انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات
انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

انجام پایان نامه و پروپوزال و شبیه سازی مقالات

افسردگی در کادر پزشکی

از اینرو امروزه یکی از حساسترین حوزه های توسعه­ی سلامتی در جوامع بخش بهداشت و درمان می باشد که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان ها دارد و در این بین کارکنان شاغل در بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی به عنوان گروه شغلی پراسترس در نظر گرفته شده اند(میرزایی، نیک آمال، 1399). به این صورت که استرس های شغلی با تاثیر بر سلامت، باعث افزایش چشمگیر بیماری های روانی، تخلیه هیجانی، مشکلات سلامتی و نیز کاهش کیفیت زندگی در کارکنان می شود و عملکرد کارکنان و کیفیت مراقبت از بیمار را در آنها به شدت کاهش می دهد(اسلامی و همکاران، 1392). بسیاری از مطالعات گویای این واقعیت است که پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراکز خدمات درمانی از استرس ناشی از کار پیوسته رنج می برند. و محیط های شغلی نظیر اتاق بخش های سوختگی، اتاق احیا، اتاق عمل و روان پزشکی می توانند تاثیرات قابل توجهی بر وضعیت بهداشت روانی کارکنان مشغول در این مراکز را داشته باشند.

منطبق بر تحقیقات حاضر در این زمینه کارکنان مشــاغل ذکر شده از نظر ابتلا به بیماری­های روانی و خطر خودکشــی و افســردگی شغلی به مراتب مستعدتر از سایر کارکنان در دیگر مشاغل گزارش شده­اند(ثروت یاری و همکاران، 1398). به این لحاظ توجه به بهداشت روانی کارکنان از  جمله زندگی فردی، اجتماعی و شغلی شامل اهمیت گسترده ای است. مطابق با آنچه ذکر شد، شغل پرستاری، بیشترین مشاغلین بخش بهداشــت و درمان را به خود اختصاص داده است، و جزء یکی از مهمترین مشاغل استرس­آور است، که در این حرفه پرستاران نقش اساسی در مراقبت از بیمار ومسئولیت نگهداری از  وضعیت جسمی و روانی بیماران را بر عهده دارند( حسینی و همکاران، 1395). پرستاری به عنوان ارکان اصلی سیستم خدمات بهداشت و درمان می باشد که  نقش به سزایی در تحول و پیشرفت امور مراقبتی، درمانی، بهبود و ارتقاء ســلامتی بیماران را بر عهده دارند. از اینرو است که  سـلـامتی جسمی و روانی پرستاران از اهمیت شایانی برای مراکز خدمات درمانی برخوردار است(میرزایی، نیک آمال، 1399). همچنین با توجه به اینکه چالش اصلی قرن حاضر ایجاد یک زندگی با سطح کیفیت بالاتر ذکر شده، از این رو شناسایی فاکتورهای موثر و ثابت شده بر ارتقای کیفیت زندگی بخصوص در ارتباط با پرستاران و کادر درمان در مراکز بیمارستانی و پشتیبانی که گروه های آسیب پذیر و در معرض خطر مهم تلقی می­گردند. بر این اساس کیفیت زندگی یک شاخص مهم و حیاتی محسوب می گردد (پیاهو و همکاران، 1392).

در این ارتباط، پرستاران به دلیل شیفت های کاری طولانی و خستگی های مربوط به شیفت های چرخشی آن همیشه مستعد به خطر افتادن سلامتی می باشند. زیرا پرستارانی که از سلامت روانی ناشی از خستگی و استرس برخوردار بوده باشند، دیگر قادر نخواهند بود که مراقبت های مطلوبی همانند حمایت های فیزیکی و روانی از بیماران را داشته باشند.(میرزایی، نیک آمال، 1399). زیرا از آنجاییکه در محیط های کار محرک­های فیزیکی، روانی و اجتماعی هر کدام می­توانند عامل ایجاد تنش، اســترس و افسردگی گردند(بخشی و همکاران، 1397). در پرستاران تجمع استرس­های تسکین نیافته، خستگی مزمن و افسردگی حاصل از نا امیدی بستری از حضور افسردگی را فراهم می­نماید. بنابراین  افسردگی ناشی از استرس در محیط های شغلی خسارت هایی به شکل مخارج درمان و از دست دادن ساعات کار مفید به همراه دارد. همچنین از عوارض دیگر افســردگی پرستاران و کادر درمان، کاهش کیفیت زندگی کاری آنها می باشد که به عنوان امری مشکل آفرین رو به افزایش می باشد(وفایی نجار و همکاران، 1394).

رابطه مستقیمی بین تنش­­های روانی و بروز افســردگی در افراد وجود دارد. و از آنجاییکه کیفیت زندگی هم از جنبه های مهم روانی مربوط به زندگی افراد به شمار می رود، که میزان مطابقت کارایی در محیط کاری را با سلامت فرد نشان می­دهد(بخشی و همکاران، 1397). سازمان جهانی بهداشت  کیفیت زندگی را اینگونه تعریف می کند که درک و برداشت هر فرد از موقعیت خود در زندگی با توجه به شرایط فرهنگی و نظام ارزشــی اجتماعی که در آن زندگی می‌کند را شامل می شود. و اینگونه تفسیر می­نماید و این درک در ارتباط با اهداف اصلی، ادراکات و برداشت های فرد از حیات، تجلی می یابد. این واقعیت دارای محدوده گســترده ای است که به شیوه های مختلفی تحت تأثیر وضعیت جسمانی، روانی، باورهای فردی و ارتباطات اجتماعی فرد قرار می گیرد. کیفیت زندگی یکی از شاخص های مهم و بعد روانی و جسمی افراد است که توجه به این موضوع مهم می­توانــد باعث افزایش کارایی کارکنان بیمارستانی و خدمات درمانی و جلوگیری از تشــنجات روانی مربوطه گردد(وفایی نجار و همکاران، 1394).  با توجه به اهمیت افسردگی و کیفیت زندگی پرستاران که حلقه­ای از سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان می­باشند و حفظ سلامت آنان در کیفیت و کمیت ارائه خدمات بهداشتی بسیار حایز اهمیت است، این موضوع در نهایت می­تواند سلامت جامعه را تضمین کند(کسایی و همکاران، 1393). با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت مسأله، مطالعه حاضر به بررسی شیوع افسردگی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین پرداخته است.(سکونت فعلی در قزوین و دسترسی به مراکزدرمانی وتوزیع وجمع اوری پرسشنامه دربین پرستاران بخشهای بیمارستانهای استان قزوین)بررسی ارتباط کیفیت زندگی پرستاران با شیوع افسردگی شغلی درمحیطهای کاری درگیربا بیماران کوئید19دربیمارستانهایکی ازخلاهای پژوهشی داخل کشوراست هدف ازمطالعه حاضربررسی ارتباط بین این دو متغیرتاثیرگذاردرحرفه پرستاری است.واین مطالعه درحوزه بهداشت ودرمان اهمیت پیدا میکندکه افسردگی شغلی درشغل پرستاری مورد مطالعه و تحقیق قراربگیرد. انتظار می رود مطالعه حاضر بتواند در ارائه راهکارهای مناسب به منظور کاهش افسردگی در سطح جامعه کارکنان بیمارستان نتایج سودمندی را ارایه دهد.

فسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین.


تعیین تاثیر شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین؛

تعیین تاثیر شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین؛

تعیین تاثیر شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین؛

تعیین تاثیر شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین؛

  

از نتایج این تحقیق می­توان از بروز اختلالات افسردگی و نقش ان بر کیفیت زندگی پرستاران درمحیط­های کاری درگیر بااین اپیدمی (کوئید 19)ممانعت بعمل اورد.

        


شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد.


شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

 

 


قلمرو موضوعی این پژوهش بررسی شیوع افسردگی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین می باشد.


اطلاعات استفاده شده در این تحقیق، مربوط به سال 1400 می­باشد.

1-6-3- قلمرومکانی تحقیق:

قلمرو مکانی تحقیق مراکز درمانی استان قزوین می باشد.

 


متغیرهای این پژوهش عبارتن از: افسردگی، بر کیفیت زندگی


کیفیت زندگی کاری:  کیفیت زندگی کاری شامل مجموعه ای از شرایط واقعی کار در هر محیط کاری است. از جمله این شرایط می توان به عواملی مانند حقوق و مزایای کارمند، امکانات رفاهی، بهداشت و ایمنی، مشارکت در تصمیم گیری، تنوع و اشاره کرد. کارکنانی که این شرایط را در سازمان دارند و به این نتیجه رسیده اند که این دسته از نیازهای آن ها در سازمان ارضا می شود، اصطلاحاً کیفیت زندگی کاری بالاتری نسبت به دیگران دارند. (نجفی و همکاران، 1399).

افسردگی[2]: جزو اختلالات خلقی طبقه بندی شده است. افسردگی با احساس فقدان، خشم و غم و اندوه همراه است که باعث مختل شدن فعالیت­های روزمره ی فرد می شود.

1-8-2- تعاریف عملیاتی تحقیق:

کیفیت زندگی: بر اساس ابزار مورد استفاده، کیفیت زندگی شامل ۲۶ سوالی است که کیفیت زندگی کلی و عمومی فرد را می‌سنجد. این پرسشنامه دارای ۴ زیرمقیاس و یک نمره کلی است. این زیر مقیاس‌ها عبارتند از: سلامت جسمی، سلامت روان، روابط اجتماعی، سلامت محیط اطراف و یک نمره کلی.

2- افسردگی: بر اساس ابزار مورد استفاده، افسردگی دربرگیرنده ۲۱ پرسش است که محتوای این سوالات، نشانه‌شناسی افسردگی است، اما بیشتر بر درون‌مایه شناختی تأکید دارد. شامل سوالاتی است که در زمینه‌هایی همچون غمگینی، بدبینی، احساس ناتوانی و شکست، احساس گناه، آشفتگی خواب، از دست دادن اشتها و از خود بیزاری هستند.

سازماندهی تحقیق

این رساله مشتمل بر پنج فصل به مراجع و ماخذ، نمودار، جداول، و پیوست ها ارائه می‌گردد. در فصل جاری اهداف این تحقیق، ارائه مختصری از چارچوب مفهومی ارائه شده و به طور کلی زمینه‌ی اصلی طرح تحقیق مطرح گردید. فصل دوم به تبیین اصول و مبانی نظری و تبیین مولفه های تحقیق خواهد داشت. در فصل سوم طراحی و روش‌های بکار رفته در خصوص تست فرضیه‌های تحقیق، شرح فرایند بررسی و تحلیل نتایج تشریح می‌گردد. در فصل چهارم یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ها تبیین شده و در نهایت در بخش پنجم به نتایج نظری و کاربردی تحقیق و نیز به محدودیت‌های مطالعه اشاره خواهد شد.


در این فصل پس از بیان اهمیت و ضرورت پژوهش در مورد مطالعه به تشریح فرضیات، اهداف و معرفی متغیرهای پژوهش پرداخته ایم. پس از آن تعاریف مفهومی  و عملیاتی متغیرهای پژوهش آورده شده است و در نهایت قلمرو پژوهش تشریح گردیده­ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 


در دنیای امروزی، اگر در سازمان ها از وجود انسان های خالق، دانشگر، فرصت شناس و تبیین گر مسائل بی بهره باشیم. بسیاری از فرصت ها و موقعیت ها را از دست خواهیم داد(نجفی و همکاران، 1399). از اینرو در عصر حاضر، هر سازمانی خواستار خروجی بیشتر در مقابل ورودی کمتر است و این امر زمانی ممکن خواهد شد که کارکنان در محل کار خود احساس راحتی کنند(جایکمور، کالایسلیو[3]، 2014

2-3-6-2- درمان­های روانشناختی

 درمان­های رفتاری و شناختی از جمله این گروه درمانی است. متخصصان بالینی و پژوهشگران، اثربخشی فنون شناختی و رفتاری را برای درمان افراد مبتلا به اختلال­های خلقی ثابت کرده­اند (کریگهد و اتلاردی[4]، 1998؛ درابیس[5]، تنگ[6] و بک، 2001، به نقل از حسینی، 1393). شناخت درمانی که به ابتکار "بک" پیدا شده است، بر تحریفات شناختی تأکید می­کند که او معتقد است در اختلال افسردگی اساسی وجود دارد. این تحریفات شناختی عبارتست از توجه انتخابی به جنبه­های منفی وقایع و پیامد هر چیز را با نتیجه­گیری­های غیر واقع بینانه بد و وخیم دانستن (حسین پور سعید ، 1395).

2-3-6-3-رفتاردرمانی

 رفتاردرمانی بر این فرضیه مبتنی است که الگوهای غیر انطباقی رفتار موجب می­شود که فرد از اجتماع بازخورد مثبت چندانی نگیرد و حتی صریحاً طرد شود. در حین درمان با پرداختن به رفتارهای غیر­انطباقی بیمار، او یاد می­گیرد که در جهان به گونه­ای عمل کند که از تقویت مثبت برخوردار شود (ارجایی و همکاران، 1394).

2-3-6-4- درمان بین فردی

درمان بین فردی که "جرالد کلرمن[7]" مبدع آن بود، بر یکی دو مشکل بین فردی فعلی بیمار تأکید می­شود، این نوع درمان بر دو نوع فرض مبتنی است: اولاً مشکلات بین فردی فعلی بیمار احتمالاً ریشه در کژکاریهای دوران کودکی او دارند، ثانیاً این مشکلات احتمالاً در تسریع و دوام علائم افسردگی فعلی بیمار نیز نقشی دارند (شریفی راد  و همکاران، 1394).

پیشینه پژوهشی

2-4-1- پژوهش­های داخلی

میرزایی و نیک آمال (1399) در پژوهشی با موضوع بررسی ارتباط شاخص های تن سنجی و کیفیت زندگی با افسردگی در زنان کارمند 25 تا 40 ساله شهر یزد پرداخته اند. این مطالعه مقطعی تحلیل ، با استفاده از داده های فاز اول مطالعه یاس که بر روی نمونه 10000 نفری بالغین 20-69 ساله شهر یزد انجام شده بود می باشد. از کل نمونه مورد مطالعه یاس، 275 نفر زن 25 تا 40 سال، کارمند شاغل در بخش دولتی بوده اند که آنالیز روی داده های ایشان انجام شده است. از پرسشنامه های مقیاس افسردگی، اضطراب و افسردگی . کیفیت زندگی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین افسردگی و کیفیت زندگی بر حسب تحصیلات ارتباط معناداری وجود دارد. اما بین شاخص های تن سنجی با افسردگی بر حسب تحصیلات ارتباط معناداری مشاهده نشد. بین افسردگی با کیفبت زندگی، دور کمر و دور باسن بر حسب وضعیت اقتصادی افراد ارتباط معناداری وجود نداشت. اما در گروه افراد دارای وضعیت اقتصادی اجتماعی بالا، بین متغیرهای BMI و شانس ابتلا به افسردگی ارتباط معناداری وجود داشت. در گروه افراد مجرد، بین متغیر دور کمر و شانس ابتلا به افسردگی ارتباط معناداری وجود داشت.

بخشی و همکاران (1397) بررسی کیفیت زندگی کاری و بار کار ذهنی و ارتباط آن ها با افسردگی، استرس و اضطراب در شاغلین نظام سلامت شهرستان اسلام اباد غرب پرداخته اند. به زعم ایشان کیفیت زندگی کاری مطلوب برای جذب و نگهداری کارکنان ضروری می باشد و باعث نگرش مثبت آنان به سازمان و ارتقاء اثربخشی سیستم می شود. بارکار ذهنی یکی از مولفه های موثر بر آسایش، رفاه و سلامتی افراد در محیط کار است و کاهش آن می تواند با افزایش سلامتی روانی و جسمانی افراد همراه باشد، امروزه بهداشت روان یکی از محورهای ارزیابی در جوامع مختلف شناخته شده است که نقش مهمی در پویایی و کارآمدی جوامع ایفا می کند. این کار علمی از نوع پژوهش های توصیفی_تحلیلی بود که بهشیوه  مقطعی و  سررشماری در کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و بخش های درمانی بیمارستان امام خمینی شهرستان اسلام اباد غرب در تابستان 1396 انجام گرفت به طوری که در 158 نفر در طرح شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های کیفیت زندگی کاری والتون، شاخص ناسا تی ال ایکس و مقیاس افسردگی، استرس، اضطراب ( 21 DASS  ) بودندهر چند اختلالات روانی دارای منابع و علل گوناگونی می باشند اما نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که با توجه به همبستگی معنادار میان کیفیت زندگی کاری با افسردگی، استرس و اضطراب، ارتقاء کیفیت زندگی کاری ممکن است در بهبود شرایط روانی کارکنان موثر باشد و اختلالات روانی ذکر شده را کاهش دهد. بارکار ذهنی ارتباط معنا داری با اختلالات ذکر شده نداشت اما کاهش آن با انجام بررسی های بیشتر و انجام مداخلات لازم توصیه می شود.

حسینی فرهاد و همکاران (1395)، اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پسوریازیس عنوان مقاله ای می باشد که آقایان حسینی فرهاد و همکاران به آن پرداخت کرده اند. به زعم ایشان عنوان شده است که پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که جنبه روان - تنی داشته و تحقیقات مختلف بیانگر ظهور یا تشدید علائم بیماری با عوامل روانشناختی می باشد. در این مقاله عنوان شده است که مطالعه نشان دهنده شیوع بالای اضطراب و افسردگی در بیماران پسوریازیس نسبت به جمعیت می باشد. همچنین  پسوریازیس  بر روی  کیفیت زندگی  این بیماران  نیزز تاثیر می گذارد. هدف از مقاله بررسی اثر بخشی درمان شناختی - رفتاری مدیریت استرس بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پسوریازیس می باشد. که این پژوهش، مطالعه¬ی تجربی مورد شاهدی که در سال 1391 در بیمارستان قائم مشهد که با پیش آزمون، پس آزمون و گرروه شاهد انجام گردید و نمونه شامل 16 بیمار با تشخیص پسوریازیس بودند   که پس از انجام مصاحبه تشخیصی و تایید اضطراب و افسردگی در آنها بصورت تصادفی درر دو گروه آزمایش  و شاهد قرارر گرفته بودند. نتایج این  مقاله گواه این موضوع ببود. که اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی و و کیفیت زندگی بیماران مبتلابود..

سالاری نیک و همکاران (1395) مقاله ای با موضوع بررسی عوامل موثر بر شیوع افسردگی در نوجوانان نوشته اند که به زعم آنان اختلالات خلق دربرگیرنده گروه بزرگی از اختلالات روانی می باشد. و حالات خلقی پاتولوژیک اعمال نباتی وابسته به آنها و دیگر اختلالات روان حرکتی تصویر بالینی اصلی است. آنها عنوان نموده اند که افسردگی اختلالات خلق، خصوصا افسردگی اساسی، گروه بزرگی را در بر می گیرد که بیمارانی که خلق افسرده دارند با کاهش انرژی، حساس بی ارزشی یا گناه و افکار مرگ و خودکشی و علاقه به کار، اشکال در تمرکز، بی اشتهایی، ا روبرو هستند.  که این موضوع سبب اضمحلال بخش زیادی از قوای فکری و نیروی کارآمد جامعه را در پی دارد. افسرددگی یک بیماری روانی است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و بی علاقه گی را در پی دارد.  اکثر افرراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می¬نمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دستدادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می­باشد با توجه به اینکه عوامل موثر بر افسردگی در هرر جامعه متفاوت می باشد.  بنابراین نیازمند به اطلاعات در مورد این بیماری در جامعه خود هستیم تا هم عوامل و علل آن را در جامعه خود بشناسیم و هم در رفع آن کوشاتر باشیم. ما در این تحقیق بر آن هستیم تا عوامل موثر بر شیوع افسردگی در نوجوانان را بررسی و روش های درمان آن را پیشنهاد دهیم.

وفایی نجار و همکاران (1394) در مقاله ای به موضوع بررسی اررتباط اضطراب آشکار و پنهان با کیفیت زندگی کاری در بین پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی پرداخته اند. در این مقاله آورده شده اضطراب یکی از مسایل بحرانی زندگی کاری در سیستم بهداشتی، درمانى است و موجب افزایش مشکلات سلامتی، کاهش کیفیت زندگی کاری و کیفیت کار می شود. این مطالعه در کادر درمانی پرستار بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که میانگین اضطراب آشکار (45.19±9.96) بیشتر از اضطراب پنهان (42.83±9.6) و در محدوده متوسط بود. سطح کیفیت زندگی کاری نیز (84.24±14.94) بود. بین کیفیت زندگی با اضطراب آشکار (r=-0.43) و اضطراب پنهان (r=-0.44) همبستگی وجود داشت.

در پژوهشی دیگر علیزاده و همکاران (1394) به بررسی وضعیت اختلالات روانی (اضطراب، افسردگی و پریشانی روانی) در جمعیت بزرگسال استان اصفهان پرداختند. این مطالعه به صورت مقطعی و بر روی داده های حاصل از طرح سپاهان که از میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمع آوری شده بود؛ انجام شد.  نتایج براساس یافته ها شایعترین مشکل روانی در بین واحد ها افسردگی بود. فراوانی هر سه اختلال روانی در زنان به طور معنی­داری بیشتر از مردان بود. همچنین فراوانی پریشانی روانی و اضطراب در افراد زیر چهل سال نسبت به افراد بالای چهل سال به طور معنی­داری بالاتر بود. نتایج این مطالعه نشان­دهنده شیوع بالای اختلالات روانی در جمعیت بزرگسال استان اصفهان به خصوص در زنان می­باشد که ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان بهداشت و درمان کشور در جهت کنترل، پیشگیری و درمان این اختلالات را طلب می نماید.

هاشم لو و همکاران (1393) در پژوهشی با عنوان بررسی شیوع اختلال وسواسی- جبری دانشجویان دانشگاه­های شهرستان خوی که به صورت توصیفی- تحلیلی بود. واحدهای مورد پژوهش 800 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که از میان 692 مورد از پرسشنامه های بازگشتی 237 نفر اختلال وسواس جبری داشتند. بیشترین نوع وسواس به ترتیب مربوط به وسواس تردید ، وسواس بازبینی ، وسواس شست و شو و وسواس تکرار بوده است. بین وسواس شست و شو با وضعیت اقتصادی پایین و وسواس بازبینی با وضعیت تاهل ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. نتیجه آزمون آماری مجذور کای تفاوت معنی داری بین متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی و گرایشات مذهبی با اختلال وسواس جبری نشان نداد.

اسلامی  اکبر (1393) بررسی شیوع اختلال افسردگی درر  دا نشجویان  د انشگاه علوم پزشکی جهرم انجام داده اند. دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی که درگیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند بدلیل موقعیت خاص  نسبت به این اختلال آسیب پذیرترند. هدف  از این پژوهش بررسی شیوع میزان افسردگی در رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی جهرم بوده است. این پژوهش  یک مطالعه  توصیفی- مقطعی  بودد که برر روی 360 نفر ازز دانشجویان دانشگاه  علوم پزشکی  انجام شده  است. نتایج در ارتباط با تعیین شیوع اختلال افسردگی در دانشجویان علوم پزشکی بر حسب شدت بیانگر آن بود که 47 نفر (13/1%) افسردگی متوسط و 32 نفر (18/9%) افسردگی شدید دارند. آزمون دقیق فیشر تفاوت آماری معنی داری در ارتباط با وضعیت سابقه خانوادگی و اختلال افسردگی نشان نداد (P>0/05).

شهریاری و ذهنی (1392) در مقاله ای به موضوع بررسی مقایسه ای میزان افسردگی در پرستاران نوبت کاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان پرداخته اند. در این مقاله عنوان شده است که افسردگی یک بیماری ناتوان کننده و یکی از اختلالات شایع و جدی است که سلامت روانی و جسمی فرد را مورد تهدید قرار می دهد و بار زیادی را بر جامعه تحمیل می کند. بخشی از تاثیرات اقتصادی افسردگی کاهش بهره وری در محیط کار است. با توجه به نقش پرستاران در سیستم بهداشتی درمانی و لزوم انگیزه کاری بالای آنها برای ایجاد امنیت بهداشتی برای این قشر عظیم و مراجعین آنها، تحقیقی به منظور بررسی سلامت روان پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، انجام شد. لذا این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان افسردگی در پرستاران نوبت کار بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، صورت گرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه را 380 پرستار بیمارستان های بعثت، توحید و قدس شهر سنندج تشکیل می داد، از این تعداد، 314 پرستار (219 زن و 95 مرد) به روش سرشماری از بهمن 1387 تا اردیبهشت 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس استاندارد سنجش افسردگی بک(BDI= Beck Depression Inventory)  جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های پژوهشی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 و آزمون های chi-square و آزمون t مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج  بیانگر آ ن است که د ر ا ین پژوهش 42% ا ز کل نمو نه ها ی مو ر د پژ و هش ف قد افسر دگی بودند و %37.3 افسردگی خفیف، %15.9 افسردگی متوسط و %4.7 داررای  افسردگی   شدید بو د ند. %5.6 از پرستاران شب کار و %3.4 از پرستاران ر و ز کار داررای افسردگی شدید می باشند. مقایسه میانگین میزان افسررد گی  گر و ه پر ستا ر ا ن شب  کا ر  با ر و ز کا  ر ، اختلاف معنا د ا  ری ر ا نشان  نمی  د هد. از نظر مقایسه میزان افسردگی با سن، جنس و میزان تحصیلات، تاهل و سابقه کار نمونه های مورد پژ‍وهش اختلاف معنادار یافت نشد. اما میان سمت (موقعیت شغلی) و افسردگی ارتباط معنادار بوده است (p=0.01). سلامت روان پرستاران به دلایل متعددی نسبت به سایر مردم جامعه در معرض خطر بیشتری است.

دمهری و همکاران (1390) پژوهشی با عنوان ﺑﺮﺭﺳﻰ افسردگی و وسواس به عنوان پیشایند احساس گناه و اضطراب آن در دانشجویان دختردانشگاه شهید چمران اهواز انجام دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 100 دانشجو دختر بود که با استفاده از روش تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که افسردگی و وسواس با احساس گناه رابطه مثبت معنی داری دارد. به علاوه، بین احساس گناه و اضطراب رابطه مثبت معنی داری به دست آمد. نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که وسواس و افسردگی 17 درصد واریانس احساس گناه را پیش بینی می کنند و نتیجه تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که 16 درصد واریانس احساس گناه به وسیله وسواس، به تنهائی قابل پیش­بینی است.

فرجی و همکاران (1389) در پزوهشی با عنوان میزان شیوع اضطراب، افسردگی و وسواس فکری- عملی در بین دانشجویان  که بر روی 300 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی و آزاد اسلامی واحد اردبیل صورت گرفت. نتایج نشان داد که 3/16 درصد افسردگی خفیف، 7/16 درصد افسردگی شدید داشتند. 75/48 درصد از دانشجویان دارای نشانه­ های افسردگی مرد و 25/51 درصد زن بودند. 14 درصد دارای اضطراب متوسط و 30 درصد دارای اضطراب بالا بودند، 7/20 درصد از دانشجویان دارای نشانه وسواس وارسی، 16 درصد وسواس شستشو، 7/17 درصد نشانه­های کندی و 42 درصد دارای نشانه­های وسواس تردید بودند.

2-4-2-پیشینه خارجی

یینگ (2020) در پژوهشی با موضوع رواج افسردگی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی پرستاران خط مقدم بخش های اورژانس پرداخته اند. به زعم آنان کادر درمان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ممکن است از لحاظ روانی و ذهنی با مشکل مواجه شوند. این پژوهش رواج علائم افسردگی (افسردگی از این به بعد) و ارتباط آنها با کیفیت زندگی (QOL) پرستاران بخش اورژانس (ED) در حین شیوع ویروس کرونا در چین را بررسی می کند. این نظرسنجی ملی و مقطعی آنلاین بین 15 تا 20 مارس 2020 در چین انجام شد. افسردگی و کیفیت زندگی به ترتیب با استفاده از پرسشنامه 9 آیتمی سلامت بیمار و پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی در مورد کیفیت زندگی اندازه گیری شدند. نتایج بیانگر آن است که افسردگی در بین پرستاران بخش اورژانس در هنگام شیوع ویروس کرونا رواج داشت. با توجه به تاثیر منفی افسردگی بر کیفیت کار و زندگی پرستاران بایستی آگاهی در این مورد افزایش یافته و درمان فوری برای افسردگی در نزد این افراد فراهم شود.

توفیق و همکاران (2015) در مقاله ای به موضوع شیوع افسردگی در بیماران مبتلا به ام اس در بیمارستان شیخ خلیفه، امارات متحده عربی پرداخته اند. در این مقاله آورده شده است که: گزارش شده است که افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به ام اس شیوع دارد، نرخ شیوع از 20 تا 50 درصد است. متأسفانه، نرخ، الگوها و عوامل خطر در منطقه خاورمیانه ما به خوبی مطالعه نشده است و از نظر ما، به هیچ وجه در امارات با استفاده از ابزارهای غربالگری استاندارد، مشاهده کردیم که 17 و 20 درصد از 80 بیمار که در کلینیک MS دیده می شوند، نمرات سازگار داشتند با افسردگی اساسی و اختلالات اضطرابی، به ترتیب، با سرعتی که از نظر آماری در مقایسه با سن و گروه های کنترل جنسی. هیچ یک از متغیرهای مورد مطالعه شامل مدت زمان بیماری، نمرات EDSS، سن، جنسیت و سطح آن تحصیلات با میزان هر دو اختلال ارتباط معنی داری داشت. تقریباً دو سوم از بیماران با نمرات سازگار است با افسردگی اساسی و اضطراب در داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب وجود ندارد.

سواپان و همکاران (2010) در یک مقاله به موضوع تاثیر  افسردگی  برر  کیفیت ززند گی مر تبط  با   سلامت در بیماران   مبتلا   دیابت پرداخته اند. دیابت (DM) یک بیماری مزمن جدی است که تأثیر عمده ای در کیفیت زندگی افراد هدف دارد. اطلاعات بالینی از مصاحبه با افراد و از سوابق پزشکی بیماران سرپایی بزرگسالان مراجعه کننده به مرکز دیابت به طور متوالی بین اوت 2006 و فوریه 2007  جمع آوری شد. ارزیابی علائم افسردگی با استفاده از مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شد. نتایج بیانگر آن است که افسردگی به شدت در بیماران مبتلا به دیابت باعث کاهش کیفیت زندگی آنان شده و به مرور این افسردگی به کاهش اهتماد بنفس در این دسته از بیماران منجر می شود.

یولداسکان[8] و همکاران (2009) در پژوهشی با عنوان شیوع اختلال وسواس فکری عملی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان ترکیه­ای با جمعیت 5500 نفر صورت گرفت. نمونه این پژوهش 804 نفر بودند که  در مجموع 33 نفر از دانشجویان مبتلا به وسواس بودند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین وسواس و جنسیت مرد، زندگی در خوابگاه و سوء قصد در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

خلاصه فصل

در این فصل پس از تشریح مبانی نظری و ارائه الگو ها و مدل های مرتبط با هر یک از متغیرهای پژوهش پرداختیم. پس از آن به بیان پیشینه پژوهش در قالب پیشینه های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش تشریح گردیده­اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

روش‌شناسی تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

ایران 31814 مورد ویروس کرونا را در روز دوشنبه ثبت کرده است ، که این یک رکورد یک روزه از ابتلا به بیماری همه گیر در کشور در سال گذشته است.

 

همچنین خسارت بارترین کشور خاورمیانه نیز 322 مورد فوتی به ثبت رسانده است که بالاترین تلفات روزانه در موج پنجم COVID-19 را نشان می دهد و تعداد کل کشته ها را به 89122 نفر می رساند. تعداد کل عفونت ها به 3.72 میلیون نفر رسیده است.

 

طبق گفته وزارت بهداشت ، در 24 ساعت گذشته در مجموع 3566 نفر در بیمارستان بستری شده اند. مقامات هشدار داده اند که ممکن است در هفته های آینده بستری روزانه در بیمارستان به 9000 نفر برسد ، زیرا موج پنجم هنوز به اوج نرسیده است.

 

ایران با موج تازه ای از بیماری همه گیر رانده شده توسط نوع دلتا ، که ماه گذشته در مناطق جنوبی کشور آغاز شده و سیستم مراقبت های بهداشتی آسیب دیده تحریم ها را درگیر کرده است ، دست و پنجه نرم می کند.

 

سرعت پایین واکسیناسیون انبوه مبارزه را دشوارتر کرده است. در مجموع 8.14 میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند ، در حالی که 2.42 هر دو دوز تجویز شده است.

 

دولت ایران هفته گذشته برای مهار موج پنجم خشمگین ، قفل یک هفته ای در تهران ، استان بدترین آسیب را اعمال کرد. اما مقامات بهداشتی از عدم اجرای اقدامات قفل انتقاد کرده اند.

 

در حال حاضر ، در مجموع 232 شهر در ایران در گروه "با ریسک بالا" مشخص شده اند ، در حالی که 117 شهر با "ریسک" و 99 شهر در "ریسک متوسط" طبقه بندی شده اند.

ژاپن روز دوشنبه پذیرش برنامه هایی را برای آنچه "گذرنامه واکسن" خوانده است برای سهولت سفرهای بین المللی در میان بیماری همه گیر COVID-19 آغاز کرد.

 

وزیر کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: "ما آن را ابزاری مهم در از سرگیری سفرهای بین المللی به جلو می دانیم."

 

افراد محلی و اتباع خارجی در خارج از دفاتر شهرداری محلی در توکیو پایتخت خطوط لاین خط تولید می کردند ، جایی که درخواست های افرادی که کاملاً علیه  COVID-19 تلقیح شده اند برای سفر در سطح بین المللی پذیرفته شده است.

 

مستقر در توکیو گزارش داد ، مشاغل در این کشور برای معرفی گذرنامه واکسن برای کمک به تسهیل فعالیت های تجاری به شدت لابی کردند.

 

ایتالیا ، اتریش ، ترکیه ، بلغارستان و لهستان با ژاپن توافق کرده اند تا قوانین قرنطینه ویروس کرونا را برای دارندگان گواهینامه ژاپنی کاهش دهند ، در حالی که کره جنوبی نیز طبق قانون ژاپن آنها را به عنوان یکی از اسناد مورد نیاز برای معافیت دارندگان از شرایط قرنطینه مورد قبول قرار می دهد. .

 

با این حال ، کاتو از ژاپنی ها خواست که "از درخواست گواهینامه خودداری کنند مگر اینکه قصد داشته باشند برای جلوگیری از سیل برنامه ها به خارج از کشور سفر کنند."

 

پس از بستن مرزهای دولت ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کشنده ، سفرهای بین المللی به دلیل همه گیری مورد توجه قرار گرفت.

 

ژاپن از زمان شیوع همه گیر ، 862148 مورد  COVID-19  را گزارش کرده است که شامل 15116 مورد مرگ است.

پاکستان روز دوشنبه بیش از 3700 مورد ویروس کرونا ویروس جدید گزارش کرد که بالاترین تلفات یک روزه از 22 مه است ، بر اساس داده های رسمی ، نوع Delta در حال گسترش است

 

در 24 ساعت گذشته ، کشور 3،752 عفونت اضافی را ثبت کرده است ، که باعث افزایش بار پرونده به بیش از 1 میلیون نفر شده است.

 

در 21 مه ، پاکستان 4،007 مورد را ثبت کرد که به آرامی در 21 ژوئن به 663 مورد کاهش یافت ، اما از 6 ژوئیه دوباره شاهد افزایش سن است.

 

این تلفات همچنین افزایش یافت زیرا این کشور 32 مورد مرگ و میر دیگر گزارش داد و تعداد کل آنها را به 23،048 رساند ، در حالی که 927،599 نفر تاکنون بهبود یافته اند.

 

مقامات پیش از این هشدار داده بودند که اگر مردم از رعایت نکات ایمنی جلوگیری کنند ، پاکستان می تواند به موج چهارم برود.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، مقامات تانزانیا روز دوشنبه آزمایش سریع COVID-19 را برای همه زندانیان جدید در زندان ها آغاز کردند ، در حالی که این کشور آفریقای شرقی هفته گذشته 29 مورد مرگ و میر جدید و 176 مورد دیگر را گزارش کرد.

 

تعداد کل موارد به 858 مورد رسید ، و مقامات قرار است برنامه های واکسیناسیون را در 10 منطقه انجام دهند.

 

تانزانیا قصد دارد 60٪ از جمعیت خود را تلقیح کند و اولین مرحله واکسیناسیون برای کارکنان بهداشت و درمان ، افراد مسن و افرادی که دارای شرایط بهداشتی زمینه ای هستند انجام شود.

 

آبل ماکوبی ، دبیر دایم وزارت بهداشت ، روز دوشنبه به آژانس آنادولو گفت که آنها مقامات بهداشتی را برای انجام آزمایشات به کار گرفته اند.

 

وی خاطرنشان کرد: "ما در تلاشیم تا از زندانیان و سایر گروههای آسیب پذیر که مستحق حفاظت در برابر این موج سوم   COVID -19          هستند ، محافظت کنیم."

 

علی رغم تلاش های فراوان برای مهار شیوع ، امکانات زندان در تانزانیا بیشتر از حد شلوغ است و جلوگیری از شیوع ویروس را برای مسئولان بسیار سخت می کند.

 

آمار وزارت امور داخلی کشور نشان می دهد که در ماه مارس 33،473 زندانی وجود داشته است ، از این تعداد 16،735 نفر زندانی و 16،738 بازداشت شده بودند که 3،571 نفر از ظرفیت رسمی زندان فراتر رفته است.

 

ماکوبی گفت که به عنوان بخشی از ابتکار ، آنها به پلیس و مقامات زندان دستور داده اند که تاسیسات شستشوی دست را با آب روان و صابون ایجاد کنند و از یادداشت کردن بازدیدکنندگان اطمینان حاصل کنند.

 

 

پارلمان فرانسه در اوایل روز دوشنبه یک لایحه بهداشتی را که واکسیناسیون را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و یک مجوز دیجیتال بهداشتی ارائه می دهد بدون هیچ گونه ویروسی برای ورود به مکان های عمومی از جمله رستوران ها ، کافه ها و قطارها روشن کرد.

 

به دنبال بحثهای داغ و اصلاحات متعدد در متن اصلی در مجلس بالا و پایین مجلس ، اواخر نیمه شب گذشته شورای ملی با 156 رأی مخالف و 60 رأی موافق به تصویب قطعی لایحه مربوط به مدیریت بحران بهداشت و درمان پرداخت.

 

نخست وزیر ژان کاستکس این لایحه را برای تأیید نهایی به شورای قانون اساسی ارسال کرده است تا از اتهاماتی که باعث غلبه بر آزادی های عمومی نیست ، جلوگیری کند. این شورا احتمالاً قبل از اجرای قانون ، در تاریخ 5 آگوست تصمیم خود را صادر خواهد کرد.

 

وزیر بهداشت ، اولیویه وران در توییتر گفت: "پس از 60 ساعت بحث و گفتگو ، اکثریت و مخالفان مسیر وحدت را برای مبارزه با همه گیری پیدا کرده اند."

 

در پارلمان ، وی به نمایندگان مجلس اطمینان داد که دولت از مجوز بهداشت استفاده می کند و تمام محدودیت ها را "در دقیقه ای که بدون آن می توانیم انجام دهیم" برطرف خواهد کرد.

 

این لایحه در پی اعلام رئیس جمهور امانوئل مکرون در تاریخ 12 ژوئیه برای جلوگیری از از سرگیری موج چهارم همه گیری با توجه به افزایش تیراژ نسخه دلتا ، که برای اولین بار در هند شناسایی شد ، ارائه شد.

 

مقررات اصلی متن شامل واکسن های اجباری برای پرسنل بهداشتی و کارمندان بخش های پزشکی-اجتماعی و مجازات های عدم رعایت آن مانند عدم پرداخت حقوق است. پیش نویس قبلی خواستار تعلیق از کار برای متخصصان واکسینه نشده بود.

 

همچنین برای بیماران بزرگ COVID-19 ایزوله 10 روزه و اعمال مجوز بهداشت برای بزرگسالان برای ورود به کافه ها ، رستوران ها ، حتی در تراس های فضای باز ، حمل و نقل عمومی از راه دور ، نمایشگاه ها ، مراکز خرید از 30 آگوست تا 15 نوامبر (به جای مهلت تصویب شده قبلی 31 دسامبر).

 

از 30 سپتامبر ، افراد زیر سن 12 سال نیز به همراه خود مجوز عبور را می گیرند. مجوز سلامت یک مدرک چاپی یا یک گواهی دیجیتالی در برنامه دولت  است که دوزهای واکسیناسیون یا نتیجه آزمایش منفی آزمایش های آنتی ژن یا PCR کمتر از 48 ساعت را نشان می دهد.

 

اقدامات مجوزهای بهداشتی از 21 ژوئیه برای ورود به مکانهای فرهنگی و اوقات فراغت مانند موزه ها ، موسسات هنری ، سالن های سینما و تئاترها با تجمع بیش از 50 نفر اجرا شده است.

 

گزارش اخبار گفت: آخرین محدودیت ها ، با لغو و حضور کم ، بر بخش فرهنگ تأثیر منفی گذاشته است.  موسسه های فرهنگی در فرانسه پس از تعطیلی از ماه اکتبر ، در ماه مه بازگشایی شد. آنها در اولین قفل از مارس تا ژوئن سال 2020 بسته شدند.

 

اجرای اقدامات بهداشتی ضد COVID-19 ، جمعیت فرانسه را تقسیم کرده است. تاکنون حداقل 40 میلیون نفر یا تقریباً 60 درصد از مردم حداقل با یک بار واکسن واکسینه شده اند.

 

اما از سوی دیگر ، درصد کمی از مردم ، که به عنوان ضد واکسن شناخته می شوند ، تظاهرات گسترده ای خیابانی را در مخالفت با محدودیت های دولت که آنها را "توتالیتر" و "دیکتاتور" می خوانند ، ترتیب داده اند.

 

در سفر آخر هفته به پلی نزی فرانسه ، ماکرون با انتقاد از ضد واکسن ها ، "آزادی" آنها در مورد واکسینه نشدن را زیر سوال برد و در عین حال خطر ابتلا به خانواده و سایر افراد جامعه را تهدید کرد. وی گفت: "این آزادی نیست ، آن را بی مسئولیتی ، خودخواهی می نامند."

استرس در پرستاری اجتناب ناپذیر است ، بنابراین مدیریت آن حیاتی است. سطح استرس بالا و شرایط مربوط به سلامت روان می تواند سلامت پرستاران و بیماران آنها را تهدید کند. پریشانی روانشناختی احتمال اشتباهات پزشکی را افزایش می دهد و به فرسودگی شغلی و چالش های حفظ کارکنان کمک می کند.

 

بیماری همه گیر COVID-19 خطرات جسمی را که پرستاران و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هنگام ارائه مراقبت های نجات دهنده زندگی خود را در معرض خطر قرار می دهند ، برجسته کرده است. با این وجود ، عوارض ذهنی کارهایی که انجام می دهند و خطرات واقعی استرس پرستار کمتر قابل مشاهده است.

 

اگر استرس درمان نشود ، می تواند منجر به بیماری های جسمی از جمله فشار خون بالا یا بی خوابی و بهداشت روانی مانند افسردگی یا اضطراب شود. خوشبختانه پرستاران می توانند برای بهبود سلامت کلی خود و حفظ نشاط در نقش های خود ، استرس ها را کنترل کنند. رهبران و مربیان پرستار همچنین می توانند در کاهش استرس در بین پرستاران نقش داشته باشند.

استرس پرستاری

 

چالش های ذهنی و جسمی پرستار ، حتی در شرایط عادی ، استثنایی است. پرستاران ساعت های طولانی را انجام می دهند و از نظر جسمی کارهایی طاقت فرسا انجام می دهند ، همه در حالی که هوشیاری مداوم در تصمیم گیری و انجام وظایف با عواقب احتمالی مرگ یا زندگی را حفظ می کنند. در محاصره بیماری و مرگ ، پرستاران نه تنها به بیماران بلکه به خانواده بیماران نیز اهمیت می دهند و به افرادی که غالباً دچار ترس ، عصبانیت یا غم می شوند آرامش می دهند.

 

مسئولیت ها و چالش های پرستاری فراتر از این وظایف است. از خطر جسمی درمان بیماری های عفونی گرفته تا روانی.

 

 

 

 

 

 

در حالی که پرستاران به طور خستگی ناپذیری در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا کار می کنند ، آنها نه تنها سلامت جسمی بیماران بلکه وضعیت روحی آنها را نیز درمان می کنند.

 

داملا بوزکایا ، متخصص پرستار ، به مناسبت هفته پرستاران به آژانس آنادولو گفت: "پرستاران هنگام معالجه بیماران از یک رویکرد جامع استفاده می کنند ، این بدان معناست که نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی و روانی نیز حمایت می کنیم."

 

بوزکایا ، که در سرویس بزرگسالان بیمارستان در آنکارا پایتخت ترکیه کار می کند ، گفت که آنها بیش از 40 ساعت در هفته با شیفت های طولانی کار می کنند.

 

بوزکایا با بیان اینکه از زمان ابتلا به بیماری همه گیر جهانی در ترکیه چقدر کار کرده اند ، گفت پرستاران هر روز شخصاً با هر بیمار درگیر می شوند بدون در نظر گرفتن سطح انرژی آنها.

 

وی گفت: "ما به طور مداوم با بیماران در ارتباط هستیم ، زیرا آنها افراد دیگری در اطراف ندارند."

 

وی گفت: "درهای اتاق آنها به دلیل خطر عفونت دائما بسته است و برخی از بیماران ما از مرگ ترس دارند. آنها سوالاتی از من می پرسند ... آیا خوب خواهم شد؟ آیا همه مثل من وضعیت بدتری دارند؟ از مردن می ترسم. آیا ویروس گرفته اید؟ '

 

"من با صبر و حوصله روند هر بیمار را به صورت جداگانه توضیح می دهم و سعی می کنم از نظر روانی آنها را تسکین دهم."





در حالی که مشاغل پزشکی می تواند پاداش عاطفی زیادی به همراه داشته باشد ، اما کار عاطفی ارائه خدمات بهداشتی می تواند یکی از مهمترین چالشهای پرستاری با مالیات باشد و از آن چشم پوشی شود. کار عاطفی به تلاش در مدیریت احساسات مربوط می شود ، زمانی که یک نقش کاری ایجاب می کند برخی احساسات در حالی که دیگران پنهان هستند ، نشان داده شود.

 

برای پرستاران ، احساسات منفی مانند ترس ، اضطراب یا سرخوردگی اغلب پنهان می مانند تا بتوانند دلسوزی ، اعتماد به نفس و حرفه ای بودن لازم برای انجام مشاغل خود را نشان دهند. چنین ناسازگاری بین احساسات درونی و ظاهر می تواند به میزان قابل توجهی در خستگی و استرس ذهنی کمک کند.

بلای بزرگ و هم چنین وجود داشتن  بحران های بهداشتی

 

حوادث مهم تهدید کننده زندگی مانند تصادف با چندین وسیله نقلیه و طغیان گسترده می تواند کارکنان اورژانس را تحت فشار قرار دهد. چنین رویدادهایی می تواند چالش ها و استرس های ناشی از ساعت ها کار مالیات جسمی و روحی و قرار گرفتن در معرض آسیب های حیاتی و پایان دهنده را تقویت کند. این حوادث همچنین می تواند منجر به افزایش کار عاطفی شود.

منابعی برای مدیریت استرس در پرستار فاجعه

 

منابع زیر نیازهای بهداشت روان متخصصان مراقبت های بهداشتی را در هنگام حوادث برطرف می کند.

 

مقابله با یک فاجعه یا یک واقعه آسیب زا: برنامه آمادگی و واکنش اضطراری مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) منابعی را برای گروه های مختلف از جمله برنامه ریزان و پاسخ دهندگان اضطراری فراهم می کند.

 

خط راهنما برای رفع اضطراب: این خط راهنمای اداره سو مصرف مواد و خدمات بهداشت روان (SAMHSA) با ارائه یک منبع ثابت برای مشاوره و پشتیبانی بحران ، به افرادی که دچار پریشانی عاطفی مربوط به بلایای طبیعی یا انسانی هستند ، کمک می کند.

 

مراقبت از سلامت عاطفی خود: CDC راهنمایی در مورد مراقبت از سلامت عاطفی شما در حین و بعد از یک فاجعه را ارائه می دهد.

استرس پرستاری در هنگام شیوع همه گیری

 

خطر و استرس ناشی از آن که پرستاران هنگام کار با بیماران مبتلا به بیماری های عفونی با آن روبرو می شوند اغلب نادیده گرفته می شوند. در طی شیوع بزرگ ، مانند بحران COVID-19  که در سال 2020 به وضعیت همه گیری جهانی رسید ، پرستاران یکی از خطرناک ترین مشاغل را دارند. تحقیقات نشان می دهد پرستاران از جمله کارگرانی هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض بیماری و مجاورت جسمی با دیگران در محیط کار ، بیشترین خطر ابتلا به ویروس کرونا را دارند.

 

مطالعه ای که اخیراً روی کارکنان مراقبت های بهداشتی در معرض خطر بزرگانجام شده است ، نشان داد که سطح بالایی از علائم سلامت روان ، از جمله اضطراب ، افسردگی و بی خوابی وجود دارد. بیش از 70٪ گزارش کرده اند که دچار پریشانی روانشناختی شده اند.

 

شرایط شدید شیوع بیماری اصلی عوامل استرس زای منحصر به فردی ایجاد می کند. علاوه بر ترس از قرار گرفتن در معرض بیماری ، پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی ممکن است با کمبود منابع - از جمله کمبود تجهیزات محافظت شخصی (PPE) - و عدم اطمینان از رهبری و راهنمایی روبرو شوند. در چنین شرایطی ، پرستاران ممکن است تفاوت زیادی بین دانش نحوه مراقبت از مراقبت و آنچه در طول بحران امکان پذیر است ، تجربه کنند. همه این عوامل به این معنا کمک می کنند که پرستاران فاقد کنترل هستند و این باعث افزایش استرس می شود.

 

جنبه های استرس زای پرستاری در هنگام شیوع همه گیر به محل کار محدود نمی شود. پروتکل های قرنطینه و ترس از آلوده سازی عزیزان می تواند پرستاران را مجبور کند تا برای مدت طولانی از خانواده خود جدا شوند. برخی از پرستاران که از نظر ضروری و اساسی از سیستم پشتیبانی خود خارج شده اند ، در مورد مراقبت از شریک زندگی و فرزندان خود نیز احساس گناه می کنند.

منابعی برای مدیریت استرس همه گیر پرستار

 

اطلاعات مربوط به پرستاران و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد کنار آمدن با استرس در طی بیماری همه گیر COVID-19 در زیر ذکر شده است.

 

مقابله با استرس: CDC راهنمایی در مورد کنار آمدن با استرس در طی یک بیماری همه گیر ارائه می دهد.

 

پرسنل بهداشتی و پاسخ دهندگان اول: چگونه می توان با استرس مقابله کرد و انعطاف پذیری ایجاد کرد در طی بیماری همه گیر COVID-19: CDC علائم استرس را بیان می کند و نکاتی را برای افزایش انعطاف پذیری ارائه می دهد.

 

کاهش کلاله: این راهنمای CDC گروه های مختلفی را شامل می شود ، از جمله ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ، که ممکن است در هنگام شیوع بیماری عفونی کلاله را تجربه کنند.

 

منابعی برای حمایت از سلامت و رفاه پزشکان در طی شیوع COVID-19: آکادمی ملی پزشکی منابع موجود از طریق سازمان بهداشت جهانی ، سازمان های دولتی ایالات متحده ، دانشگاه ها و سازمان های مختلف بهداشتی را فهرست می کند.

 

مراقبت از بهداشت رفتاری: برگه راهنمای SAMHSA احساساتی را توصیف می کند که افراد در رابطه با فاصله اجتماعی ، قرنطینه سازی و انزوا تجربه می کنند.

استفاده از برای گسترش دسترسی به خدمات ضروری بهداشتی در طی شیوع همه گیر COVID-19: توصیف ، یک سرویس حیاتی برای عموم مردم و کارکنان مراقبت های بهداشتی در هنگام شیوع بیماری است.

شناخت علائم استرس پرستار

 

هنگامی که پرستاران و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی برای کنترل استرس دست و پنجه نرم می کنند ، اثرات آن از بسیاری جهات قابل مشاهده است. برخی از علائم رایج عبارتند از:

 

    تحریک و عصبانیت

    اضطراب و ترس

    انکار ، بی حسی ، یا ناباوری

    عدم اطمینان یا عصبی بودن

    انگیزه

 

 

خستگی یا فرسودگی شغلی

    غم و افسردگی

    بی خوابی و کابوس

    کاهش اشتها

    مشکل غلظت

    بدبینی

    مصرف الکل ، تنباکو یا مواد مخدر

 

در حالی که درجه ای از استرس اجتناب ناپذیر است و مقداری احساسات منفی طبیعی و سالم است ، مهم این است که پرستاران علائم استرس را جدی گرفته و خود و یکدیگر را کنترل کنند. رهبران پرستار همچنین وظیفه دارند پرستارانی را که برای کنترل استرس به کمک نیاز دارند ، شناسایی کنند. اگر کنترل نشود ، استرس می تواند به شرایط جدی تر سلامتی کمک کند.

جستجوی راهنما

 

مشاهده علائم هشدار دهنده و رفتارهای ناسالم و اقدام به موقع برای بهبودی بسیار مهم است. در صورت عدم کنترل ، اگر علائم خیلی شدید شود ، ناتوان کننده خواهد بود. در موارد شدید ، پرستاران می توانند اختلال استرس حاد ، استرس ضربه ثانویه و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه کنند.

ابزارهایی برای یافتن کمک به استرس پرستار

 

مکان یاب خدمات درمانی بهداشت رفتاری: این منبع از SAMHSA به کاربران اجازه می دهد تا به طور محرمانه و ناشناس امکانات درمانی را جستجو کنند ، از طریق آدرس جستجو می کنند.

 

منابع و منابع بهداشت روان: منابع CDC شامل راهنمایی برای متخصصان بهداشت عمومی و بهداشت و اطلاعاتی برای افرادی است که به دنبال درمان بهداشت روان هستند.

نکاتی برای کنترل استرس پرستار

 

اقدامات زیر می تواند به کاهش استرس پرستار کمک کند:

 

    رژیم خود را مدیریت کنید. خوردن غذاهای سالم - میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل ، پروتئین های بدون چربی - باعث افزایش سطح انرژی و کمک به هضم غذا می شود. همچنین می تواند به خواب بهتر کمک کند.

    باندازه کافی بخواب. استرس می تواند منجر به خواب ناچیز شود ، که به نوبه خود می تواند به استرس بیشتر کمک کند. خوردن غذاهای سالم و ورزش می تواند به شکستن چرخه کمک کند.

    ورزش و کشش. یافتن زمان برای ورزش می تواند دشوار باشد ، به ویژه هنگامی که پرستاران در حال انجام ساعت های طولانی کارهایی هستند که از نظر جسمی طلب است ، اما مزایای آنها قابل توجه است. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین و افزایش سطح سروتونین می شود که می تواند باعث بهبود خلق و خو ، اشتها و چرخه های خواب شود.

    مدیتیشن ، ذهن آگاهی یا یوگا را تمرین کنید. عملکردهایی که ذهن را ساکت می کنند ، آگاهی را متمرکز می کنند و تنفس را تنظیم می کنند می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

    با انجام سرگرمی ها از خستگی خارج شوید. تمرکز بر روی علایق شخصی به افراد چیزی می دهد که منتظر آن باشند ، یک فضای سالم برای استرس فراهم می کند و ذهن را از نگرانی های مربوط به کار منحرف می کند.

    احساسات خود را به اشتراک بگذارید. مسافرت به دوستان و اعضای خانواده در مورد چالش های کاری می تواند به کاهش استرس کمک کند. سازمانهای حرفه ای ، جامعه و ایمان مدار نیز می توانند زمینه هایی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات فراهم کنند.

    بسیاری از افراد دریافتند که ضبط افکار و احساسات به پاک شدن ذهن آنها کمک می کند.

    مواجهه با رسانه ها ، به ویژه رسانه های اجتماعی را محدود کنید. اگرچه مهم است که در جریان بحران های سلامتی مطلع باشید ، اما تنظیم پارامترها برای زمان و مدت زمان مصرف رسانه از ایجاد ثبات در وقایع منفی جلوگیری می کند.

نکات مدیریت استرس تیمی

 

برای پرستاران مفید است که درک کنند که آنها تنها نیستند ، اما درک اینکه همه متفاوت هستند نیز به همان اندازه مهم است. در حالی که یک گروه پرستاری ممکن است چالش های بسیاری داشته باشد - محیط های کاری خطرناک ، ساعت های طولانی ، جدایی از خانواده - افراد از نظر مسئولیت های خانوادگی ، سطح حمایت از خانواده و دوستان ، شرایط مالی و سلامت جسمی و روانی موجود با شرایط و چالش های بسیار مختلفی روبرو هستند شرایط

 

فعالیت هایی که پرستاران را به اشتراک چالش های خاص خود ترغیب می کند می تواند تیم ها را بهم پیوند دهد و همدلی ایجاد کند. سایر استراتژی های تیمی برای کنترل استرس عبارتند از:

 

    شرکت در برنامه های ایمنی بهداشت شغلی ارائه شده توسط کارفرمایان

    تهیه برنامه ای برای گزارش علائم استرس یا چالش های بهداشت روان که نیاز به مداخلات دارد.

    ایجاد یک سیستم پشتیبانی همتا که برای پشتیبانی مشترک و نظارت بر استرس ، پرستاران را شریک می کند.

 

منابع مدیریت استرس پرستار

 

منابع ذکر شده در زیر اطلاعات کلی در مورد استرس و استراتژی های مراقبت از خود را ارائه می دهند.

 

مبارزه با استرس: انجمن پرستاران آمریکا مطالبی را از وبلاگ Healthy Nurse ،  Healthy  Nation مربوط به تسکین استرس لیست کرده است.

 

مدیریت استرس جامع: این منبع استراتژی های مراقبت از خود را از انجمن پرستاران جامع نگر آمریکا ارائه می دهد.

اهمیت مدیریت استرس پرستار

 

درک پرستاران از اهمیت مراقبت از خود بسیار مهم است. برای کسانی که زندگی خود را وقف کمک به دیگران کرده اند ، پذیرفتن یک حقیقت ساده دشوار است: زندگی و سلامتی آنها از ارزش بیماران کمتر نیست. در واقع ، از آنجا که توانایی آنها در انجام کارهایشان به سلامتی آنها بستگی دارد ، آنها وظیفه دارند از رفاه خودشان محافظت کنند.

پرستارانی که یاد می گیرند استرس را با موفقیت مدیریت کنند ، بیشتر پاداش کار خود را تجربه می کنند ، از جمله چشم انداز ناشی از کمک به دیگران در زمان بحران. بسیاری دریافتند که کار آنها تحمل بیشتری را نسبت به دیگران به آنها می آموزد ، به آنها کمک می کند قدرشناسی و ارتباط معنوی بیشتری داشته باشند و باعث می شود که عزیزان خود را بیش از این قدر بدانند.

 

 

 

 

پاسخگویی به بلایا هم کار ارزشمندی است و هم چالش برانگیز. منابع استرس برای پاسخ دهندگان اضطراری ممکن است شامل رنج انسان ، خطر صدمه شخصی ، کار زیاد ، تصمیمات مرگ و زندگی و جدایی از خانواده باشد. پیشگیری و مدیریت استرس برای خوب ماندن پاسخ دهندگان و کمک به آنها در شرایط بسیار مهم است. اقدامات مهمی وجود دارد که پاسخ دهندگان باید قبل ، حین و بعد از یک رویداد بردارند. برای مراقبت از دیگران ، پاسخ دهندگان باید احساس خوبی داشته باشند و به وضوح فکر کنند.

در اینجا چند مرحله مهم آورده شده است که پاسخ دهندگان می توانند اطمینان حاصل کنند که قادر به انجام کار خود و کنار آمدن با شرایط چالش برانگیز هستند:

آماده شدن برای پاسخ:

 

    سعی کنید تا آنجا که ممکن است در مورد نقش شما در پاسخ بیاموزید.

    اگر در طی پاسخ به مسافرت می روید یا ساعتهای طولانی کار می کنید ، این موضوع را برای عزیزانی که ممکن است بخواهند با شما تماس بگیرند توضیح دهید. راه هایی را بیان کنید که ممکن است بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. انتظارات آنها را واقع بینانه نگه دارید و فشار را از روی خود بردارید.

    با سرپرست خود صحبت کنید و برنامه ای تنظیم کنید که چه افرادی وظایف فوری و مداوم مربوط به فاجعه را انجام می دهند در حالی که شما درگیر پاسخ هستید.

 

کودک روی زمین می نشیند و با اسباب بازی ها و سگ بازی می کند.

 

در صورت عدم حضور در خانه ، برای خانه ، مراقبت از کودکان و نیازهای مراقبت از حیوانات خانگی برنامه ریزی کنید.

 

در طی پاسخ: فرسودگی شغلی و استرس آسیب زای ثانویه را بشناسید و شناسایی کنید.

 

با تلاش در تیم کار کردن ، وقت خود را برای کار به تنهایی محدود کنید.

 

پاسخ دهندگان در هنگام بحران دچار استرس می شوند. هنگامی که استرس جمع می شود. می تواند منجر به موارد زیر شود:

 

    فرسودگی شغلی - احساس خستگی مفرط و خسته شدن بیش از حد.

    استرس آسیب زای ثانویه - واکنشهای استرس و علائم ناشی از قرار گرفتن در معرض تجربیات آسیب زا فرد دیگر ، نه قرار گرفتن در معرض مستقیم یک واقعه آسیب زا.

 

کنار آمدن با تکنیک هایی مانند استراحت ، خوردن غذاهای سالم ، ورزش و استفاده از سیستم دوستان می تواند به جلوگیری و کاهش فرسودگی شغلی و استرس آسیب زای ثانویه کمک کند. علائم هر دو شرایط را در خود و سایر پاسخ دهندگان تشخیص دهید تا مطمئن شوید کسانی که به استراحت نیاز دارند یا به کمک نیاز دارند می توانند این نیازها را برطرف کنند.

 

        علائم فرسودگی شغلی:

        غم ، افسردگی یا بی علاقگی

        به راحتی ناامید می شوند

        سرزنش دیگران ، تحریک پذیری

        فقدان احساسات ، بی تفاوت

        انزوا یا قطع ارتباط با دیگران

        مراقبت از خود ضعیف (بهداشت)

        خسته ، خسته یا بیش از حد

        احساس مانند:

            یک شکست

            هیچ کاری نمی توانید کمک کنید

            شما وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهید

            شما برای مقابله با آن به الکل / سایر داروها نیاز دارید

 

    علائم استرس ضربه ثانویه

    بیش از حد نگران یا ترس از اتفاق بدی باشید

    به راحتی مبهوت شوید ، یا "همیشه مراقب" خود باشید

    علائم جسمی استرس (به عنوان مثال قلب قلب)

    کابوس یا افکار مکرر درمورد وضعیت آسیب زا

    احساس اینکه آسیب دیگران به شما مربوط است

 

چهار نفر از عوامل اضطراری با لباسهای نارنجی و هاله های سخت زرد پس از یک فاجعه آوارها را حفاری می کنند

 

با تلاش در تیم کار کردن ، وقت خود را برای کار به تنهایی محدود کنید.

 

از اعضای تیم پشتیبانی بگیرید: یک سیستم دوستان درست کنید.

 

در سیستم دوستان ، دو پاسخ دهنده با هم شریک می شوند تا از یکدیگر حمایت کنند و استرس ، میزان کار و امنیت یکدیگر را کنترل کنند.

 

    با هم آشنا بشیم. درباره سابقه ، علایق ، سرگرمی ها و خانواده صحبت کنید. نقاط قوت و ضعف یکدیگر را شناسایی کنید.

    همدیگر را زیر نظر داشته باشید. اگر می توانید سعی کنید در همان مکان کار کنید.

    زمان هایی را برای ورود به سیستم با یکدیگر تنظیم کنید. با دقت گوش دهید و تجربیات و احساسات خود را به اشتراک بگذارید. شرایط سخت را تصدیق کنید و موفقیت های حتی کوچک را تشخیص دهید.

    برای کمک به نیازهای اساسی مانند اشتراک وسایل و حمل و نقل پیشنهاد دهید.

    میزان کار یکدیگر را کنترل کنید. یکدیگر را به استراحت تشویق کنید. فرصت هایی را برای تسکین استرس (استراحت ، خواب معمول ، ورزش و تنفس عمیق) به اشتراک بگذارید.

    نیازهای اصلی و محدودیت های اصلی دوست خود را در رهبری اعلام کنید - باعث شوید که دوست شما برای صحبت کردن "احساس امنیت" کند.

پاسخ دادن به تکنیک های خودمراقبتی

 

    ساعات کار را به بیش از شیفت های 12 ساعته محدود کنید.

    در تیم کار کنید و زمان کار در تنهایی را محدود کنید.

    در ژورنال بنویسید.

    در مورد احساسات و تجربیات خود با خانواده ، دوستان ، سرپرستان و هم تیمی ها صحبت کنید.

    تکنیک های تنفس و آرامش را تمرین کنید.

    یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و خواب کافی داشته باشید و ورزش کنید.

    بدانید که درست نیست که مرزها را بکشید و "نه" بگویید.

    از مصرف کافئین و مصرف الکل خودداری یا محدود کنید.

 

مهم است که به خود یادآوری کنید:

 

    تعطیلات خودخواهانه نیست.

    نیازهای بازماندگان مهمتر از نیاز و رفاه حال شما نیستند.

    تمام وقت کار به این معنی نیست که شما بهترین سهم خود را داشته باشید.

    افراد دیگری نیز هستند که می توانند در پاسخگویی کمک کنند.

 

پاسخ به بلایا می تواند پاداش دهنده و هم استرس زا باشد. دانستن اینکه استرس دارید و در هنگام پاسخگویی با آن کنار می آیید به شما کمک می کند تا خوب بمانید و این به شما این امکان را می دهد که به کسانی که آسیب دیده اند ادامه دهید.

 

یادگیری آنلاین در هر زمینه ای ، از جمله پرستاری ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مزایای آموزش آنلاین پرستاری از صرفه جویی در هزینه تا انعطاف پذیری است. در حالی که بیماری همه گیر COVID-19  سرعت حرکت به سمت یادگیری آنلاین را تسریع می کند ، نوآوری در فناوری و سیستم عامل های یادگیری آنلاین با فراهم آوردن یک فضای یادگیری قابل تنظیم برای حرفه ای های پرستاری که به دنبال پیشرفت شغل خود هستند ، ارزش مدرک آنلاین را افزایش داده است. تفاوت آموزش پرستاری آنلاین با آموزش سنتی چیست و سایر مزایای یادگیری آنلاین چیست؟

آنلاین در برابر آموزش پرستاری سنتی

 

از تعامل و مدیریت زمان گرفته تا دوره ، آموزش آنلاین و آموزش سنتی شباهت های زیادی دارد. با این حال ، در حالی که این ویژگی ها سازگار هستند ، روش های اجرای و اجرای آنها اندکی متفاوت است.

اثر متقابل

 

تعامل با همسالان و اساتید بخش مهمی از آموزش است ، زیرا این روش دانش آموزان است که می توانند رشد کنند و از دیگران بیاموزند ، نه فقط از طریق خواندن کتاب درسی. تعامل در محیط آنلاین در مقایسه با کلاس سنتی متفاوت به نظر می رسد. به عنوان مثال ، در یک دوره سنتی ، دانشجویان در تعامل رو در رو با همسالان هستند و می توانند در مکالمات زنده شرکت کنند. دوره های آنلاین ممکن است تعاملات زنده روزانه یکسانی نداشته باشند ، اما فرصت های زیادی را برای یادگیری و تعامل مشترک فراهم می کنند.

به عنوان مثال ، دانشجویان پرستاری ممکن است یک شریک آزمایشگاه مجازی داشته باشند که برای انجام دوره های آموزشی با آنها ملاقات می کنند. این همکاری می تواند از طریق تالارهای گفتگوی آنلاین مانند تابلوهای بحث و گفتگو یا سکوهای ملاقات های ویدیویی باشد.

مدیریت زمان

 

دوره های آنلاین و سنتی دانشجویان را ملزم به حفظ مهارت های مدیریت زمان می کنند. هر دو دانش آموزان را در خارج از مشق شب با موعد مقرر تعیین می کنند.

با این حال ، دانشجویانی که دوره های آنلاین را می گذرانند معمولاً بیشتر از دانشجویانی که در کلاسهای حضوری شرکت می کنند ، به کار مستقل می پردازند ، بنابراین رویکرد منظم در مطالعه مطالب خواندن و سخنرانی بسیار مهم است. توانایی کار موثر در خارج از کلاس به ویژه برای دانشجویان پرستاری که اغلب بارهای سنگینی دارند بسیار مهم است.

مشق شب

 

برای مثال ، مدارک پرستاری آنلاین و سنتی دانشگاه ، هر دو دوره بهداشت جامعه را ارائه می دهند. تفاوت در زایمان است.

به عنوان مثال ، دوره های آنلاین آزمایشگاه های مجازی ارائه می دهند که دانشجویان پرستاری می توانند آناتومی انسان را یاد بگیرند و به طور مجزا کالبدشکافی کنند. تکمیل یک آزمایشگاه حضوری ممکن است ساعتها طول بکشد ، در حالی که دوره های آنلاین به دانشجویان پرستاری اجازه می دهد کار خود را با یادگیری همان مطالب سریعتر انجام دهند - یکی از مزایای آموزش آنلاین پرستاری.

توانایی تکمیل آزمایشگاه ها در هر زمان بصورت آنلاین همچنین به دانشجویان امکان انعطاف پذیری کار و کسب تجارب عملی از طریق مشاغل درون رشته پرستاری را می دهد.

مزایای آموزش آنلاین پرستاری

 

دانشجویان دوره های پرستاری را چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری تکمیل کنند ، همان مطالب را می آموزند. با این حال ، دانشجویان آنلاین برخی مزایای اضافی را تجربه می کنند.

برنامه ریزی و انعطاف پذیری مکان

 

یکی از بزرگترین مزایای آموزش آنلاین پرستاری ، انعطاف پذیری برنامه است. دوره های آنلاین به دانشجویان امکان می دهد کار خود را به پایان برسانند و یا هر زمان که می خواهند سخنرانی کنند. این کار باعث می شود که بسیاری از دانشجویان پرستاری بتوانند هنگام رفتن به مدرسه کار کنند و تجربه عملی کسب کنند. به عنوان مثال ، یک دانشجوی آنلاین پرستاری می تواند به عنوان دستیار پرستار در یک کلینیک مشغول به کار شود در حالی که در یک برنامه آنلاین ثبت نام کرده است.

صرفه جویی در هزینه

 

هزینه های عملیاتی ، مواد درسی ، و هزینه های حمل و نقل و زندگی همه در شهریه تأثیر دارد. طبق مرکز ملی آمار آموزش ، این هزینه ها بین سال های 2007 و 2017 31 درصد افزایش یافته است. برنامه های آنلاین این هزینه ها را کاهش می دهد ، زیرا دانش آموزان تمام مواد خود را بصورت آنلاین دریافت می کنند و به یک ساختمان واقعی نمی روند. در نتیجه ، فارغ التحصیلان برنامه های آنلاین هنگام پیشرفت شغلی ، معمولاً بار مالی کمتری دارند.

منابع پشتیبانی

 

برنامه های آنلاین پرستاری همان منابع پشتیبانی را مانند برنامه های سنتی ارائه می دهند ، اما قالب منابع مجازی آنها را در دسترس قرار می دهد. این منابع شامل کتابخانه های راهنمایی ، مشاوره و تحقیق می باشد. به عنوان مثال دانشگاه آنلاین به دانشجویان آنلاین امکان دسترسی به مرکز نوشتن و کتابخانه آنلاین را می دهد. این به آنها امکان می دهد برای تهیه بهترین کار خود با مشاوران نویسندگی ملاقات کنند. همچنین به آنها امکان می دهد در هنگام نوشتن مقالات پژوهشی به مجلات پرستاری زیادی برای مطالعه و مراجعه مراجعه کنند.

علاوه بر این ، با درک اهمیت تحصیلات و بهداشت روان آنها ، به دانشجویان آنلاین آموزش و مشاوره می دهد. درمان الکترونیکی رایگان در دسترس است تا دانش آموزان بتوانند در زمان واقعی با متخصصان بهداشت روان صحبت کنند و برای تکمیل برنامه های خود و ورود به مشاغل خود از کمکی که برای داشتن بهترین حالت به آنها نیاز دارند ، دریافت می کنند.

مزایای اضافی آموزش پرستاری آنلاین در

 

مزایای آموزش پرستاری آنلاین را از طریق کمیسیون خود به حداکثر می رساند.

 

 

اعتبار CCNE

 

دانشگاه  مختلف مشاهده می شود که دارای اعتبار CCNE است - یک اعتبار ملی که توسط وزیر آموزش ایالات متحده ارائه می شود. این اطمینان می دهد که دانشجویان پرستاری از یک برنامه با یکپارچگی ثابت شده آموزش با کیفیت بالا می گیرند. این اعتبار برای کلیه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه اعمال می شود ، از جمله کارشناسی ارشد علوم پرستاری و کارشناسی علوم پرستاری (RN-BSN).

نسبت های پایین دانشجو به دانشکده

 

یکی دیگر از مزایای اضافه شده برنامه های پرستاری دانشگاه آنلاین ، نسبت کم دانشجو به دانشکده از 20 به 1 است. دانشجویان هنگام برقراری ارتباط واقعی توجه مورد نیاز را به خود جلب می کنند و به آنها کمک می کند احساس کنند از تعداد بیشتری برخوردار هستند.

ارتباطات جامعه

 

دانشجویان پرستاری آنلاین دانشگاه ارتباطات پایدار برقرار می کنند و اعضای یک شبکه گسترده هستند. این انجمن به دانش آموزان امکان می دهد توصیه های اضافی و فرصت های شغلی را در مراکز درمانی مختلف دریافت کنند. این ارتباطات اغلب پس از اتمام برنامه توسط دانش آموزان طولانی می شود.

سیستم های مدیریت دوره تعاملی

 

سرانجام ، برنامه های پرستاری آنلاین دانشگاه سیستم های مدیریت دوره تعاملی را ارائه می دهند. به طور خاص ، به دانشجویان کمک می کند تا با اعضای هیئت علمی و سایر دانشجویان ارتباط برقرار کنند. این پلتفرم یادگیری آنلاین را آسان می کند ، زیرا مهلت ها و تاریخ آزمون را به دانش آموزان یادآوری می کند. همچنین از طریق ویژگی گپ ارتباط فوری با اساتید آنها را فراهم می کند.

تحصیلات پرستاری خود را در دانشگاه آنلاین گسترش دهید

 

دانشگاه آنلاین کارشناسی ارشد علوم پرستاری و لیسانس علوم پرستاری (RN-BSN) را ارائه می دهد. هر دو برنامه به پرستاران ثبت شده در پیشرفت شغلی خود از طریق دوره هایی مانند رهبری استراتژیک در پرستاری و انفورماتیک پرستار برای RN ها کمک می کنند. برای آینده خود سرمایه گذاری کنید و آموزش آنلاین پرستاری خود را در آغاز یا از سر بگیرید.

 

مطالب پیشنهادی

مدیریت استرس پرستار: نکات و منابع بهداشت روان

مسئولیت های پرستار ثبت شده

نکاتی برای پرستاران ثبت نامی که به دانشکده پرستاری مراجعه می کنند

شغل حرفه ای به عنوان یک تکنسین توموگرافی رایانه ای (CT) طیف گسترده ای از فرصت ها و مزایا را ارائه می دهد. هر روز ، متخصصان فناوری اطلاعات CT با استفاده از تجهیزات ویژه ای برای تهیه عکس از بدن بیماران ، اسکن هایی ایجاد می کنند که در تشخیص بیماری ها و شناسایی آسیب های داخلی کمک می کند. این متخصصان پزشکی مهم با پزشکان و پرستاران همکاری می کنند ، به بیماران آرامش خاطر می بخشند و بهترین مراقبت های ممکن را ارائه می دهند.

 

کسانی که علاقه به ایجاد تغییر و شناسایی تشخیص های نجات دهنده زندگی دارند ، باید شغل خود را به عنوان یک تکنسین CT در نظر بگیرند. اولین قدم برای دستیابی به یک کار پربار و پاداش در صنعت CT آموزش صحیح است و لیسانس علوم در علوم تصویربرداری آنلاین کمک می کند تا حرفه شما به مرحله بعدی برسد.

وظایف یک تکنسین CT

 

وظیفه اصلی یک متخصص فناوری سی تی انجام سی تی اسکن است. در این اسکن ها از ترکیبی از دستگاه های اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد تصاویر مقطعی و سه بعدی از بدن استفاده شده است. تصاویر اطلاعات دقیق تری نسبت به اشعه ایکس طبیعی ، با توانایی نشان دادن رگ های خونی ، بافت های نرم و استخوان ها در قسمت های مختلف بدن ، ارائه می دهند.

 

در هر روز معین ، تکنسین های سی تی ممکن است ده ها سی تی اسکن را در محیط های مختلف مانند امکانات پزشکی ، تنظیمات بالینی یا بیمارستان انجام دهند. این نقش نیاز به مراقبت فوق العاده از بیمار و کار با ماشین آلات پیشرفته دارد ، و این موقعیت را برای کسانی که دارای مهارت های بین فردی عالی و علاقه زیادی به فن آوری هستند ، به یک موقعیت جذاب تبدیل می کند.

 

قبل از اسکن ، تکنسین های CT:

 

    اطلاعات بالینی بیماران ورودی را مرور کرده و اسناد را ارزیابی کنید تا یک اسکن دقیق و ایمن را تضمین کنید

    موقعیت بدن را برای تصویربرداری بهینه ، تحرک و راحتی بیمار را تعیین کنید

    مراحل معاینه را برای بیمار توضیح دهید و به هر گونه  سوال پاسخ دهید

    برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض غیرضروری ، از اصول محافظت در برابر اشعه استفاده کنید

 

در صورت درخواست پزشک ، ممکن است تکنسین های CT نیز مسئول استفاده از ماده حاجب داخل وریدی برای برجسته کردن منطقه مورد نظر باشند. برای تشخیص قفسه سینه ، آنها ممکن است کنتراست یددار را برای نشان دادن انسداد احتمالی در قلب و عروق بزرگ انجام دهند. برای اسکن سیستم گوارشی ، آنها ممکن است ماده حاجب خوراکی را برای تقویت آناتومی دستگاه گوارش استفاده کنند.

در طی اسکن ، فناوری CT در یک اتاق جدا از بیمار خواهد بود و از طریق دستگاه مخابره داخل ساختمان ارتباط برقرار می کند. سپس تکنسین CT با استفاده از اسکنر فرآیند تصویربرداری را تسهیل می کند ، اطمینان حاصل کند که تصاویر واضح و با کیفیت برای بررسی رادیولوژیست است.

 

پس از اسکن ، تکنسین CT به سوال های بعدی بیمار پاسخ می دهد ، به بیمار کمک می کند تا از اسکنر خارج شود و آنها را به بخش دیگری از مرکز پزشکی منتقل می کند یا آنها را از مرکز تصویربرداری اسکورت می کند. در بعضی موارد ، رادیولوژیست ممکن است در مورد تفسیر تصاویر با تکنسین CT مشورت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در حالی که انجام سی تی اسکن مسئولیت اصلی آنها است ، فناوری شناسان سی تی همچنین:

 

    برای اطمینان از تمیز بودن ، ایمن بودن و عملکرد صحیح تجهیزات ، گرمایش و کالیبراسیون روزانه لوله را انجام دهید

    برای جلوگیری از آلودگی باکتریها ، روشهای سختگیرانه عقیم سازی را دنبال کنید و روشهای تمیزکاری آسپتیک را انجام دهید.

    برای ارزیابی تکنیک های مختلف و بهبود کیفیت کلی با تیم های تضمین کیفیت داخلی و شخص ثالث همکاری کنید.

 

یک تکنسین توموگرافی رایانه ای چقدر درآمد دارد؟

 

حقوق CT CT رقابتی است و این شغل در سالهای آینده چشم انداز امنیت شغلی را به افراد ارائه می دهد. طبق موارد مختلف ، متوسط ​​دستمزد سالانه CT CT در ایالات متحده از ژوئن 2021 حدود 64000 دلار است - بسته به موقعیت و سطح تجربه ، متوسط ​​دامنه پرداخت بین 47000 تا 91000 دلار است.

 

علاوه بر این ، اداره آمار کار ایالات متحده تخمین می زند که تقاضا برای تکنسین های رادیولوژی ، که شامل فناوری شناسان CT است ، تا سال 2029 7٪ افزایش یابد - سریعتر از نرخ رشد متوسط ​​شغل 4٪ پیش بینی شده.

 

حقوق CT CT به عوامل کلیدی مانند گواهینامه ها ، تحصیلات ، مهارت های اضافی و تجربه وابسته است.

چگونه می توان یک تکنسین  CT  شد.

 

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک تکنسین CT برای اکثر افراد ، مدرک کاردانی از یک برنامه معتبر در یک زمینه مربوط به مطالعه مانند:

 

    رادیوگرافی

    فناوری رادیولوژیک

    علوم رادیولوژی

    فناوری پزشکی هسته ای

    سونوگرافی پزشکی تشخیصی

 

برای افزایش فرصت های شغلی ، دامنه دستمزد و اشتغال ، بسیاری از تکنسین های CT مدرک لیسانس را در فناوری رادیولوژیک مانند لیسانس علوم در علوم تصویربرداری آنلاین دنبال می کنند. پس از فارغ التحصیلی از یک برنامه معتبر و تکمیل آموزش خاص در توموگرافی کامپیوتری ، افراد پس از آن باید بمانند و آزمون رجیستری CT خود را ، که توسط رجیستری فناوری های رادیولوژیک آمریکا (ARRT)  برگزار می شود ، بگذرانند تا بتوانند به عنوان یک تکنسین CT کار کنند.

 

بیش از 75٪ ایالات دارای قوانین صدور مجوز هستند که عمل فن آوری رادیولوژیک را پوشش می دهد. در این ایالت ها قبل از اینکه به عنوان یک تکنسین سی تی فعالیت کنیم باید مجوز اخذ شود. ایالات متفاوت است ، اما اکثر آنها گواهینامه را از این طریق قبول می کنند:

 

    رجیستری فناوری های رادیولوژیک آمریکا (ARRT)

    هیئت صدور گواهینامه فناوری پزشکی هسته ای (NMTCB)

 

درباره تبدیل شدن به فناوری CT بیشتر بدانید

 

دانشگاه از سال 1992 پیشرو در ارائه مدارک برجسته مراقبت های بهداشتی است. امروز ، این دانشگاه آموزش پیشتاز و اعضای هیئت علمی اختصاصی را ارائه می دهد که متعهد هستند به دانشجویان در دستیابی به مسیرهای شغلی پزشکی هیجان انگیز ، از جمله تکنسین های CT کمک کند.

حقوق CT CT جذاب است و این نقش امنیت شغلی و فرصتی را برای یک حرفه کاملاً پرتحرک در صنعت مراقبت های بهداشتی فراهم می کند. درباره اینکه فناوری CT چیست و اینکه چگونه می توانید با کارشناسی علوم تصویربرداری آنلاین در دانشگاه به اهداف شغلی خود برسید ، بیشتر بدانید.

بیمارستانها موسسه های بزرگ و پیچیده ای با بخش های مختلف هستند که اگرچه بعضی اوقات به طور جداگانه عمل می کنند ، اما همه آنها در جهت یک هدف کار می کنند: ارائه خدمات و مراقبت بهینه از بیماران و کارکنان خود. از واحد جراحی گرفته تا اتاق اورژانس و بخش مراقبت ویژه نوزادان ، این نهادها شامل بخشهای زیادی هستند که به مدیریت و مدیریت برجسته ای نیاز دارند. مدیران بخش بیمارستان وظیفه کارکنان ، نظارت بر عملیات ، تعیین اولویت ها و مدیریت بودجه را - در میان بسیاری از وظایف دیگر - دارند تا اطمینان حاصل شود که بیمارستان می تواند به طور موثر کار کند. چگونه مدیر بخش بیمارستان می شوید و این نقش چگونه است؟

نقش مدیر بخش بیمارستان

 

وظایف اصلی مدیر بخش بیمارستان هدایت ، نظارت و هماهنگی خدمات بهداشتی در بخش آنها است. به عنوان مثال ، فردی که ناظر بر بخش جراحی است ، تأیید می کند که هر جراحی تیم لازم از پزشکان و پرستاران را برنامه ریزی کرده است.

مدیران بخش های بیمارستان همچنین بر بودجه جراحی نظارت می کنند و تعیین می کنند که چه تجهیزات جدیدی می توان خریداری کرد یا مثلاً چه جراحی هایی را می توان انجام داد.

انجام کار عملیاتی

 

همانطور که مدیر بخش بیمارستان به طور موثر بخش مربوطه خود را اداره می کند ، آنها بر همه کارهای عملیاتی و دفتری نظارت می کنند. این شامل:

 

    تعیین بودجه ها

    سفارش لوازم

    اداره حقوق و دستمزد

    به عنوان رابط بین سایر ادارات یا هیئت مدیره خدمت می کند

    اطمینان از رعایت قوانین و مقررات

 

همه این وظایف برای ادامه فعالیت بخش لازم است. به عنوان مثال ، مدیر بخش کاردرمانی بر برنامه ریزی بیمار نظارت می کند. علاوه بر این ، آنها با بخش سوابق پزشکی برای جمع آوری سوابق بیمار کار می کنند. این وظایف ممکن است برای مدیر بخش پرستاری کمی تغییر کند. آنها به جای برنامه ریزی بیمار ، بر برنامه پرستاران نظارت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که به طور مناسب کارمند هستند.

پرسنل ، آموزش و نظارت

 

علاوه بر عملیات دپارتمان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف و دستیابی به اهداف

 

از همه مهمتر ، فرد در این نقش اهداف بخش را تعیین می کند و برنامه ای برای دستیابی به آنها ایجاد می کند. برای تعریف این اهداف ، مدیر با کارمندان در بخش مربوطه خود کار می کند و همچنین با مدیر ارشد همکاری می کند.

 

 

دانشگاه  مختلف و بزرگ می توانند عقاید و تاریخچه آنها را به جنبش های اصلاح بهداشت و درمان و بهداشت که توسط کلیسای Adventist هفتمین روز در دهه 1800 آغاز شده است ، ردیابی کنند. در سال 1866 ، این کلیسا اولین بیمارستان خود را در بتل کریک ، میشیگان افتتاح کرد و شروع به انتشار "اصلاح کننده بهداشت" کرد. در سال 1872 ، این کلیسا اولین کالج خود را در بتل کریک افتتاح کرد.

 

سیستم آموزشی Adventist خدمت شفابخشی مسیح را به 1.8 میلیون دانش آموز در 7579 مدرسه در سراسر جهان گسترش می دهد. AHU یکی از 114 دانشگاه و کالج Adventist است که در سراسر جهان فعالیت می کند. سیستم آموزشی Adventist یکی از بزرگترین سیستمهایی است که توسط یک فرقه مسیحی پروتستان اداره می شود.

تاریخچه AHU

 

 

 

 

 

 

مرزها را تعیین کنید

 

برای پرستاران تعیین مرزهای شخصی و شغلی مهم است.

 

این مسئله برای پرستارانی که در یک روز خاص "در حال تماس" هستند دشوارتر است. در روزهای تعطیل ، ترک کار در محل کار مهم است. این ممکن است به معنای خاموش کردن هشدارهای ایمیل ، متن و اعلان های ایمیل محل کار باشد. این همچنین به معنای جلوگیری از اخلال در امور شخصی یا خانوادگی است. تماس های شخصی یا بررسی مداوم دستگاه های دیجیتال آنلاین در محل کار می تواند احساس ضعف یا کشیدگی بیش از حد لاغری کند.

بفهمید چه چیزهایی قابل کنترل و کنترل نیستند.

 

هنوز یک قدم مهم دیگر برای از بین بردن استرس پرستار در محل کار ، تصدیق آنچه قابل کنترل است و چه چیزی نیست.

 

به عنوان مثال ، پرستاران ممکن است قادر به کنترل ساعات طولانی کار خود نباشند. با این حال ، آنها می توانند در طول یک شیفت طولانی وقفه های سلامت روان را انجام دهند و پس از آن برای مراقبت از خود وقت بگذارند. علاوه بر این ، پرستاران همیشه نمی توانند همکاران خود را انتخاب کنند ، اما آنها می توانند ارتباط واضح و با افراد تیم خود را انتخاب کنند.

به طور خلاصه و واضح ارتباط برقرار کنید

 

وضوح در ارتباطات یکی دیگر از ابزارهای مهم در کنترل استرس در محیط کار است.

 

پرستاران به طور منظم اطلاعات را با پزشکان ، تکنسین ها ، بیماران و اعضای خانواده به اشتراک می گذارند. چنین ارتباطی می تواند استرس زا باشد ، به خصوص اگر با نیاز به رسیدگی به تشخیص های دشوار و درمان های سخت به روشی دلسوزانه و دلسوزانه متعادل باشد.

 

یک راه خوب برای به حداقل رساندن بار ارتباطی این است که ایمیل های متنی ، متن ها و گزارش های حضوری ساده و قابل ذکر باشد.

یک رژیم غذایی سالم و ورزش داشته باشید

 

سرانجام ، پرستاران می توانند با حفظ تغذیه سالم و ورزش منظم ، استرس را از خود دور کنند.

 

استرس اغلب منجر به تغذیه نامناسب می شود. فست فود مناسب است و هورمون های استرس می توانند ولع مصرف این غذاهای چرب ، شور یا شیرین را افزایش دهند. موارد زیر چند روش برای تقویت تغذیه سالم تحت استرس است.

 

    قبل از شروع شیفت خوردن یک وعده غذایی سالم و سیرکننده

    میان وعده های سالم را به کار خود بیاورید ، نه اینکه به ماشین های فروش فست فود یا غذاهای بی ارزش متکی باشید

    انتخاب چای سبز به جای قهوه

    نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز ، برخلاف سودا یا آب

 

علاوه بر این ، ورزش منظم می تواند روشی دلپذیر و موثر برای مقابله با استرس باشد. با ورزش اندورفین آزاد می شود. هورمون های "احساس خوبی" دارند که می توانند اضطراب و افسردگی را خنثی کنند. همچنین فرصتی برای پاکسازی ذهن و مقابله با برخی از تأثیرات جسمی ناخواسته استرس مانند ضربان قلب ناسالم و سطح قند خون فراهم می کند.

منابع مدیریت استرس پرستار

 

برای بینش بیشتر در زمینه مقابله با استرس پرستار ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

    موبایل آمریکایی ، "4 راه برای پرستاران جدید برای مقابله با استرس". دریابید که چگونه افراد تازه وارد این حرفه می توانند استرس را وادار کنند.

    ذهن بسیار خوب ، "9 روش ساده برای مقابله با استرس در محل کار". برخی از تکنیک های اضافی را برای رفع استرس در محیط کار کشف کنید.

، "راه های کنترل استرس". از مدیریت استرس بینش بیشتری کسب کنید.

 

نقش رهبر پرستار در کاهش استرس در محیط کار

 

رهبران و سرپرستان پرستار نیز در به حداقل رساندن استرس در محیط کار نقش دارند. در واقع ، یکی از مهمترین مسئولیت های پرستار پرستار ایجاد یک فضای حرفه ای است که در آن پرستاران قادر به انجام بهترین کار خود هستند و از بیماران مراقبت می کنند بدون اینکه فشارهای روحی در محل کار آنها بیش از حد سنگین شود.

ایجاد محیط های کاری سالم

 

رهبران پرستار می توانند گام های خاصی برای توسعه و پرورش محیط های کاری مطلوب بردارند.

به تعادل کار و زندگی احترام بگذارید

 

رهبران و مدیران پرستار باید با پرهیز از ارسال پیام های متنی یا نامه های الکترونیکی ، از تعادل کار و زندگی تیم های خود پشتیبانی کنند.

از شکستگی های سلامت روان اطمینان حاصل کنید.

 

همچنین برای رهبران پرستار مهم است که سیاست هایی را اجرا کنند که همه کارمندان را ملزم به استراحت منظم در طول روز کاری خود کند.

مسئولیت ها و انتظارات را روشن کنید.

 

رهبران پرستار می توانند عدم اطمینان را از محل کار با ترسیم مجدانه انتظارات برای هر تیم برطرف کنند.

خطوط باز ارتباطی ایجاد کنید.

 

رهبران پرستار می توانند اطمینان حاصل کنند که همه پرستاران تیم می دانند چگونه و چه زمانی می توانند نظرات خود را بیان کنند یا نگرانی های مشترکی را به اشتراک بگذارند.

COVID-19  و استرس در محل کار

 

بیماری همه گیر COVID-19 باعث افزایش استرس در محیط های بهداشتی شده است. رهبران پرستار می توانند تیم های خود را برای مقابله با این عوامل فشار آور مجهز کنند.

پرستاران از راه دور و استرس  COVID-19

 

در طی همه گیری ، بسیاری از پرستاران به کار از راه دور روی آورده اند. کار از راه دور می تواند برای برخی از پرستاران منزوی باشد و این خود استرس زا است. رهبران پرستار می توانند چک های منظم یک به یک و دسته های تیم مجازی را برنامه ریزی کنند. علاوه بر این ، رهبران پرستار می توانند کلمات تأییدی را به اشتراک بگذارند ، و به تیم خود یادآوری می کنند که حتی در حالی که از راه دور کار می کنند ، تلاش آنها در زندگی بیماران تغییر می کند.

پرستاران خط مقدم و استرس  COVID-19

 

برای پرستاران مبارزه با COVID-19 در خط مقدم ، رهبران پرستار می توانند به طور منظم پروتکل ها و روش های ایمنی پرسنل و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض ویروس را بررسی کنند. مسائل ایمنی COVID-19 منبع اصلی استرس در محیط کار است. رهبران پرستار می توانند روشن کنند که آنها هر کاری از دستشان بر می آید انجام می دهند.

 

 

 

کنار آمدن با استرس پرستار

 

استرس بخشی طبیعی از زندگی است ، اما برخی از مشاغل به طور خاص چالش برانگیز هستند. پرستاری یک نمونه برجسته است. با این حال ، با داشتن استراتژی های مناسب ، پرستاران می توانند در کنترل و کاهش استرس خود پیشگام باشند - و کار خود را به ویژه تحقق بخشند.

 

زمینه

 

پرستاری به عنوان یک شغل سخت درک می شود. اگرچه تحقیقات گذشته ثابت کرده است که استرس بر سلامت پرستاران در رابطه با کیفیت زندگی تأثیر می گذارد ، رابطه بین استرس و رفتارهای مراقبتی نسبتاً بررسی نشده باقی می ماند ، به خصوص در محیط کار یونان ، جایی که این اولین بار است که این مسئله خاص در حال مطالعه است. هدف بررسی و کاوش همبستگی در میان استرس شغلی ، رفتارهای مراقبتی و کیفیت زندگی آنها در ارتباط با سلامتی بود.

مواد و روش ها

 

یک مطالعه همبستگی از پرستاران (N = 246) که در واحدهای دولتی و خصوصی کار می کردند در سال 2013 در یونان انجام شد. این متغیرها با استفاده از سه ابزار تحقیق عملیاتی شدند: (1) مقیاس استرس گسترده پرستاری (ENSS) ، (2) نظرسنجی سلامت SF-12 و (3) پرسشنامه رفتارهای مراقبتی  (CBI) تجزیه و تحلیل تک متغیره و چند متغیره انجام شد.

 

 

تماس با مرگ ، بیماران و خانواده های آنها ، درگیری با سرپرستان و عدم اطمینان از اثر درمانی باعث ایجاد فشار روانی در بین شرکت کنندگان شد. همبستگی منفی معناداری در میان استرس کل و چهار بعد CBI مشاهده شد. عوامل استرس خاص پیش بینی کننده قابل توجه و مستقلی از هر بعد CBI بودند. درگیری با همکاران به عنوان یک عامل پیش بینی کننده مستقل برای تأیید حضور انسان ، دانش و مهارت های حرفه ای و ابعاد احترام بیمار ، درگیری با پزشکان برای احترام به بیمار مشخص شد ، در حالی که تعارض با سرپرستان و عدم اطمینان در مورد ابعاد درمان پیش بینی مستقلی برای مثبت بودن اتصال سرانجام ، فاکتور استرس تبعیض به عنوان پیش بینی کننده مستقل کیفیت زندگی مرتبط با سلامت جسمی آشکار شد.

 

استرس شغلی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت پرستاران تأثیر منفی می گذارد ، در حالی که می تواند به عنوان یک تأثیر بر نتایج بیمار در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

 بیش از 100 سال است که به متخصصان مراقبت های بهداشتی آموزش می دهد. در سال 1913 ، هنگامی که بیمارستان فلوریدا (AdventHealth Orlando) برنامه آموزشی پرستاری را آغاز کرد ، بذر آنچه بعداً به AHU تبدیل می شود کاشته شد. چند دهه بعد ، بیمارستان برنامه هایی را در رادیوگرافی (1962) ، پرستاری عملی (1964) و سونوگرافی (1988) اضافه کرد. در سال 1992 ، کالج علوم بهداشتی بیمارستان فلوریدا هنگام تلفیق این چهار برنامه متولد شد. در سال 1998 ، دانشکده کارشناسی علوم پرستاری را اضافه کرد و آن را به یک موسسه اعطای لیسانس تبدیل کرد. AHU ارائه برنامه های تحصیلات تکمیلی را در سال 2008 آغاز کرد. اولین مدرک ارائه شده فوق لیسانس در بیهوشی پرستار بود. در سال 2011 ، دانشگاه یک برنامه کارشناسی ارشد در کاردرمانی اضافه کرد. در سال 2013 ، این مدرسه یک برنامه کارشناسی ارشد را در مدیریت بهداشت اضافه کرد. یک برنامه کارشناسی ارشد در مطالعات دستیار پزشک در سال 2015 دنبال شد. در سال 2016 ، AHU شروع به ارائه اولین مدرک دکترا در فیزیوتراپی کرد. در سال 2018 ، درجه دکتری تمرین بیهوشی پرستار (DNAP) اضافه شد.

 

AHU در سال 2001 ، زمانی که AHU Online تأسیس شد ، یکی از اولین پذیرندگان آموزش آنلاین بود. دانشکده شروع به ارائه برنامه های کارشناسی آنلاین در سونوگرافی پزشکی تشخیصی ، پرستاری و علوم رادیولوژی کرد. AHU Online همچنین مدرک کارشناسی ارشد در پرستاری و مدیریت بهداشت و برنامه های گواهی در تصویربرداری پیشرفته را ارائه می دهد. ما همچنان کارهایی را آغاز می کنیم که توسط آن کلیسای کوچک در قرن نوزدهم آغاز شده و تحول ، نوآوری و خبرهای خوبی را به زندگی دانشجویان و بیمارانمان وارد کرده است. AHU Online دارای میراث آموزشی غنی است. با استفاده از این میراث ، ما به عنوان م anسسه ای متعهد به توسعه متخصصان مراقبت های بهداشتی ماهر که ارزش های شفابخش مسیح را دارند متعهد خواهیم شد.

 

پرستاران می توانند استرس حاد را تجربه کنند. به هر حال ، آنها اغلب در حالی که از چندین بیمار مراقبت می کنند ، ساعتهای طولانی و نامنظمی را در محیط های پرجنب و جوش انجام می دهند و در بعضی مواقع مخاطرات به معنای واقعی مرگ و زندگی است. بیماری همه گیر COVID-19 میزان استرس را حتی برای پرستاران در هر نقطه بیشتر کرده است. بر اساس یک مطالعه ، تقریباً نیمی از پرستاران می گویند که آنها سطح استرس متوسط ​​تا زیاد را تجربه می کنند ، با بیش از 60 درصد خستگی عاطفی.

 

سطح استرس بالا می تواند بر سلامتی و سلامتی پرستار تأثیر بگذارد ، حتی انرژی او را کاهش می دهد و تفکر انتقادی او را مختل می کند. در حالی که استرس پرستار بخشی از کار است ، می توان اقدامات خاصی را برای مقابله با آن انجام داد. برخی از بهترین استراتژی ها را برای کنترل استرس پرستار در محل کار در نظر بگیرید.

استرس پرستار: علل و پیامدها

 

عوامل بسیاری باعث می شود که حرفه پرستاری به طور منحصر به فردی استرس زا باشد. اثرات تجمعی این استرس می تواند تأثیرات خود را بر سلامت جسمی و سلامت عاطفی پرستاران بگذارد.

دلایل شایع استرس پرستار

 

درک اینکه استرس پرستار از کجا ناشی می شود ، یکی از مهمترین مراحل برای رفع آن است. تعدادی از عوامل زمینه ساز در ایجاد فشارهای روانی مرتبط با این شغل نقش دارند.

 

    پرستاری به مهارت بالایی نیاز دارد: حرفه پرستاری خواستار استفاده مداوم از مهارت های سطح بالا و تیزبینی فنی است. این یک شغل طاقت فرسای ذهنی است که به شما امکان نمی دهد "از اتاق خارج شوید" یا از طریق خلبان خودکار کار کنید.

    محیط مراقبت های بهداشتی کار گروهی را می طلبد: پرستاران همچنین ملزم به کار یکپارچه با پزشکان و سایر پرستاران هستند. مشکلات ارتباطی و برخوردهای شخصیتی اجتناب ناپذیر است و می تواند منجر به استرس و ناامیدی شود.

    پرستاری شغل 24 ساعته است: پرستاران اغلب شیفتهای بسیار طولانی کار می کنند ، که می تواند از نظر عاطفی مالیات و از نظر جسمی خسته کننده باشد.

    پرستاران با بار عاطفی روبرو هستند: پرستاران باید مرتباً با بیماری ، مرگ و میر و غم روبرو شوند ، همه اینها می تواند منجر به فشارهای عاطفی قابل توجهی شود.

    تعامل با بیماران و خانواده ها می تواند دشوار باشد: برقراری ارتباط با بیماران و عزیزانشان می تواند مالیات باشد. پرستاران باید همدل و واضح باشند زیرا در مورد تشخیص ها و روش های درمانی توضیح می دهند ، که ممکن است طاقت فرسا باشد.

 

علاوه بر برخی از این نکات خاص پرستاری ، متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز می توانند به همان دلایلی که افراد دیگر مشاغل دارند استرس داشته باشند: از جمله مسائل مربوط به حقوق و مزایا ، درگیری با ناظران مستقیم یا چالش های ناشی از کمبود زندگی کاری تعادل

تأثیرات سلامت جسمی استرس پرستار.

 

 

 

 

به عنوان مثال ، یکی از این اهداف می تواند کاهش زمان انتظار بیمار در ER باشد. پس از تعریف هدف مشخص ، مدیر بخش بیمارستان یک برنامه عملیاتی و استراتژی مانند افزایش تعداد کارکنان وظیفه خود در ساعات یا روزهای پرترافیک ایجاد می کند. رهبری آنها واحدی را ایجاد می کند که بهترین کیفیت مراقبت های بهداشتی را فراهم می کند ، در عین حال سود و کارایی را به حداکثر می رساند.

شرایط ورود به این مسیر شغلی

 

با توجه به مسئولیت نقش ، داوطلبان باید شرایط خاص ، اغلب دقیق را داشته باشند.

آموزش و پرورش

 

مدیران بخش های بیمارستان حداقل باید مدرک کارشناسی در مدیریت بهداشت ، مدیریت مراقبت های بهداشتی ، پرستاری یا سایر رشته های مرتبط داشته باشند. این مهارت های مدیریتی لازم ، و همچنین دانش اخلاقی ، تحلیلی و تجاری را فراهم می کند.

مدرکی که نه تنها به مراقبت های بهداشتی متمرکز است بلکه مدیریت بازرگانی نیز به هر دو طرف مدیریت بیمارستان پرداخته است - طبق اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) ، مدیریت مراقبت های بهداشتی را به عنوان یک مدرک کارشناسی ایده آل برای آماده سازی شما برای نقش مدیر بخش بیمارستان تبدیل می کند.

در حالی که یک مدرک کارشناسی برای باز کردن درهای سطح ابتدایی کار می کند ، افرادی که برای تبدیل شدن به مدیر بخش بیمارستان تلاش می کنند ، احتمالاً به آموزش ارائه شده توسط یک برنامه تحصیلات تکمیلی نیاز دارند. برنامه های ارائه شده مدرک کارشناسی ارشد ، مانند کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت (MHA) ، به طور معمول شامل یک دوره آموزش اداری تحت نظارت در بیمارستان یا سایر مراکز بهداشتی است.

تجربه

 

برای پیشرفت در مدیریت بخش بیمارستان ، تجربه نیز لازم است. شروع یک نقش اداری یا اداری گام اولیه است. مشاغل دیگر برای کسب تجربه قبل از تصدی سمت مدیریتی مانند مدیر بخش بیمارستان ، شامل تکنسین سوابق پزشکی ، دستیار اداری و دبیر امور مالی در یک بخش خاص بیمارستان هستند.

حقوق و چشم انداز شغلی

 

طبق BLS ، متوسط ​​دستمزد سالانه مدیران بخش های بیمارستان در سال 2020 112،870 دلار بوده است. بعلاوه ، BLS پیش بینی کرده است که اشتغال در این زمینه بین سالهای 2019 و 2029 با رشد 32 درصدی روبرو شود. این رشد بسیار سریعتر از متوسط ​​(4٪) است - این تأثیر رشد کودکانی است که نیاز به خدمات پزشکی دارند.

سفر خود را در دانشگاه AdventHealth شروع کنید

 

اولین قدم در این حرفه کسب مدرک لیسانس است. لیسانس علوم مدیریت بهداشت و درمان دانشگاه AdventHealth از طریق دوره های مربوط به سیستم های اطلاعات سلامت ، حسابداری ، منابع انسانی ، امور مالی و موارد دیگر ، دانش دانش و تجارت را به دانش آموزان ارائه می دهد. تحصیلات خود را در دانشگاه AdventHealth گسترش دهید تا تأثیرگذار باشد و تغییرات مثبتی در صنعت بهداشت و درمان ایجاد کند.

مطالب پیشنهادی

مدیریت بهداشت و درمان در مقابل اداره بهداشت

تاکتیک های رهبری بیمارستان در طی یک بحران

چگونه مدیر مطب پزشکی شوید

 

 

 

 

 

 

 

وی گفت: از آنجا که بیماران فاقد همراه هستند ، پرستاران مجبورند زمان بیشتری را در اتاق بیماران مسن ، کم شنوا و کم بینا بگذرانند.

 

وی افزود: "متأسفانه ، علیرغم تجهیزات حفاظتی ، در این شرایط ما تحت بار ویروس طولانی و شدید قرار می گیریم."

وی با تأکید بر اینکه اقدامات محافظتی در برابر ویروس به طور جدی انجام می دهند ، گفت: آنها از سرپوش ، دستکش و عینک استفاده می کنند و ماسک های جراحی را روی ماسک های درجه 95 N خود می گذارند.

 

"بیشتر اوقات ، ما نمی توانیم وعده های غذایی خود را در کافه تریا بخوریم. ما به نوبت با دوستان خود در اتاق پرستاران غذا می خوریم تا همزمان از برداشتن ماسک خود جلوگیری کنیم. "

 

وی با تأکید بر اینکه سیستم های تهویه مطبوع در بخش برای جلوگیری از گردش هوا خاموش هستند ، گفت که کار در آنجا بسیار دشوار است ، به ویژه در تابستان ، زیرا آنها باید لایه لایه لباس بپوشند.

پرستاران بیشتری برای کاهش حجم کار نیاز دارند

 

"کار مداوم منجر به خستگی و حواس پرتی می شود. بعضی اوقات وقتی خیلی سخت کار می کنیم ، یکدیگر را بررسی می کنیم تا ببینیم آیا از تجهیزات محافظتی شخصی خود به درستی استفاده کرده ایم یا نه. "

 

وی در ادامه گفت که شرایط سخت کاری بر آنها تأثیر گذاشته است زیرا بسیاری از آنها در خانه های جداگانه ای برای جلوگیری از انتشار ویروس به خانواده های خود اقامت دارند.

 

"دوستان من که ازدواج کرده و دارای فرزند هستند بسیار دشوار است که به فرزندان خود توضیح دهند که چرا نمی توانند به خانه خود بروند. الگوهای خانوادگی متزلزل شده است. "

 

از آنجا که پرستاران بیش از یک سال در خط مقدم مبارزه با ویروس پیشگام بوده اند ، بوزکایا گفت که آنها انتظارات مشخصی در مورد مراقبت بهتر از بیماران و همچنین محافظت از سلامت عمومی دارند.

 

وی گفت: "اگر پرستار بیشتری داشتیم ، می توانیم انعطاف پذیر عمل کنیم و کمتر در معرض ویروس قرار بگیریم."

 

 

"من مادرم را در یک واحد درمان کردم"

 

بوزکایا گفت مادر وی نیز از نظر ویروس مثبت است و برای مدتی در بیمارستان بستری شد.

 

"به عنوان یک پرستار و دختر مادرم ، من یک تجربه فراموش نشدنی داشتیم در حالی که من مشغول انجام وظیفه بودم. وقتی دیدم او تب دارد یا درد می کند ، حرفه ای بودن برای من بسیار دشوار بود. "

 

"من به درمان مادرم کمک کردم و با دستان خودم او را از بیمارستان مرخص کردم. من مانند بهترین احساس در جهان بودم. "

 

بوزکایا به عنوان یک پرستار که تابستان سال گذشته خود از ویروس بهبود یافت ، گفت که پرستاران پس از 10 روز انزوا در صورت منفی بودن آزمایش ، به کار خود برمی گردند.

 

بر اساس ارقام جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده ، از دسامبر 2019 ، این بیماری بیش از 3.35 میلیون نفر در 192 کشور و منطقه جان خود را از دست داده است.

 

بیش از 161.94 میلیون مورد در سراسر جهان گزارش شده است. ایالات متحده ، هند و برزیل از نظر تعداد موارد ، بیشترین آسیب دیده را دارند.

بیش از 3.88 میلیارد دوز واکسن کرونا ویروس کرونا تاکنون در سراسر جهان تجویز شده است و طبق گزارش دنیای ما در داده ها ، وب سایت پیگیری وابسته به دانشگاه آکسفورد ، ترکیه روز دوشنبه در میان 10 کشور برتر در موارد زخم قرار گرفته است.

 

چین ، جایی که ویروس کرونا در اواخر سال 2019 آغاز شد ، با بیش از 1.55 میلیارد تزریق واکسن در سراسر کشور در رتبه اول جهانی قرار دارد. طبق داده های موجود ، هند با تقریباً 433.2 میلیون ضعف از آن پیروی می کند.

 

این فهرست بیشتر در کشورهای غربی ادامه دارد و ایالات متحده 341.82 میلیون عکس ، برزیل 131.97 میلیون ، آلمان 89.39 میلیون ، انگلیس 83.72 میلیون ، ژاپن 77.73 میلیون و فرانسه 68.06 میلیون شلیک کرده است.

 

ترکیه تاکنون بیش از 66.81 میلیون عکس واکسن تزریق کرده است ، و این رتبه نهم در سراسر جهان است ، در حالی که بیش از 39.67 میلیون نفر یک بار تزریق کرده اند.

 

از آنجا که واکسن های به طور کلی در هر دو دو دوز جداگانه تجویز می شوند ، تعداد واکسن های تجویز شده به معنی تعداد یکسان افراد نیست.

 

 

 

خلاصه فصل

در این فصل پس از تشریح روش پژوهش حجم جامعه و نمونه مورد مطالعه به تشریح نمونه گیری پرداخت­هایم. پس از آن ابزار جمع آوری اطلاعات و همچنین روایی و پایایی این ابزار. در نهایت روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح گردیده­اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم

یافته‌های تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مقدمه

     در این فصل داده­های جمع­آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همان­طور که قبلاً ذکر شده است، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین بوده است بدین منظور در این فصل ابتدا مشخصات جمعیت­شناختی پاسخگویان در قالب جداول و نمودارهای توصیفی آورده شده است؛ سپس به منظور تحلیل داده ها و ازمون فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزارPLS  استفاده شده است.

ویژگی های جمعیت شناختی

4-2-1- ویژگی های جمعیت شناختی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین

 

      در تحقیق حاضر مشخصات پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین که به پرسشنامه پاسخ گفته­اند، از سه منظر جنسیت، وضعیت تاهل،سابقه کاری مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه ویژگی جمعیت شناختی بر در قالب جداول و نمودار­های توصیفی ارایه می­گردد.

4-2-1-1- جنسیت

جدول(4-1) و شکل(4-1) مشخصات پاسخگویان را به لحاظ جنسیّتی نشان می­دهد.

 

جدول(4-1): توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب جنسیّت

درصد تجمعی

درصد

 

جنسیت

39.8

39.8

39

مرد

100

60.2

59

زن

 

100

98

جمع

 

 

 

جدول(4-1) و شکل(4-1) نشان می­دهد که از مجموع 98 نفر از پاسخ­گویان به پرسشنامه­ها در تحقیق حاضر 39.8 درصد پاسخگویان یعنی 39 نفر مذکر و 60.2 درصد یعنی 59  نفر مونث می­باشند. به طور کلی آن­چه از این جدول قابل برداشت می­باشد این است که بیشترین درصد پاسخ­گویان این تحقیق را زنان تشکیل می­دهند.

4-2-1-2- وضعیت تاهل

جدول(4-2) و شکل(4-2) مشخصات پاسخگویان را به لحاظ وضعیت تاهل نشان می­دهد.

 

جدول(4-2): توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب وضعیت تاهل

درصد تجمعی

درصد

 

جنسیت

45.9

45.9

45

مجرد

100

54.1

53

متاهل

 

100

98

جمع

 

شکل(4-2): توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب وضعیت تاهل

جدول(4-2) و شکل(4-2) نشان می­دهد که از مجموع 98نفر از پاسخ­گویان به پرسشنامه­ها در تحقیق حاضر 45.9درصد پاسخگویان یعنی 45 نفر مجرد و 54.1درصد یعنی 53 نفرمتاهل می­باشند. به طور کلی آن­چه از این جدول قابل برداشت می­باشد این است که بیشترین درصد پاسخ­گویان این تحقیق را متاهلین تشکیل می­دهند.

 

4-2-1-3- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سوابق کاری

جدول(4-3) و شکل(4-3) مشخصات پرستاران را به لحاظ سوابق کاری رانشان می­دهد.

جدول(4- 3): توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب سوابق کاری

درصد تجمعی

درصد

فراوانی

میزان سوابق

33.7

33.7

33

کمتر از 10سال

63.3

29.6

29

بین 20-10 سال

100

36.7

36

بیشتر از 20 سال

 

100

98

جمع

 

 

شکل(4-3): نمودار توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب سوابق کاری

جدول(4-3) و شکل(4-3) نشان می­دهد که از مجموع 98 نفر از افراد شرکت کننده در تحقیق حاضر 33.7درصد یعنی 33  نفر کمتر از 10 سال ، 29.6درصد یعنی 29 نفر بین20-10سال و36.7درصد یعنی36 نفربیشتر از 20 سال کاری دارند. به طور کلّی با توجّه به جدول(4-4) و شکل(4-4) می­توان فهمید که پاسخگویان بیشتر از 20 سال سابقه کاری دارای فراوانی بالاتری نسبت به بقیه گروه­ها می­باشند.

آمار استنباطی

در بخش آمار استنباطی، به جهت پاسخ به سوالات تحقیق، همانگونه که در فصل سوم عنوان شده است، ابتدا از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن نوع توزیع داده ها، همچنین با استفاده از آزمون t-test، به بررسی وضعیتافسردگی  پرستاران  پرداخته  شده است.

4-3-1 آزمون نرمال بودن متغیرها

به منظور مشخص شدن توزیع داده ها از این آزمون استفاده می شود. در این آزمون اگر سطح معناداری  (Sig) بدست آمده برای هر متغیر بزرگتر از مقدار خطای (α) 05/0 باشد در این صورت فرضیه H0 تایید شده و گفته می شود که توزیع داده ها نرمال است. فرض آماری این آزمون به صورت زیر نوشته می شود:

H0: داده ها نرمال است ( داده ها از جامعه نرمال آمده اند)

H1: داده ها نرمال نیست ( داده ها از جامعه نرمال نیامده اند)

جدول 4-4 نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف را برای تمامی متغیرهای تحقیق نشان می­دهد.

جدول (4-4):خلاصه نتایج حاصل از آزمون کولموگروف اسمیرنوف

متغیر

آماره Z

سطح معناداری

نتیجه  آزمون

روابط اجتماعی

1.232

0.096

داده ها نرمال است

سلامت جسمی

1.142

0.148

داده ها نرمال است

سلامت روانی

1.407

0.038

داده ها نرمال نیست

سلامت محیط

1.243

0.091

داده ها نرمال است

شیوع افسردگی

1.390

0.042

داده ها نرمال نیست

کیفیت زندگی

1.864

0.02

داده ها نرمال نیست

 

نتایج حاصل از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان می دهد که توزیع داده های سلامت روانی، شیوع افسردگی و کیفیت زندگی نرمال نمی باشد.و توزیع بقیه داده ها نرمال می باشد . بنابراین برای آزمون متغیرها از نرم افزار PLS که فرض نرمال بودن داده ها ضرورت ندارد، استفاده می شود.

4-3-2-آماره­های استنباطی مربوط به سوالات پژوهش

به منظور بررسی وضعیت افسردگی پرستاران از آزمون t استفاده شده است. در ادامه نتایج آزمون t برای متغیر افسردگی نشان داده شده است :

همانگونه که در فصل اول نیز اشاره شده است ابتدا در این بخش میزان شیوع افسردگی در بین پرستاران را بررسی می نماییم .

مولفه ها

Test Value = 3

 

T

درجه آزادی

سطح معنی داری

تفاضل میانگین

فاصله اطمینان برای تفاضل میانگین

حد پایین

حد بالا

افسردگی

5.322

112

0.000

0.43524

0.2732

0.5973

جدول (4-5): نتایج حاصل از آزمون T-TEST

به منظور بررسی اینکه میزان شیوع افسردگی در بین پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین چقدر بوده است ؟ همانگونه که عنوان شد، از آزمون  t استفاده شده است. بر همین اساس ابتدا  میانگین پاسخ­های بدست آمده محاسبه شده است و در ادامه عدد 3 به عنوان حد متوسط در نظر گرفته شده است. اگر میانگین بدست آمده از حد متوسط 3 بیشتر باشد، در این صورتوضعیت  متغیرافسردگی  در بین پرستاران بخش بیماران کویید19پررنگ تر می باشد. 

نتایج داده­های جدول(4-5) نشان می­دهد که مقدار t بدست آمده برای متغیر افسردگی  مقادیر T بیشتر از 645/1 بدست آمده و سطح معنی­داری(sig) آزمون برای مولفه ذکر شده کوچکتر از 05/0 می­باشد همچنین فاصله اطمینان برای تفاضل میانگین نیز نشان می­دهد که با توجه به مثبت بودن حد پایین و حد بالا، میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر می­باشد. از داده­های جدول (4-5) می­توان نتیجه گرفت این مولفه با اطمینان 95/0 در بین پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین نسبت به پرستاران مراکز عادی بالاتر است لذا در ادامه تاثیر متغیر افسردگی را بر مولفه های کیفیت زندگی مورد بررسی قرار می دهیم .

4-3-3- تحلیل عاملی تاییدی متغیر‌های پژوهش

قبل از آزمون فرضیه های تحقیق از طریق تحلیل مسیر، لازم است از صحت مدلهای اندازه گیری متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل کنیم. برای این منظور تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار آماری PLS انجام شده است. شکل های4-4 و 4-5 مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق را در حالت تخمین استاندارد و ضرایب معناداری بدون تاثیر متغییر های تعدیلگررا نشان می دهد.

شکل(4-4): نمودار مدل ساختاری در حالت تخمین استاندارد

اعداد نوشته شده بر روی خطوط در شکل (4-4) در واقع ضرایب بتا حاصل از معادله رگرسیون میان متغیر ها است که همان ضریب مسیر است.

شکل(4-5): نمودارمدل ساختاری در حالت اعداد معناداری

با توجه به اینکه اعداد معناداری مشاهده شده(شکل 4-5) برای تمامی شاخص ها بزرگتر از 1.96 است لذا معناداری ضرایب به دست آمده و صحت مدل اندازه گیری تحقیق تایید می گردد.

4-3-3- آزمون پایایی و روایی مدل اندازه گیری

با استفاده از نرم افزار آماری PLS پایایی مدل اندازه گیری(مدل های انعکاسی) از سه طریق بررسی می شود: (1) آلفای کرونباخ، (2) پایایی ترکیبی و (3) Rho-A  که در این پژوهش پایایی مدل به دو  روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شده است .

الف) آلفای کرونباخ

 

جدول (4-6):مقادیر آلفای کرونباخ

متغیر

مقدار آلفای کرونباخ

روابط اجتماعی

0.829

سلامت جسمی

0.886

سلامت روانی

0.861

سلامت محیط

0.857

شیوع افسردگی

0.906

کیفیت زندگی

0.778

شکل(4-6): نمودار مقادیر آلفای کرونباخ

ب) پایایی ترکیبی (CR)

 

بنابراین با توجه به مقادیر پایایی ترکیبی در جدول (4-7) که برای تمامی متغیرهای تحقیق بیش از 7/0 است، برازش مناسب مدل‌ اندازه‌گیری تایید می‌شود.

جدول (4-7):مقادیر پایایی ترکیبی

متغیر

پایایی ترکیبی

CR>0.7

روابط اجتماعی

0.898

سلامت جسمی

0.912

سلامت روانی

0.896

سلامت محیط

0.888

شیوع افسردگی

0.922

کیفیت زندگی

0.900

 

شکل(4-7): نمودار مقادیر پایایی ترکیبی

روایی مدل های اندازه گیری در PLS  از طریق دو شاخص روایی واگرا و روایی همگرا بررسی می شود.

 

الف) روایی همگرا 

با توجه به مقادیر AVE در جدول (4-8) و شکل (4-8) میانگین واریانس استخراج شده برای تمامی متغیرهای تحقیق از 5/0 بیشتر بوده و در نتیجه مدل اندازه گیری تحقیق از روایی همگرایی مناسبی برخوردار است.

جدول (4-8):مقادیرمیانگین واریانس استخراج شده

متغیر

مقدار میانگین واریانس استخراج شده

AVE>0.5

روابط اجتماعی

0.757

سلامت جسمی

0.597

سلامت روانی

0.590

سلامت محیط

0.503

شیوع افسردگی

0.523

کیفیت زندگی

0.818

 

شکل(4-8): نمودار مقادیر میانگین واریانس استخراج شده

 

ب) روایی واگرا     

روایی واگرایی یعنی میزان همبستگی بین شاخص‌های یک سازه با سازه‌ای دیگر. در نهایت روایی رواگرایی سومین معیار سنجش برازش مدل‌های اندازه گیری در روش PLS است. روایی واگرایی در این روش از سه طریق سنجیده می‌شود: الف) روش فورنل و لارکر؛ ب)روش بار تقاطعی ،ج) روش HTMT در این تحقیق از روش دومی برای سنجش روایی واگرایی استفاده شده است. به زعم فورنل و لارکر روایی واگرایی وقتی در سطح قابل قبولی است که میزان میانگین واریانس استخراج شده برای هر سازه بیشتر از واریانس اشتراکی بین آن سازه و سازه‌های دیگر در مدل باشد. مقادیر قطری جدول 4-9 نشان می دهد که براساس شاخص فورنل لارکر روایی واگرایی مدل در وضعیت مناسبی قرار دارد.

 

 

 

جدول (4-9):مقادیر روایی واگرایی

نام متغیر

روابط اجتماعی

سلامت جسمی

سلامت روانی

سلامت محیط

شیوع افسردگی

کیفیت زندگی

روابط اجتماعی

0.863

 

 

 

 

 

سلامت جسمی

0.882

0.873

 

 

 

 

سلامت روانی

0.825

0.836

0.877

 

 

 

سلامت محیط

0.788

0.865

0.832

0.889

 

 

شیوع افسردگی

0.819.

0.832

0.836

0.876

0.893

 

کیفیت زندگی

0.599

0.643

0.475

0.560

0.564

0.905

 

4-3-4- بررسی برازش مدل ساختاری تحقیق  (،مقدار R2، معیار Q2):

·         معیار ضریب تعیین(R2) :

    برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش، ضریب تعیین متغیرهای پنهان درون‌زای مدل محاسبه می شود.R2 معیاری است که برای متصل کردن بخش اندازه‌گیری و بخش ساختاری مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌ کار می­رود و نشان از تاثیری دارد که یک متغیر برون‌زا بر یک متغیر درون‌زا دارد. یکی از مزیت‌های اصلی روش PLS این است که این روش قابلیت کاهش خطاها در مدل‌های اندازه‌گیری و یا افزایش واریانس بین سازه‌ها و شاخص‌ها را دارد. سه مقدار 19/0، 33/0 و 67/0 عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضریب تعیین ضعیف، متوسط و قوی در نظر گرفته می شود. با توجه به جدول(4-10) مقادیر R2  بالای 33/0 بوده و نشان از برازش مناسب مدل ساختاری تحقیق دارد.

 

 

 

جدول(4-10):مقادیر R2  متغیرهای درونزا مدل

نام متغیر

            مقادیر   R2

وضعیت

روابط اجتماعی

0.671

قوی

سلامت جسمی

0.855

قوی

سلامت روانی

0.852

قوی

سلامت محیط

0.915

قوی

کیفیت زندگی

0.318

متوسط

 

·         آزمون کیفیت مدل ساختاری(Q2):

این معیار توسط استون و گیزر(1975) معرفی شد. این معیار قدرت پیش‌بینی مدل را مشخص می‌سازد. به اعتقاد آنها مدل‌هایی که دارای برازش بخش ساختاری قابل قبولی هستند، باید قابلیت پیش‌بینی شاخص‌های مربوط به سازه‌های درون زای مدل را داشته باشند. بدین معنی که اگر در یک مدل، روابط بین سازه‌ها به‌درستی تعریف شده باشند، سازه ها قادر خواهند بود تا تاثیر کافی بر شاخص های یکدیگر گذاشته و از این راه فرضیه ها به درستی تایید شوند.

کیفیت مدل ساختاری به معنای آنست که آیا متغیرهای مستقل توانایی پیش بینی متغیرهای وابسته را دارند یا خیر؟ که در این حالت از معیار وارسی اعتبار افزونگی[9] استفاده می گردد که به آن ضریبQ2  نیز می گویند هنسلر و همکاران (2009) در مورد شدت قدرت پیش‌بینی مدل در مورد سازه های درون‌زا سه مقدار02/0، 15/0 و 35/0 را تعیین نموده‌اند(هنسلر و همکاران[10]،2009).

 

جدول (4-11):بررسی کیفیت مدل درونی یا ساختاری

وضعیت

 1-SSE/SSO(Q2)

SSE

SSO

کل

قوی

0.459

159.130

294.000

روابط اجتماعی

قوی

0.462

368.994

686.000

سلامت جسمی

قوی

0.461

314.647

258.000

سلامت روانی

قوی

0.416

457.779

784.000

سلامت محیط

-

-

1078.000

1078.000

شیوع افسردگی

قوی

0.239

149.096

196.000

کیفیت زندگی

با توجه به جدول 4-11 مقادیر افزونگی یا ضریب تغییرات شاخص افزونگی(CV Red)، بالای 15/0 هستند که بر برازش قوی مدل ساختاری تحقیق دلالت دارد.می توان نتیجه گرفت که مدل ساختاری از کیفیت مناسب برخوردار می باشد و نشان از قدرت پیش بینی قوی مدل در خصوص سازه درون زا (وابسته) دارد و برازش مناسب مدل ساختاری پژوهش را تایید می سازد.

·       معیارهای ارزیابی برازش بخش کلی(GOF) 

مقدار معیار GOF مربوط به بخش کلی مدل‌های ساختاری است. بدین معنی که توسط این معیار، محقق می‌تواند پس از بررسی برازش بخش اندازه‌گیری و بخش ساختاری مدل کلی پژوهش، برازش بخش کلی را نیز کنترل نماید. معیار فوق توسط تننهاوس و همکاران (2004) ابداع گرید و طبق فرمول زیر محاسبه می‌گردد:

به‌طوری که میانگینCommunalities’ نشانه میانگین مقادیر اشتراکی هر سازه بوده و Ave R2 سازه‌های درون‌زای مدل است. نتیجه عملیات فرمول فوق در مورد مدل این تحقیق 0.5265 است. در نتیجه با توجه به سه مقدار 01/0، 25/0 و 35/0 که به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی  شده است، مقدار بدست آمده نشان از برازش مناسب مدل تحقیق است(جدول4-12).

جدول(4-12):شاخص GOF

متغیرها

cummunality

مقادیرR2

روابط اجتماعی

0.451

0.671

سلامت جسمی

0.410

0.855

سلامت روانی

0.385

0.852

سلامت محیط

0.323

0.915

شیوع افسردگی

0.371

-

کیفیت زندگی

0.369

0.318

میانگین

0.384

0.722

GOF

0.5265

4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق

شکل(4-9): نمودارمدل ساختاری فرضیه اصلی تحقیق در حالت تخمین استاندارد

شکل(4-10): نمودار مدل ساختاری فرضیه اصلی تحقیق در حالت اعداد معناداری

آزمون فرضیه اول تحقیق : شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

جدول (4-13):نتایج آزمون فرضیه‌1

نتیجه

مقدار آمارهp

(<0.05)

مقدار آماره t

(>1.96)

 

تایید

0.000

72.122

شیوع افسردگی  ß  سلامت جسمی

شکل های (4-9)و (4-10) مدل ساختاری فرضیه های تحقیق را در حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری نشان می دهد.

همان گونه که در شکل( 4-9) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه بین شیوع افسردگی و سلامت جسمی برابر با 0.925 می باشد مقدار بارعاملی ضریب مسیر برابر و یا بیشتر از مقدار 4/0، موید پایایی قابل قبول آن مدل است همچنین با توجه به عددمعناداری مشاهده شده درشکل(4-10)وجدول(4-13)که برابر با 72.122 است و خارج از بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه اصلی تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد

فرضیه دوم  :  شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

جدول (4-14):نتایج آزمون فرضیه‌2

نتیجه

مقدار آمارهp

(<0.05)

مقدار آماره t

(>1.96)

 

تایید

0.000

71.500

شیوع افسردگی  ß  سلامت روان

 

همان گونه که در شکل شکل های (4-9)  مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه شیوع افسردگی و سلامت روان  برابر با 0.923 می باشد که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده درشکل(4-10) و جدول( 4-14) که برابر با 71.500 و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه اول تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

 

 

 

 

 

 فرضیه سوم: شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

جدول (4-15):نتایج آزمون فرضیه3

نتیجه

مقدار آمارهp

(<0.05)

مقدار آماره t

(>1.96)

 

تایید

0.000

27.073

شیوع افسردگی  ß  روابط اجتماعی

با توجه در شکل ( 4-9) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای شیوع افسردگی و روابط اجتماعی برابر با 0.819 می باشد که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده درشکل(4-10) وجدول(4-15) برابر با 27.073 است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه دوم تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

فرضیه چهارم:  شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

جدول (4-16):نتایج آزمون فرضیه‌4

نتیجه

مقدار آمارهp

(<0.05)

مقدار آماره t

(>1.96)

 

تایید

0.000

27.073

شیوع افسردگی  ß  سلامت محیط

همان گونه که در شکل ( 4-9)مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه شیوع افسردگی و سلامت محیط برابر با 0.956 میباشدکه با توجه به عددمعناداری مشاهده شده درشکل( 4-10)وجدول (4-16) که برابر با 133.831 است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه سوم تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

آزمون فرضیه اصلی تحقیق : شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

جدول (4-17):نتایج آزمون فرضیه‌اصلی

نتیجه

مقدار آمارهp

(<0.05)

مقدار آماره t

(>1.96)

 

تایید

0.000

8.953

شیوع افسردگی  ß  کیفیت زندگی

همان گونه که در شکل در شکل ( 4-9) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه بین شیوع افسردگی و کیفیت زندگی برابر با 0.564 میباشد مقدار بار عاملی ضریب مسیر  برابر و یا بیشتر از مقدار 4/0 ، موید پایایی قابل قبول آن مدل است که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده درشکل( 4-10)وجدول(4-17)  که برابر با 8.953 است و خارج از بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه اصلی تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم

نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مقدمه

 

 

 

 

     پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات در فصل چهارم و پاسخ به سوالات پژوهش، مولفه های پژوهش شناسایی گردید. در این فصل به بحث و بررسی در زمینه یافته‌های پژوهش و نتایج تحلیل سوالات پژوهش پرداخته می‌شود و سپس محدودیت­هایی که پژوهش و همچنین محدودیت‌هایی که پژوهشگر با آن مواجه بوده­اند تشریح گردیده است. در پایان پیشنهادهای کاربردی  و پیشنهادهایی برای محققین آینده با توجه به نتایج آزمون فرضیه‌ها و تحلیل نتایج مربوط به آزمون‌های پژوهش و تجربیات حاصل از انجام پژوهش ارائه گردیده است.

 خلاصه پژوهش

   به طور کلی هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین است. در فصل اول، کلیات مربوط به این پژوهش تشریح گردید و ضمن ارائه شرح و بیان مسأله پژوهش به اهمیت و ارزش انجام آن، اهداف پژوهش، کاربرد نتایج این پژوهش، فرضیه‌ها و قلمرو آن پرداخته شد و در نهایت تعاریف عملیاتی واژه­‌های پژوهش ارائه گردید. فصل دوم این پژوهش را می­توان در سه بخش کلی تقسیم­بندی کرد؛ بخش اول، مربوط به مبانی نظری پژوهشی کیفیت زندگی بود. در بخش دوم نیز مربوط به مبانی نظری پژوهشی شیوع افسردگی بود و در بخش سوم  به پژوهش­­‌های انجام گرفته حول موضوع پژوهش اشاره شد. در فصل سوم، روش­شناسی پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت که شامل نوع و روش پژوهش، جامعه آماری، شیوه­ی نمونه­گیری، حجم نمونه، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، اجزاء پرسشنامه، روایی و پایایی پرسشنامه، متغیر‌های پژوهش و روش­‌های آماری مورد استفاده به طور کامل در این فصل توضیح داده شد.در فصل چهارم، پس از مروری بر آمارهای توصیفی در زمینه سیمای آزمودنی­ها که به مشخصات جمعیت­شناختی اختصاص داشت و بررسی توصیفی متغیر­های تحقیق، ابتدا با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف نرمال بودن متغییرها بررسی شده و جهت بررسی وضعیت جامعه آماری از لحاظ افسردگی قبل از بررسی تاثیر افسردگی بر مولفه های کیفیت زندگی ، با استفاده از آزمون T-TEST به شناسایی ضعیت افسردگی در بین پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19 پرداختیم و سپس و جهت اطمینان از صحت مدل های اندازه گیری متغیرهای تحقیق ، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار آماری   Smart PLS3 انجام شده است و همچنین روایی و پایایی مدل و میزان همبستگی شاخص های سازه وآزمون فرضیه ها انجام گرفته است. در این فصل نیز نتایج حاصل از آزمون­‌های مذکور مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد.

نتایج حاصل از اطلاعات جمعیت شناختی

   در این بخش به نتیجه گیری هایی در مورد اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، وضعیت تاهل و سابقه کاری) پرداخته می شود، نتایج مربوط به این متغیرها و ارتباط آن ها با یکدیگر عبارت است از:

از مجموع 98 نفر از پاسخ­گویان به پرسشنامه­ها در تحقیق حاضر 39.8 درصد پاسخگویان یعنی 39 نفر مذکر و 60.2 درصد یعنی 59  نفر مونث می­باشند، همچنین در تحقیق حاضر 45.9درصد پاسخگویان یعنی 45 نفر مجرد و 54.1درصد یعنی 53 نفرمتاهل می­باشندعلاوه بر آن از مجموع 98 نفر از افراد شرکت کننده در تحقیق حاضر 33.7درصد یعنی 33  نفر کمتر از 10 سال ، 29.6درصد یعنی 29 نفر بین20-10سال و36.7درصد یعنی36 نفربیشتر از 20 سال کاری دارند.

نتایج حاصل از آمار استنباطی

-     به منظور مشخص شدن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد که نتایج حاصل از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان داد که توزیع داده نرمال نمی باشد.

-     به منظور بررسی وضعیت جامعه آماری از لحاظ افسردگی قبل از بررسی تاثیر افسردگی بر مولفه های کیفیت زندگی ، با استفاده از آزمون T-TEST به شناسایی وضعیت افسردگی در بین پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19 پرداختیم که نتایج این بخش  نشان میدهد که مقدار t بدست آمده برای متغیر افسردگی  بیشتر از 645/1 بدست آمده و سطح معنی­داری(sig) آزمون برای مولفه ذکر شده کوچکتر از 05/0 می­باشد همچنین فاصله اطمینان برای تفاضل میانگین نیز نشان میدهدکه با توجه به مثبت بودن حد پایین و حد بالا، میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر می­باشد لذا نتیجه گرفته میشود که  این مولفه با اطمینان 95/0 در بین پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین نسبت به پرستاران مراکز عادی بالاتر می باشد.

-      به منظور اطمینان از صحت مدل های اندازه گیری متغیرهای تحقیق از  تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار آماری PLS استفاده گردید و ضریب معناداری برای تمامی شاخص ها و مولفه های کیفیت زندگی  بزرگتر از 1.96 بودکه معناداری ضرایب به دست آمده و صحت مدل اندازه گیری تحقیق تایید گردید.

-     به منظور  آزمون پایایی و روایی مدل اندازه گیری ، پایایی مدل اندازه گیری(مدل های انعکاسی) از دو طریق(1) آلفای کرونباخ، (2) پایایی ترکیبی بررسی گردید و جهت روایی مدل اندازه گیری از دو طریق  (1)  روایی همگرا(میانگین واریانس استخراج شده(AVE)  ،(2)  روایی واگرا( شاخص فورنل لارکر)  بررسی گردید که نتایج آن به صورت جدول (5-1) می باشد.

جدول( 5-1): خلاصه نتایج اندازه گیری مدل

متغیر

مقدار آلفای کرونباخ

پایایی ترکیبی

CR>0.7

مقدار میانگین واریانس استخراج شده(0.5<AVE)

مقادیر قطری روایی واگرایی

روابط اجتماعی

0.829

0.898

0.757

0.863

سلامت جسمی

0.886

0.912

0.597

0.873

سلامت روانی

0.861

0.896

0.590

0.877

سلامت محیط

0.857

0.888

0.503

0.889

شیوع افسردگی

0.906

0.922

0.523

0.893

کیفیت زندگی

0.778

0.900

0.818

0.905

 

با توجه به اینکه مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 بیانگر پایایی قابل قبول است. بر این اساس، برابر با جدول (5-1) مقادیر آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها از مقدار 7/0 بیشتر بوده و بیانگر پایایی قابل قبول است.همچنین مقدار پایایی ترکیبی برای هر سازه بالای 7/0،  نشان از پایداری درونی مناسب برای مدل‌های اندازه‌گیری می باشد که با توجه به جدول (5-1)  مقادیر پایایی ترکیبی برای تمامی متغیرهای تحقیق بیش از 7/0 است، برازش مناسب مدل‌ اندازه‌گیری تایید می‌شودو با توجه به اینکه مقدار میانگین واریانس استخراج‌شده بالای 5/0، روایی همگرای قابل قبول را نشان می‌دهند. ومقادیر AVE میانگین واریانس استخراج شده برای تمامی متغیرهای تحقیق از 5/0 بیشتر بوده و در نتیجه مدل اندازه گیری تحقیق از روایی همگرایی مناسبی برخوردار است و همچنین با توجه به اینکه  روایی واگرایی وقتی در سطح قابل قبولی است که میزان میانگین واریانس استخراج شده برای هر سازه بیشتر از واریانس اشتراکی بین آن سازه و سازه‌های دیگر در مدل باشد. مقادیر قطری جدول( 5-1 ) نشان می دهد که براساس شاخص فورنل لارکر روایی واگرایی مدل در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به منظور بررسی برازش مدل ساختاری تحقیق از معیارهای (ضریب تعیین(R2)، آزمون کیفیت مدل ساختاری(Q2)، معیار ارزیابی برازش بخش کلی(GOF)استفاده شده است که نتایج آن به صورت جدول (5-2) می باشد.

 

جدول (5-2) خلاصه نتایج حاصل جهت بررسی برازش مدل ساختاری

نام متغیر

مقادیرR2

وضعیت

مقادیر CV Red

وضعیت

cummunality

روابط اجتماعی

0.671

قوی

0.459

قوی

0.451

سلامت جسمی

0.855

قوی

0.462

قوی

0.410

سلامت روانی

0.852

قوی

0.461

قوی

0.385

سلامت محیط

0.915

قوی

0.416

قوی

0.323

شیوع افسردگی

-

-

-

-

0.371

کیفیت زندگی

0.318

متوسط

0.239

قوی

0.369

میانگین

0.722

 

-

 

0.384

GOF

0.5265

 

  سه مقدار 19/0، 33/0 و 67/0 عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضریب تعیین ضعیف، متوسط و قوی در نظر گرفته می شود. با توجه به جدول(5-2) مقادیر R2  بالای 33/0 بوده و نشان از برازش مناسب مدل ساختاری تحقیق دارد.

در مورد شدت قدرت پیش‌بینی مدل در مورد سازه های درون‌زا سه مقدار 02/0، 15/0 و 35/0 را تعیین نموده‌اندکه توجه به جدول (5-2)مقادیر افزونگی یا ضریب تغییرات شاخص افزونگی(CV Red)، بالای 15/0 هتسند که بر برازش قوی مدل ساختاری تحقیق دلالت دارد.

درموردمعیارهای ارزیابی برازش بخش کلی(GOF)که میانگینCommunalities نشانه میانگین مقادیر اشتراکی هرسازه بوده و Ave R2 سازه‌های درون‌زای مدل است.نتیجه عملیات فرمول فوق درمورد مدل این تحقیق2008/0است.درنتیجه باتوجه به سه مقدار01/0،25/0و35/0 که به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است، مقدار بدست آمده نشان از برازش بسیار مناسب مدل تحقیق است.

تفسیر و نتیجه گیری از فرضیه های پژوهش

شکل های  5-1 و 5-2 مدل ساختاری فرضیه اصلی تحقیق را در حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری نشان می دهد.

شکل(5-1) : نمودار مدل ساختاری فرضیه های تحقیق در حالت تخمین استاندارد

شکل(5-2): نمودارمدل ساختاری فرضیه های تحقیق در حالت اعداد معناداری

جدول (5-3): خلاصه نتایج آزمون فرضیه‌ها

شماره فرضیه

فرضیه

ضریب مسیر

مقادیر معناداری

نتیجه

1

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

0.925

72.122

تایید

2

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

0.923

71.500

تایید

3

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

0.819

27.073

تایید

4

شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

0.956

133.831

تایید

5

شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

0.564

8.953

تایید

 

 

فرضیه اول تحقیق : شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

 

همان گونه که در شکل( 5-1) و جدول (5-3) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه بین شیوع افسردگی و سلامت جسمی برابر با 0.925 می باشد مقدار بار عاملی یا ضریب مسیر  برابر و یا بیشتر از مقدار 4/0 ، موید پایایی قابل قبول آن مدل است که با توجه به خروجی نرم‌افزار (شکل 5-1) مقادیر بارهای عاملی بیش از 4/0 است. در نتیجه پایایی مدل از نظر این آزمون نیز تایید می گرددو همچنین با توجه به عدد معناداری مشاهده شده درشکل( 5-2 ) و جدول (5-3)که  برابر با 72.122 است و خارج از بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه اصلی تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت جسمی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد

ضریب تعیین (R2) محاسبه شده نیز برابر با 0.855 است که نشان می دهد ابعاد شیوع افسردگی حدود 85 درصد از تغییرات و سلامت جسمی را می تواند پیش بینی کند. این یافته با نتایج پژوهش های با نتایج پژوهش های میرزایی و نیک آمال (1399)،بخشی و همکاران (1397) ،حسینی فرهاد و همکاران (1395)، علیزاده و همکاران (1394) ،شهریاری و ذهنی (1392) ،یینگ (2020) ،توفیق و همکاران (2015) ،سواپان و همکاران (2010)همسو می باشد.

در تبیین این یافته، می توان بیان کرد پرستاران به عنوان بازوی توانمند سیستم خدمات بهداشتی و درمانی نقش به سزایی در تحول و پیشرفت امور مراقبتی،درمانی، بهبود و ارتقاء ســامت ایفا میکنندهمچنین سلامت جسمی پرستاران از عوامل مهم مرتبط با افســردگی میباشد به طوری که هرچه نمره سلامت جسمی هر پرستار بیشتر باشد میزان بروز افسردگی نیز کمتر میباشد، بنابراین توجه به ســلامت جسمی با سبک زندگی سالم میتواند در این امر کمک کننده باشد.بنابراین سلامت جسمی و روانی پرستاران از اهمیت زیادی برخوردار میباشدپرستاران به دلیل خستگی ناشی ازشیفت کاری زیاد همیشه مستعد به خطر افتادن سلامتی شان هستند. پرستارانی که از سلامت روانی و جسمی مناسب برخوردار نباشند، به درستی قادر نخواهند بود که مراقبت های مطلوبی همانند حمایت های فیزیکی و روانی از بیماران به عمــل آورند.

فرضیه دوم تحقیق   :  شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

همان گونه که در شکل (5-3) و جدول (5-3) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه شیوع افسردگی و زیرمقیاس سلامت روان پرستاران برابر با 0.923   می باشد که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده در جدول (5-3) وشکل (5-2) که برابر با 71.500  است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه دوم تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت روان پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛ این یافته با نتایج پژوهش با نتایج پژوهش های میرزایی و نیک آمال (1399)،بخشی و همکاران (1397) ،حسینی فرهاد و همکاران (1395)، علیزاده و همکاران (1394) ،شهریاری و ذهنی (1392) ،یینگ (2020) ،توفیق و همکاران (2015) ،سواپان و همکاران (2010)همسو می باشد. در تبیین این یافته، می توان بیان نمود که بعد روانی کیفیت زندگی از عوامل بســیار موثر بر افســردگی است به طوری که برخورداری از ســامت روان باعــث افزایش اعتماد و همبستگی شــده و زمینه را برای بروز افسردگی کنترل میکند. ولی از آنجا که حرفه پرستاری در بین سایر حرفه ها به دلیل موقعیت ویژهای که برخوردار است و شاغالن آن دائم در معرض عوامل خطر بیشماری مانند مسایل عاطفی مربوط به بیمار، شرایط سخت محیط کار بخصوص در بعضی بخش هایی مثل ICU,CCU و اطفال، ساعات کار زیاد، شیفت شــب کاری و حجم باالی کار در موقعیت حساستری هستند پرستاران با افزایش فشارهای روانی، عاطفی و افسردگی توام روبرو هستند.مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان میدهند که عوامل روانی در محیط کار در به وجود آمدن افســردگی نقش اساسی دارند، پرستاران در محیط کاری خود استرس و فشار زیادی تجربه میکنند، که این مســئله با فشار کاری خود حرفه پرستاری اثر برهمکنش(Interaction )داشته و موجب افسردگی در پرستاران می شود.

فرضیه سوم: شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

 

با توجه به شکل (5-3) و جدول (5-3) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه شیوع افسردگی و زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران برابر با 0.819می باشد که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده در جدول (5-3) وشکل (5-2) برابر با 27.073 است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه سوم تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس روابط اجتماعی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛. این یافته با نتایج پژوهش های با نتایج پژوهش های میرزایی و نیک آمال (1399)،بخشی و همکاران (1397) ،حسینی فرهاد و همکاران (1395)، علیزاده و همکاران (1394) ،شهریاری و ذهنی (1392) ،یینگ (2020) ،توفیق و همکاران (2015) ،سواپان و همکاران (2010)همسو می باشددر تبیین این یافته، می توان بیان کرد که از جمله نشانه های بارز آن خلق افسرده یا تحریک پذیر و فقدان علاقه و لذت در فرد مبتلا است. فرد مبتلا به اختلال افسردگی احساس اندوه، بی ارزشی، دل مردگی و عدم اعتماد به نفس دارد، به پرهیز از روابط اجتماعی، اختلال خواب و تغذیه و حتی اختلالات روان پریشی مبتلا می شود. از اینرو این مشکلات و عوارض سبب کاهش کارایی فرد مبتلا می گردد. همچنین سبب کاهش بسیار مشهود ایفای نقش و مسئولیت پذیری فرد مبتلا در جامعه می­گردد.

فرضیه فرعی چهارم:  شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

همان گونه که در شکل (5-3)و جدول (5-3) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه :  شیوع افسردگی و زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران برابر با 0.956می باشد که با توجه به عدد معناداری مشاهده شده در جدول (5-3) وشکل (5-2) که برابر با 133.831 است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه چهارم تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر زیرمقیاس سلامت محیط پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛ این یافته با نتایج پژوهش های با نتایج پژوهش های میرزایی و نیک آمال (1399)،بخشی و همکاران (1397) ،حسینی فرهاد و همکاران (1395)، علیزاده و همکاران (1394) ،شهریاری و ذهنی (1392) ،یینگ (2020) ،توفیق و همکاران (2015) ،سواپان و همکاران (2010)همسو می باشد. در تبیین این یافته، می توان بیان کرددر محیط کار محرکهای فیزیکی، روانی و اجتماعی هر کدام میتوانند عامل ایجاد اســترس و افسردگی به حساب آیند.در پرستاران تجمعی از استرسهای تسکین نیافته میتواند حالتی از خستگی مزمن و افسردگی حاصل از ناامیدی را ایجاد کند، افسردگی ناشی از استرس شغلی خسارت هایی به شکل مخارج درمان و از دست دادن ساعات کار و تولید نیز به همراه دارد.

 

فرضیه اصلی  تحقیق : شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛

با توجه به شکل (5-3)و جدول (5-3) مشاهده می شود ضریب مسیر به دست آمده برای رابطه شیوه طراحی کیفیت زندگی و شیوع افسردگی برابر با 0.564میباشدکه با توجه به عدد معناداری مشاهده شده در جدول (5-3) وشکل (5-2) که برابر با 8.953 است و خارج بازه 1.96 و 1.96- قرار دارد، معناداری ضریب مسیر به دست آمده تایید می شود و بدین ترتیب فرضیه اصلی تحقیق تایید شده و می توان نتیجه گرفت که شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین تاثیر دارد؛  این یافته با نتایج پژوهش های میرزایی و نیک آمال (1399)،بخشی و همکاران (1397) ،حسینی فرهاد و همکاران (1395)،

رمرودی(1395)، علیزاده و همکاران (1394) ،شهریاری و ذهنی (1392) ،یینگ (2020) ،توفیق و همکاران (2015) ،سواپان و همکاران (2010) همسو می باشد. در تبیین این یافته، می توان بیان کرد حیطه های گسترده در فعالیت پرستاران آنها را درمعرض مشکلات و فشارهای مختلفی قرار می دهد که تـجـمـع ایـن استرس ها می تواند منجر به خستگی مزمن، ناامیدی و افسـردگـی درآنان گردد ابتلا به افسردگی منجر به ناتوانی اجتماعی شدید، از دست رفتن چشمگیر کارآیی در محل کار، و کاهش قابل توجه کـیـفـیـت زندگی افراد می شود در مجموع، از آنجایی که پرستاران در معرض استرس بـالا و فشـار کاری شدید قرار دارند، برنامه ریزی برای کاهش شیوع افسـردگـی در آنان نقش مهمی در سلامت بیماران و ارتقاء سلامت جامـعـه ایـفـاء می کند لذا با توجه به اهمیت افسردگی و کیفیت زندگی پرستاران که حلقهای از سیستم ارائه خدمات بهداشتی درمانی میباشند و حفظ سلامت آنان در کیفیت و کمیت ارائه خدمات بهداشتی مؤثر است و در نهایت میتواند سلامت جامعه را تضمین نماید.

پیشنهادات پژوهش

در جهت کاهش تاثیر شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین پیشنهادهایی در دو بخش ارائه می شود. این پیشنهادها با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش و آزمون فرضیه ها، در قالب پیشنهادهای پژوهشی و پیشنهادات آتی تقسیم بندی شده اند.

پیشنهاد می گردد که پژوهشگران با انجام پژوهش ارزشیابی ،خروجی ها و بازتاب این خروجی ها را بر کاهش تاثیر شیوع افسردگی بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی مورد بررسی قرار دهند و از این رهگذر کنش ها و اقدامات انجام شده را به محک آزمون گذارند و پیشنهادات زیر را مورد توجه قرار دهند .

باتوجه به نتایج حاصله از فرضیه اصلی پژوهش که که شیوع افسردگی ، تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19 دارد. در راستای نتیجه یاد شده پیشنهاد میشود برنامه ریزی توسط مدیران پرستاری در جهت افزایش سطح بعد روانی پرستاران،توجه به تحکیم پایه های خانواده مثل ازدواج، کم کردن و توزیع تعداد ساعات کار و همچنین کم کردن ســاعات کار در شیفت شــب برای پرستاران میتواند باعث کم شدن افسردگی و افزایش کیفیت زندگی در آنها شودچراکه ساعات نامنظم و زیاد شیفت شب و شیفت های نامنظم بر روی جسم، روان، زندگی فردی، اجتماعی، عملکرد و کارایی پرستاران تاثیر منفی داشته و از عوامل مهم به و جود آمدن افسردگی در پرستاران میباشدلذادر این خصوص موارد زیر  پیشنهاد میگردد:

-          تلاش در راستای بالا بردن کیفیت زندگی پرستاران با تامین امکانات و رفاه آنان

-          بهبود زمان شیفت کاری در بین پرستاران و تنظیم بلند مدت آن

-          افزایش معناداری زندگی پرستاران با ارائه مشاوره و آموزش های لازم به آنان

-          کمک به ایجاد احساس امنیت کاری و شغلی در زندگی پرستاران

-          استفاده از روش های تقلیل دهنده افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران با انجام اعمالی چون
تغییر بخش های کاری آنان و یا کاهش ساعات کاری پرستاران بخش های تنش زا و پراسترس

-          شناسایی پرسنل مستعد برای استرس و تنش و مشاوره، درمان و آموزش به آنان در راستای رفع این معضل       

5-6-1-پیشنهادات برای تحقیقات آتی

-       به محققان پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی، این پژوهش بر روی گروه های دیگر نیز اجرا گردد، تا بتوان با با دقت بیشتری نتایج بدست آمده را در جامعه ایرانی تعمیم داد.

-       با توجه به رابطه بین فرسودگی شغلی و ;کیفیت زندگی پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی به بررسی تاثیر آموزش روش های مقابله با علائم روان شناختی بر کاهش میزان فرسودگی شغلی و افزایش کیفیت زندگی پرداخته شود.

-       پیشنهاد میگردد اثر گذاری استرس و فشار شغلی بر پیدایش افسردگی در پرستاران

-       پیشنهاد میگردد در تحقیقات آتی تاثیر جنسیت و وپست های کار یپرستاران به عنوان متغیر تعدیلگر برروی افسردگی و  کیفیت زندگی مورد بررسی قرار گیرد .

  محدودیت های تحقیق

پژوهش حاضر مانند اکثر پژوهش هایی که در علوم رفتاری صورت می گیرد با محدودیت ها و مشکلاتی

همراه بود که شناخت آنها، جهت انجام پژوهش های بعدی و تلاش برای کاهش یا رفع این محدودیت ها و مشکلات، منطقی به نظر می رسد. در ضمن، نتایج پژوهش مواردی را روشن ساخت که توجه به آنها راهگشای پژوهش های جدید و سازنده آتی باشد. ذیلا به چند محدودیت و مشکل مطرح در این پژوهش اشاره میگردد:

·        عدم در دسترس بودن منابع خاص جهت بهره برداری در تکمیل مطالب پژوهش

·        عدم کنترل برخی شرایط کاری موثر و همچنین متفاوت بودن پست های شغلی پرستاران و به طبع آن متفاوت بودن میزان استرس شغلی در آنها

·        با توجه به محدودیت در نمونه مطالعه و سایر شرایط حاکم بر نوع مطالعه نتیجه پژوهش را نمی توان به کل موضوع در همه شرایط، زمان و مکان ها تعمیم داد.

·        کمبود منابع علمی در این زمینه

·        با توجه به گستردگی موضوع مورد مطالعه ممکن است برخی پژوهش های هم راستا از نظرمحقق دور مانده باشد.

·        همکاری کم بعضی از افراد در توزیع پرسشنامه و جمع آوری آن ها

·        حجم کاری زیاد پرستاران و فقدان زمان کافی برای پر کردن پرسشنامه ها

·        این پژوهش بر روی پرستاران شاغل در مراکز درمانی استان قزوین انجام شده و تعمیم نتایج به پرستاران سایر و شهرستان ها و مناطق دیگر محدودیت دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضمائم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


به نام خدا

شماره:

پاسخگوی گرامی

پرسشنامه های حاضربرای تکمیل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد اینجانب با عنوان (بررسی شیوع افسردگی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی پرستاران بخش های بستری بیماران کوئید 19در مراکز درمانی استان قزوین) می­باشد. همکاری شما در پاسخ به سوالات این پرسشنامه، گامی موثر در تکمیل این پژوهش خواهد بود.      

یاور امیرزاده

کارشناس ارشد

مشخصات فردی:             الف: جنســــیت:   مرد              زن                    ب: وضعیت تاهل:  مجرد           متاهل  

د: سابقه کار: کمتر از 10 سال             بین 10 تا 20 سال                 بیشتر از 20 سال

کاملا مخالفم

مخالفم

نظری ندارم

موافقم

کاملا موافقم

فرم شماره 1: پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری

1

2

3

4

5

در کل کیفیت زندگی خود را چگونه ارزیابی می­کنید؟

1

2

3

4

5

چقدر از وضعیت سلامتی خود رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

دردهای جسمانی و مشکلات بدنی چقدر مانع انجام فعالیت­ها و کارهای مورد علاقه شما می­شود؟

1

2

3

4

5

برای انجام کارهای روزمره، چقدر به درمان­های پزشکی (دارو و دستورات خاص پزشکی) نیاز دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از زندگی لذت می­برید؟

1

2

3

4

5

به نظر شما، زندگی شما تا چه حد معنادار (با ارزش) است؟

1

2

3

4

5

در انجام کارها و امور روزمره خود چقدر قادر به تمرکز هستید؟

1

2

3

4

5

در زندگی روزمره خود چقدر احساس امنیت و آرامش می­کنید؟

1

2

3

4

5

محیط اطراف  شما، تا چه حد سالم و بهداشتی است؟

1

2

3

4

5

آیا برای زندگی روزمره انرژی کافی دارید؟

1

2

3

4

5

آیا شکل و قیافه ظاهری بدنتان مورد قبول شماست؟

1

2

3

4

5

آیا برای رفع نیازهای خود پول کافی دارید؟

1

2

3

4

5

اخبار و اطلاعات مورد نیاز روزانه به چه میزان در دسترس شماست؟

1

2

3

4

5

چقدر در استفاده از ظرفیت کاری خود (بازار، خرید، قدم زدن، منزل اقوام) از خود رضایت دارید؟

 

 

 

 

 

چه میزان فرصت برای پرداختن به کارهایی که مورد علاقه شخصی شماست، دارید؟

 

 

 

 

 

چقدر در استفاده از ظرفیت کاری خود (بازار، خرید، قدم زدن، منزل اقوام) از خود رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از وضعیت خواب خود راضی هستید؟

1

2

3

4

5

چقدر از توانایی خود برای انجام فعالیت­های روزمره زندگی راضی هستید؟

1

2

3

4

5

از توانایی خود برای کار کردن چقدر رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

از توانایی کارکردن، خواب، خوراک و رفت و آمد خودتان چقدر رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از روابط اجتماعی تان با دیگران رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از روابط جنسی خود رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از حمایت دوستان و آشنایان خود راضی هستید؟

1

2

3

4

5

چقدر از شرایط و امکانات محل زندگی خود رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چقدر از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی رضایت دارید؟

1

2

3

4

5

چه مقدار دچار حالاتی مانند: یاس و نا امیدی و اضطراب و ... می شوید؟

فرم شماره 2: پرسشنامه افسردگی بک فرم کوتاه

1)      

3. آن قدر غمگین یا بدبختم که دیگر تحملش را ندارم.

2. همیشه غمگین یا گرفته ام و نمی توانم خود را از این وضع خلاص کنم.

1. من غمگین یا گرفته ام

0. من غمگین نیستم.

2)      

3. من احساس می کنم که به آینده امیدی نیست و اوضاع بهتر نخواهد شد.

2. من احساس می کنم هیچ امیدی به آینده ندارم.

1. من نسبت به آینده مایوسم

0. من نسبت به آینده بدبین یا مایوس نیستم.

3)      

3. من احساس می کنم شخصی شکست خورده ام.

2. من هر چه به گذشته می نگرم چیزی جز شکست نمی یابم.

1. من احساس می کنم بیش از یک شخص متوسط در زندگی با شکست مواجه شده ام.

0. من خود را شکست خورده نمی دانم.

4)      

3. انگار احساس می کنم که بسیار بد و بی ارزش هستم.

2. من احساس می کنم که کاملا گنه کارم.

1. من اغلب اوقات احساس می کنم که بد یا بی ارزشم.

0. من احساس گنه کاری خاصی ندارم.

5)      

3. من از خود نفرت دارم.

2. من از خودم بیزارم.

1. من از خودم نا امیدم.

0. من ناامید نیستم.

 

6)      

3. اگر امکان داشت خود را می کشتم.

2. من نقشه های مشخصی برای خودکشی دارم.

1. من احساس می کنم بهتر است بمیرم.

0. من به هیچ وجه به فکر آسیب رساندن به خود نیستم.

7)      

3. من تمام علاقه ام را نسبت به مردم از دست داده ام و هیچ توجهی به آنها ندارم.

2. من علاقه ام را تا حد زیادی نسبت به مردم از دست داده ام و فقط اندک احساسی نسبت به آنها دارم.

1. من اکنون کمتر از گذشته نسبت به مردم علاقه دارم.

0. من علاقه ام را نسبت به مردم از دست نداده ام.

8)      

3. من دیگر نمی توانم هیچ تصمیمی بگیرم.

2. برای من تصمیم گرفتن مشکل است.

1. من سعی می کنم تصمیم گیری خود را به تاخیر بیاندازم.

0. من مثل همیشه می توانم به خوبی تصمیم بگیرم.

9) 

3. من احساس می کنم زشت یا زننده ام.

2. من احساس می کنم که وضع ظاهر من دائما در تغییر است و باعث می شود در نظر دیگران جذاب نباشم.

1. من از این که پیر یا غیر جذاب به نظر می رسم، نگرانم.

0. من احساس نمی کنم به نظر دیگران بدتر از گذشته باشم.

10) 

3. من خسته تر از آنم که بتوانم کاری انجام دهم.

2. من با انجام هرکاری خسته می شوم.

1. من خیلی زودتر از گذشته خسته می شوم.

0. من بیش از حد معقول خسته نمی شوم.

11) 

3. من دیگر به هیچ وجه اشتها ندارم.

2. حالا دیگر اشتهای من خیلی بد تر شده است.

1. اشتهای من دیگر به خوبی گذشته نیست.

0. اشتهای من بدتر از حد معمول نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statistics

 

 

sex

marital

experience

N

Valid

98

98

98

Missing

0

0

0

 

 

Frequency Table

 

sex

 

 

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

Valid

men

39

39.8

39.8

39.8

women

59

60.2

60.2

100.0

Total

98

100.0

100.0

 

 

 

marital

 

 

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

Valid

singel

45

45.9

45.9

45.9

married

53

54.1

54.1

100.0

Total

98

100.0

100.0

 

 

experience

 

 

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

Valid

kamtar az 10 sal

33

33.7

33.7

33.7

10-20

29

29.6

29.6

63.3

bishtar az 20 sal

36

36.7

36.7

100.0

Total

98

100.0

100.0

 

 

One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test

 

 

keyfiyatezendegi

salamatejesmi

salamateravani

ravabet

salamatemohit

afsordegi

N

98

98

98

98

98

98

Normal Parametersa

Mean

3.7755

3.5423

3.4796

3.4660

3.4719

3.4545

Std. Deviation

.91978

.91576

.92294

.98528

.82829

.87665

Most Extreme Differences

Absolute

.188

.115

.142

.124

.126

.140

Positive

.138

.068

.060

.080

.063

.063

Negative

-.188

-.115

-.142

-.124

-.126

-.140

Kolmogorov-Smirnov Z

1.864

1.142

1.407

1.232

1.243

1.390

Asymp. Sig. (2-tailed)

.002

.148

.038

.096

.091

.042

a. Test distribution is Normal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 











 

 

One-Sample Statistics

 

N

Mean

Std. Deviation

Std. Error Mean

afsordegi

113

3.4352

.86938

.08178

 

One-Sample Test

 

Test Value = 3                                      

 

t

df

Sig. (2-tailed)

Mean Difference

95% Confidence Interval of the Difference

 

Lower

Upper

afsordegi

5.322

112

.000

.43524

.2732

.5973

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

مراجع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع فارسی

ارجایی، زینب؛ نصیری، فرزاد و محمود علیلو، مجید. (1394). مقایسه ی الگوهای بالینی شخصیت در افراد اقدام کننده به خودکشی و بهنجار بستری در بیمارستان سینا تبریز، تحقیقات علوم رفتاری. 13، 2، 163-155.

اسلامی اکبر، رسول و کوتی، وسام و زارع مزونی، هادی و نوری احمدآبادی، مصیب،1393،بررسی شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392،،،،،https://civilica.com/doc/514573

آقای عزیز کسانی، آقای محسن نیازی، آقای رستم منتی، آقای یوسف علی محمدی، خانم والیه منتی، ارتباط افسردگی و کیفیت زندگی در پرستاران : کاربرد مدل تحلیل مسیری، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت پرستاری، تابستان، 1393، جلد ۳ شماره ۲ صفحات ۶۱-۶۹

بخشی احسان، عزتی الهه، کلانتری رضا،مرادی علی،1397، بررسی کیفیت زندگی کاری و بار کار ذهنی و ارتباط آن ها با افسردگی، استرس و اضطراب در شاغلین نظام سلامت شهرستان اسلام اباد غرب،یازدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور،تهران،،،https://civilica.com/doc/801409

ترکی، سیمین (1390). بررسی رابطه بین سلامت اجتمایی با بروز اختلال افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی.

جانقربانی، محسن و بخشی، سیف اله. (1394). شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. 17، 5، 12-1.

حجت سید کاوه، وحیدی گلناز، نوروزی خلیلی مینا، هاشمی میترا، فرخاری حنانه، مقایسه میزان افسردگی در پرسنل بخش روانپزشکی با کارکنان سایر بخش های بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان بجنورد درسال 1391، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 1392، ص1017-1021

حسین پور سعید، سهیلا. (1395). بررسی و تحلیل نظری اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)، همایش روانشناسی و علوم اجتماعی. 13-1.

ﺣﺴﯿﻨﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﺳﻠﻄﺎن؛ ﻧﺎدرﯾﺎن، ﻣﺴﻌﻮد؛ ﻫﻤﺎﯾﯽ، رﺿﺎ؛ ﻣﻮﺳﻮی، زﻫﺮه(1388)راﺑﻄﮥ ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ادارة ﮐﻞ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن،ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ، ﺷﻤﺎره 2.

حسینی، محمدفاضل (1393). اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر کیفیت زندگی، کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مرد معتاد مبتلا به اچ ای وی مثبت زیر پنجاه سال در شهر سنندج، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی.

خمسه فریال، روحی هادی، عبادی عباس، حاجی امینی زهرا، سلیمی حسن، رادفر شکوفه، بررسی ارتباط عوامل جمعیتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران، پرستاری و مامایی جامع نگر، بهار و تابستان 1390 , دوره  21 , شماره  1 (پی در پی 65) ; از صفحه 13 تا صفحه 21 .

دمهری، فرنگیس؛ مهرابی­زاده هنرمند، مهناز و یاوری، امیرحسین. (1389). ﺑﺮﺭﺳﻰ افسردگی و وسواس به عنوان پیشایند احساس گناه و اضطراب به عنوان پیامد آن در دانشجویان دختر، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ. 2، 6، 36-25.

دی وی، گراهام (2008). آسیب شناسی روانی (تحقیق، سنجش و درمان در روانشناسی بالینی)، ج 1، ترجمه مهدی گنجی، (1389). تهران: نشر ساوالان.

روزنهان، دیویدال؛ سلیگمن، مارتین ای پی (2006). روانشناسی نابهنجاری- آسیب شناسی روانی، (جلد دوم)، ترجمه یحیی سید محمدی، (1395). تهران: نشر ارسباران.

سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا (2003). خلاصه روانپژشکی: علوم رفتاری - روانپزشکی بالینی (جلد دوم)، ترجمه نصرت الله پورافکاری، (1386)، تهران: انتشارات شهرآب.

سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا؛ روئیز، پدرو (2015). خلاصه روانپژشکی: علوم رفتاری - روانپزشکی بالینی (جلد دوم)، ترجمه مهدی گنجی (1394)، تهران: انتشارات ساوالان.

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا. (2003). خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. (1386). تهران: نشر پژواک.

سالاری نیک، امیرحسین و ملاشاهی، اکبر و شهریاری، علیرضا،1395،بررسی عوامل موثر بر شیوع افسردگی در نوجوانان،اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی،اهواز،،،https://civilica.com/doc/622784

ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ، اﯾﺮج؛ داﺳﺘﺎﻧﯽ، ﻣﻬﺪی(1389). ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺛﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ آن، ﻣﺠﻠﻪ ﻧﺪﺑﯿﺮ، ﺷﻤﺎره 217.

سلیگمن، مارتین؛ روزنهان، دیوید؛ والکر، الاین (بی تا). آسیب شناسی روانی (جلد اول). ترجمه رضا رستمی، سیامک طهماسبی، سعید قنبری، سعیده زنوریان، بنفشه فرزین راد (1393)، تهران: انتشارات ارجمند.

شریفی راد، غلام­رضا؛ بهاری، عادل؛ بازانی، میثم و جلیلیان، محسن. (1394). رابطه­ی پرخاشگری با متغیرهای جمعیت­شناختی در دانش­آموزان دبیرستانی پسر شهر ایلام، مجله علوم پزشکی زانکو / دانشگاه علوم پزشکی کردستان. 44-36.

شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی الن (2005). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی (1387)، تهران: نشر ویرایش.

صفوی، سید حکیمه، مقایسه کیفیت زندگی، حمایت اجتماعی و افسردگی سالمندان مقیم در سرای سالمندان و مقیم در منزل، فصلنامه پرستاری سالمندان، دوره اول، شماره3، بهار 1394

علی وفایی نجار، مهدی یوسفی، الهه هوشمند، حبیب اله اسماعیلی، فروزان اشرف نژاد، بررسی ارتباط اضطراب آشکار و پنهان با کیفیت زندگی کاری در پرستاران بیمارستان های آموزشی، مجله پایش، دوره ۱۴، شماره ۵ - ( مهر ـ آبان ۱۳۹۴ )  

علیرضا محمودنیا، حسن رستگارپور،  فرهاد جوکار، میزان شیوع افسردگی و تأثیر شناخت درمانی گروهی بر کاهش آن در بین دانش‌آموزان، مطالعات روانشناسی بالینی، دوره 2، شماره 5، زمستان 1390، صفحه 1-29

علی­زاده، زینب؛ رجالی، مهری؛ فیضی، آوات؛ افشار، حمید؛ حسن­زاده، عمار؛ ادیبی، پیمان (1394). بررسی وضعیت اختلالات روانی (اضطراب، افسردگی و پریشانی روانی) در جمعیت بزرگسال استان اصفهان، مجله طنین سلامت.3، 4، 42-48.

فرجی، پرویز؛ فرجی، رباب؛ دیده روشنی، سونیا و نصراله، کتایون. (1389). بررسی میزان شیوع اختلال اضطراب، افسردگی و وسواس فکری عملی در بین دانشجویان، اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. 9-1.

فرهاد فرید حسینی،  مرضیه ترکمنی،  پوران لایق،  یلدا ناهیدی،  مهسا ناهیدی، اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پسوریازیس، مجله دانشکده علوم پزشکی مشهد، دوره 59، شماره 5، آذر و دی 1395، صفحه 337-344

کارو ثروت یاری، فایق یوسفی ، پویا والیزاده اردلان ، محمد عزیز رسولی، ساعد حسینی، مهدی قادری، هیرو یزدان پناه، نبی مردانی، بررسی شیوع افسردگی و ناامیدی و رابطه آن بر گرایش به سوءمصرف مواد مخدر در دانش آموزان دبیرستان‌های شهرستان دیواندره در سال 1397، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 1398، جلد ۶ شماره ۵ صفحات ۱-۱۳

گلابی شهرضا، منیره؛ اکرمی، ناهید و عریضی، حمیدرضا(1395). رابطه پرخاشگری پنهان و اختلال وسواس فکری و عملی در زنان شهر اصفهان، اولین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، 8-1.

لاله پیاهو، یاسر خواجه بیشک، بهرام پورقاسم، محمد اصغری جعفرآبادی، کبیر علوی محمد باقر، بررسی ارتباط کیفیت زندگی سالمندان با افسردگی و سطح فعالیت فیزیکی روزانه در شهر تبریز، فصلنامه علمی پژوهشی طب توانبخشی، دوره دوم، شماره دوم، تابستان 1392

محمودی شهریار, ذهنی کامبیز، بررسی مقایسه ای میزان افسردگی در پرستاران نوبت کاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پژوهش پرستاری، بهار 1392 , دوره  8 , شماره  28 ; از صفحه 29 تا صفحه 38 .

هاشم لو، لیلا؛ صفرعلیزاده، فاطمه؛ باقریه، فرزانه و متعارفی، حسین. (1393). بررسی شیوع اختلال وسواسی- جبری دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی 1391، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی پرستاران ایران. 2، 2، 21-13.

هالیجین، ریچاردپی؛ ویتبورن، سوزان کراس (2003). آسیب شناسی روانی دیدگاه­های بالینی درباره اختلال­های روانی، ترجمه یحیی سید محمدی، (1388)، چاپ ششم، تهران: نشر ارسباران.

همتی ثابت، وحید؛ روحانی شهرستانی، نیکو؛ همتی ثابت، اکبر و احمد پناه، محمد. (1395). اثربخشی طرحواره درمانی در کاهش پرخاشگری و اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر 17 تا 18 سال شهرستان همدان، مجله روانشناسی و روان­پزشکی شناخت. 3، 2، 93-82.

ضیایی بیگدلی، محمد تقی؛ بررسی نقش جو اجتماعی سازمان کاربر کیفیت زندگی کاری کارگران کارخانه های صنعتی مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی، جامعه شناسی کاربردی بهار 1389 - شماره 37 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 105 تا 122).

ادیب حاج باقری، محسن. صلصالی، مهوش. احمدی، فضل اله.(1383). "بررسی مفهوم قدرت از دیدگاه پرستاران و ارائه مدل توانمندسازی" پایان نامه دکترا، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دهقان نیری ، ن. نظری، ع ا. صلصالی، م. احمدی، ف.(1384) بررسی بهره وری پرستاران بالین و ارائه مدل مناسب آن. پایان نامه دکترای تخصصی دانشکده پرستاری و مامایی تهران

اسماعیلی لهمالی، اباصلت (1392). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان

مازندران. پژوهشنامه مالیات، شماره نوزدهم، صص 195-174.

پیدایی، میر مهرداد (1393). طراحی مدل تبیین رابطه بین کیفیت زندگی کاری و سرمایه اجتماعی کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 17، صص 33-41.

سعید فرح بخش؛ کبری یوسفوند، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی دانشگاه با میانجی‌گری محبوبیت اجتماعی (مطالعه موردی: دانشگاه لرستان)، دو ماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 9، شماره 35 - شماره پیاپی 3، پاییز 1397، صفحه 91-108.

حبیبه نجفی؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا؛ توانمندسازی معلمان چشم انداز مدیریت آموزشی (بررسی نقش خودکارآمدی فردی، انتقال دانش و کیفیت زندگی کاری)، دو ماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 11، شماره 41 - شماره پیاپی 41، بهار 1399، صفحه 41-68

بخشایش، علیرضا؛ افتخاری، حجت،(1394). بررسی رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری با ابعاد رضایت شغلی،اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی،ساری،،،https://civilica.com/doc/445258

 

 

منابع انگلیسی

Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1988;56(6):893-

Caouette, J.D, Guyer, A. E (2016). Cognitive distortions mediate depression and affective response to social acceptance and rejection, Journal of affective Disorders, 792-799.

Harris T, Carey I, Cook D.G. Antidepressant Prescribing in Older Primary Care Patients in Community and Care Home Settings in England and Wales. Journal of the American Medical Directors Association, Volume 13, Issue 1, January, 2012; Pages 41-47.

lieh Hung, W. TingChen, T. Mei Ma. H (2016). Depression and anxiety among patients with somatoform disorders, panic disorder, and other depressive/anxiety disorders in Taiwan, Psychiatry Research. 241,165-171.

Steven W. Bradley, Johan W. Dean A. Shepherd, (2011), Swinging a double-edged sword: The effect of slack on entrepreneurial management and growth, Journal of Business Venturing, 26, 537–554

Swapna K Verma, ,MD, Nan Luo, , Mythily Subramaniam, , Chee Fang Sum, ,FRCPE, Dorit Stahl, MD, Pei Hsiang Liow, MMed (Psychiatry), Siow Ann Chong, (Psychiatry), Impact of Depression on Health Related Quality of Life in Patients with Diabetes, December 2010, Vol. 39 No. 12

Taoufik Alsaadi, Khadija El Hammasi, Tarek M. Shahrour, Mustafa Shakra, Lamya Turkawi, Abdulla Mudhafar, Lina Diab, and Mufeed Raoof, Prevalence of Depression and Anxiety among Patients with Multiple Sclerosis Attending the MS Clinic at Sheikh Khalifa Medical City, UAE: Cross-Sectional Study, Hindawi Publishing Corporation Multiple Sclerosis International Volume 2015, Article ID 487159, 5 pages http://dx.doi.org/10.1155/2015/487159

Topper.M, Emmelkamp.M.G, Watkins.E.D, Ehring.TH (2017). Prevention of anxiety disorders and depression by targeting excessive worry and rumination in adolescents and young adults: A randomized controlled trial, Behaviour Research and Therapy, Volume 90, Pages 123-136.

Wang, Yanrong, Liu, Yua, Liu, Kang, (2011), Evaluation on the Competitiveness of High-tech

Wu SY, Wang MZ, Li J, Zhang XF. Study of the intervention measures for the occupational stress to the teachers in the primary and secondary schools. Wei Sheng Yan Jiu 2006; 35: 213-6

Yamagish M, Kabayashi T, Nagami M, Shimazu A, Kageyama T. Effect of web-based assertion training for stress management of Japanese nurses. J nurs manag. 2007 sep; 15(6): 603-7

Ying Ana,1 , Yuan Yangb,c,d,e,1 , Aiping Wanga,1 , Yue Lia,1 , Qinge Zhangf,1 , Teris Cheungg , Gabor S. Ungvarih,i , Ming-Zhao Qinj , Feng-Rong Anf , Yu-Tao Xiang, Prevalence of depression and its impact on quality of life among frontline nurses in emergency departments during the COVID-19 outbreak, Journal of Affective Disorders, Volume 276, 1 November 2020, Pages 312-315

Yoldascan E, Ozenli Y, Kutlu O, Topal K, Bozkurt A. (2009). Prevalence of obsessivecompulsive disorder in Turkish university students and assessment of associated factors. BMC Psychiatry. 9, 40, 1-8.

Beaudoin, L.E., Edgar, L. (2003). Hassle: Their importance to nurses' quality of work life. Nursing Economics. 21(3):106.

Brooks, B. A. Anderson, M. A. (2005). Defining Quality of Nursing Work Life. Nursing Economics, 23(6), 319-326

Cole D.C., Robson L. S., Lemieux-Charles, L., McGuire, W. (2005). Quality of working life indicators in Canadian health care organizations: a tool for healthy, health care workplaces? Occupational Medicine. 55(1):54

Goldthorpe, J., Lockwood, D., Bechhofer, F. and Platt, J. (1966), The Affluent Worker in the Class Structure, Cambridge University Press, Cambridge.

Hood, J., Smith, H. (1994). Quality of work life in home care: the contributions of leaders' personal concern for staff. J Nurs Adm. 24(1):40-47

Kimbery Robertson Ann (1991). Registered Nurses perception of leadership systems of nurse managers and quality of work life conditions and feeling, University of Alabama at Birmingham, thesis in nursing

Laschinger, HK. Finegan, J., Shamian, J., Almost, J. (2001).Testing Karasek’s Demands-Control Model in Restructured Healthcare Settings: Effects of Job Strain on Staff Nurses’ Quality of Work Life. The journal of nursing administration.31 (5): 233-243

Lewis, D., Brazil, K., Krueger, P., Lohfeld, L., Tjam, E.(2001). Extrinsic and intrinsic determinants of quality of work life. International Journal of Health Care Quality Assurance. 14(3)IX

Ma, C.C., Samuels, M.E. and Alexander, J.W.(2003).Factors that influence nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 33(5): 293-299.

Martel Jean-Pierre, Dupuis  Gilles . 2006. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research.77(2) :333

Rosser, V., Javinar J.M., (2003). Midlevel Student Affairs Leaders' Intentions to Leave: Examining the Quality of Their Professional and Institutional Work Life .Journal of College Student Development. .44(6): 813-830

Shani, A.B., Basuray, M. T., Scherling, S.A., Odell, J.L. (1992). Revisiting quality of work life interventions: A cross-cultural pilot study. Journal of Organizational Change Management. 5(4):59-67

Sigry, JM.,   Efraty, D.,   Siegel, P., Lee DJ.,  (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theorie. Social Indicators Research. Dordrecht. 55(3): 241.

Travis Paula H.(1995).  Registered nurses perception of leadership systems of nurse manager and quality of work life conditions and feeling in community based health setting school of education Spalding University, doctor of education

Jaykumar, A. and Kalaiselvi, K. (2012 ). Quality of work life- an overview. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research, 1(10 ), pp. -140-154

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Abstract:

 

This study was conducted to The effect of depression on quality of life Cov-19 hospital nurses in health centers of Qazvin. This research will be based on the purpose, of the applied operational type, and based on the nature of this work, it will be of the research type, with a survey description if available. The United States provides statistical research by Qazvin health care providers. As another suitable example, the Cochran's formula has been used. Based on this method, the sample size of 113 people has been determined, which is a simple random sampling method. Using the data collection standard, two standard questionnaires (quality of life questionnaire and depression questionnaire) were used. The WHOQOL-BREF (Quality of Life Questionnaire) is a depression measurement designed to measure redemption and depressive medical symptoms. Reliability was obtained with confidence through Cronbach's alpha test greater than 0.7, which continues its reliability. In this research, to analyze the data and test the hypotheses in Spss 23 and smart pls3 software, the technique in the statistics is described and inferential statistics of the test and standard test and the use of research hypotheses are tested and the results of the t test. it has been shown. The depression variable has a T value greater than 1.645 and the significance level (sig) of the test is less than 0.05 in which the depression status of nurses in Cov-19 ward of Qazvin city compared to the existing centers and also the results The results of the validity and reliability model and the degree of matching of structural features and testing of your hypothesis show that the prevalence of depression is based on the excellent quality of life in inpatient wards that is applied in 19 years in medical centers of Qazvin province. Finally, suggestions are made for current and future research.

Keywords: Prevalence of depression, Quality of life, Cov-19

Ministry of Science, Research and Technology

Kar Higher Education Institute of Qazvin

 

Department or Major

MSc or PhD Thesis Health and Safety Executive

 

Research Topic: The effect of depression on quality of life Cov-19 hospital nurses in health centers of Qazvin

 




[1] quality of working life

[2]  Depression

[3] Kalaiselvi,  kalaiselvi

[4] . Crighed & Etlardi

[5].  Drabis

[6] . Tong

[7] . Gerald kelerman

[9] - Construct Cross validated Redundancy

 

[10] Hensler et al

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد