بر اساس زمان ثابت و معینی تنظیم می شوند و با تغییر جریان چه مثلا دو آمپر و چه جریان فالت در همان زمان عمل می نمایند. اگر زمان عملکرد رله ها از مصرف کننده بطرف تولید کننده زیاد باشد مثلا اگر فالتی در نقطۀ نزدیک به منبع قدرت مثلا ترانس یا ژنراتور با زمان نسبتا زیادی عمل می نماید که باعث صدمه دیدن منبع قدرت می گردد.
۲- راه های زمان معکوس:
انجام پایان نامه ارشد برق زمان عملکرد این رله ها با جریان عبوری از رله نسبت عکس دارد بعبارت دیگر هر چه جریان خطا بیشتر باشد زمان عملکرد رله کمتر است مثلا اگر اتصال کوتاه در نقطۀ دورتر به ازای جریانی رخ دهد زمان عملکرد آن زیادی می باشد. حال اگر محل اتصال به نزدیکتر منتقل شود از رلۀ نزدیک به محل اتصال جریان زیادی عبور می کند که زمان عملکرد آن زمان بسیار کمی است. نتیجه اینکه به ازای جریانهای نزدیک منبع قدرت عملکرد رله بهتر و سریعتر است.

انجام پایان نامه ارشد برق انواع رله های فوق جریانی از لحاظ منحنی مشخصۀ معکوس عبارتند از :

۱- معکوس
۲- خیلی معکوس
۳- فوق العاده معکوس

روشهای حفاظتی جریان زیاد عبارتند از :

۱- سه فاز: ۳Phase
2- سه فاز + ارت فالت: ۳Phase + Earth fault
3- دو فاز + ارت فالت: ۲Phase + Earth fault


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد